| کد مطلب: ۱۰۵۷۸۴۱
لینک کوتاه کپی شد

نبرد سنگین آمریکا و چین در حوزه هوش مصنوعی | کدام کشور دست بالا را دارد؟

مدیر عامل شرکت نرم‌افزاری «Scale AI» می‌گوید که ایالات متحده در خطر از دست دادن برتری خود در حوزه هوش مصنوعی نسبت به چین است.

نبرد سنگین آمریکا و چین در حوزه هوش مصنوعی | کدام کشور دست بالا را دارد؟

به گزارش آرمان ملی آنلاین، الکساندر وانگ (Alexandr Wang)، مدیر عامل Scale AI، در نشستی که این شرکت برای مقامات دولتی ترتیب داده بود، گفت که ایالات متحده دارد برتری خود نسبت به چین در رقابت هوش مصنوعی را می‌بازد.

ایالات متحده در یک لحظه حساس قرار دارد و باید منابع بیشتری برای پیشرو ماندن سرمایه‌گذاری کند. هوش مصنوعی یکی از فناوری‌های آینده است که کشورهای سراسر جهان به دنبال برتری یافتن در آن هستند. پیش از این آی‌ای گزارش کرده بود که چین سلطه‌ی ایالات متحده را در بخش فناوری کاهش داده است. در مطالعات انجام شده توسط موسسات سیاستگذاری مشخص شده که چین پیش از این در حوزه‌های خاصی به انحصار دست یافته است.

چین نه تنها خانه‌ی موسسات تحقیقاتی پیشرو در طیف وسیعی از موضوعات است، بلکه تقریبا نیمی از تاثیرگذارترین مقالات جهان را در این زمینه‌ها تولید می‌کند. به گفته‌ی وانگ، وقتی صحبت از هوش مصنوعی به میان می‌آید، ایالات متحده همچنان پیشرو است اما در خطر از دست دادن پیشگامی است.

شرکت Scale AI چه می‌کند؟

پیشروی ایالات متحده در هوش مصنوعی با رونمایی از چت جی‌پی‌تی(ChatGPT) که یک چت‌بات است نمایان شده و چندین شرکت در چین سعی کرده‌اند آن را شبیه‌سازی کنند.

در حالی که شرکت سازنده چت جی‌پی‌تی به نام OpenAI با ایجاد این هوش مصنوعی اعتبار به دست آورده است، نقش شرکت‌هایی مانند Scale AI را نمی‌توان نادیده گرفت. مدل‌های زبانی بزرگ برای آموزش ربات‌ها به داده‌های زیادی نیاز دارند و ربات به اندازه‌ی داده‌هایی که با آنها آموزش دیده می‌تواند خوب عمل کند.

آیا آمریکا در عرصه‌ هوش مصنوعی به چین می‌بازد؟

در سال ۲۰۱۶، الکساندر وانگ از موسسه فناوری ماساچوست انصراف داد و شرکت Scale AI را برای کمک به شرکت‌ها برای دریافت داده‌های آموزشی مناسب برای آموزش مدل‌های خود تاسیس کرد. به غیر از شرکت OpenAI ، Scale AI همچنین به تراشه‌سازان انویدیا(Nvidia)، خودروساز تویوتا و دولت ایالات متحده کمک می‌کند تا سیستم‌های هوش مصنوعی بهتری بسازند.

چگونه ایالات متحده برتری خود را از دست می‌دهد؟

به گفته‌ی وانگ، هوش مصنوعی فناوری اجتناب ناپذیری است که باید در عملیات نظامی ادغام شود تا جلوتر از رقبا باقی بماند. وانگ هوش مصنوعی را با سلاح‌های هسته‌ای مقایسه کرد و گفت که این فناوری دیپلماسی و قدرت جهانی را تغییر می‌دهد.

وانگ همچنین اشاره کرد که چین در حال سرمایه‌گذاری زیادی بر هوش مصنوعی هم از نظر اعداد مطلق و هم نسبت به بودجه دفاعی خود است. وانگ در سخرانی در این اجلاس توضیح داد که چین ۱.۶ میلیارد دلار بر روی این فناوری در سال ۲۰۲۰ سرمایه‌گذاری کرده است، در حالی که وزارت دفاع آمریکا ۱.۳ میلیارد دلار به آن اختصاص داده است.

سناتور مایک راندز(Mike Rounds) که در همان نشست صحبت می‌کرد گفت که ایالات متحده در حال حاضر از مزیت برتری در جمع‌آوری داده‌ها و برچسب‌گذاری آن‌ها برخوردار است، اما همچنین هشدار داد که سرویس‌هایی مانند TikTok که متعلق به شرکت چینی ByteDance است می‌تواند به چینی‌ها امکان دسترسی به نمونه‌های بیشتر زبان انگلیسی برای آموزش سیستم‌های هوش مصنوعی را بدهد.

به گزارش آی‌ای، مدل‌های هوش مصنوعی که توسط همتایان چینی پس از موفقیت چت جی‌پی‌تی توسعه یافته‌اند دو زبانه بوده و برای کاربران خارج از چین در نظر گرفته شده‌اند.

وانگ همچنین افزود که ایالات متحده باید از حجم عظیمی از داده‌هایی که از طریق سخت‌افزار نظامی خود مانند حسگرها، دوربین‌ها و ماهواره‌ها جمع‌آوری می‌کند، برای آموزش هوش مصنوعی استفاده کند. اطمینان از کیفیت ورودی‌ها می‌تواند «برتری سخت‌افزاری را به برتری داده» تبدیل کند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار