| کد مطلب: ۱۰۵۷۱۳۳
لینک کوتاه کپی شد

حجت‌الاسلام سیدرضا اکرمی در گفت‌و‌گو با «آرمان ملی»:

فقر، فساد و تبعیض را نباید پای امام (ره) و انقلاب گذاشت/ امام جهانی می‌اندیشید و برای جهانیان فکر داشت

امام خمینی(ره) نه فقط در ایران که در دنیا به عنوان یک رهبر کم نظیر سیاسی و دینی شناخته شده است که توانست با پشتیبانی ملت ایران، انقلاب اسلامی را بر مبنای عدالت و انصاف در ایران مستقر کند. هر چند که با گذشت 44 سال از انقلاب برخی کاستی‌ها و مشکلات در حوزه‌های مختلف دیده می‌شود اما هنوز امام خمینی(ره) جایگاه خود را در میان مردم دارد. چرا که این خود امام (ره) بود که بسیار به مردم و ضرورت و اهمیت نقش‌شان در پیشبرد مسائل جامعه و حکومت تاکید می‌ورزید.

فقر، فساد و تبعیض را نباید پای امام (ره) و انقلاب گذاشت/ امام جهانی می‌اندیشید و برای جهانیان فکر داشت

آرمان ملی آنلاین: این در حالی است که به عقیده بسیاری جمهوری مد نظر بنیانگذار انقلاب اسلامی طی سال‌های اخیر با چالش‌هایی مواجه شده  و اساسا نگاه و نظر مردم نیز آنچنان که باید در نظر گرفته نمی‌شود .هر چند که به عقیده برخی چند وقتی است که نسبت به خود امام(ره) نیز بی توجهی می‌شود. امری که آیت ا... سیدحسن خمینی نیز نسبت به آن از دستگاه‌های فرهنگی گلایه‌مند است. در همین راستا در آستانه سی‌و‌چهارمین سالگرد ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و بررسی آرا و عقاید حضرت امام(ره)«آرمان ملی» با حجت‌الاسلام سیدرضا اکرمی، عضو جامعه روحانیت مبارز به گفت‌و‌گو پرداخته است که می‌خوانید. 

در آستانه سی‌و‌چهارمین سالگرد ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) چه تبیینی از ابعاد وجودی و عقیدیتی ایشان دارید؟

من معتقدم اگر هر فرد منصف و معتدل وصیت‌نامه 29 صفحه‌ای امام خمینی(ره) را ورقی بزند و بر روی هر فرازی که می‌خواهد تامل و اندیشه کند تازه می‌فهمد امام (ره) که بود ؛ به چه می‌اندیشید و چه ایده‌ای را در ذهن خود داشت. اگر کسی فقط همین وصیت‌نامه را مطالعه کند به این جمع‌بندی می‌رسد که امام یک بینش بسیار بالا و اررزشمند داشت که فقط نگاهش به مردم ایران و مسلمان دنیا نبود بلکه امام جهانی می‌اندیشید، برای جهانیان فکر داشت و آرزویش این بود که مردم دنیا در رفاه، آسایش و آرامش زندگی کنند. دیگر اینکه امام، مراکز فساد، تبعیض و خلاف عدالت و انصاف را به درستی شناسایی کرده بود و آن را به جهانیان معرفی کرد.  یعنی امام می‌فرمود که دولتمردان شرق و غرب همه یک حالت استکباری و استثماری دارند و می‌خواهند بر دنیا تسلط پیدا کنند تا خود را بهتر و بزرگ‌تر و بالاتر معرفی کنند.

امام تعبیری در وصیت‌نامه خود برای آمریکا دارد که می‌گوید آمریکا تروریست بالذات است و جوهر وجودی‌اش این است که دیگران را تحقیر کند و برای دیگران تبعیض قائل است و می‌خواهد استثمار کند. یا در مورد اسرائیل و صهیونیسم بیان امام(ره) این است که اینها به طور مستمر به دنبال فتنه و فساد هستند. امام(ره) در بینش بسیار دقیق بود و دانشش نیز بسیار والا بود، واقعا جهان را می‌شناخت و مطلع بود. چنانکه یک روز جمعه‌ای به وزارت خارجه فرموده بودند شما بولتن نداریدکه مقامات وقت گفته بودند برای شما نمی‌فرستیم و امام گفته بود اگر من رهبرم باید بدانم و برای من جمعه و شنبه تفاوت ندارد. حتی در دوران بیماری هم وقتی برخی بولتن‌ها را برای امام نمی‌بردند ایشان می‌فرمود همه را بیاورید.

از طرف دیگر اگر کوشش امام را هم نگاه کنیم می‌بینیم واقعا از دورانی که وارد مبارزه شده و از سال 40 که خود من بعد از فوت آیت‌الله بروجردی شاهد آن بودم تا سال 68 ندیدم یک روز امام(ره) بدون کوشش ، تلاش و فعالیت باشد. گاهی برخی مقامات خدمت امام می‌رفتند و می‌گفتند که ما خسته شدیم یا می‌خواهیم برویم امام می‌فرمود اگر بناست کسی خسته شود و رها کند من اولین نفر هستم  و همین مساله باعث می‌شد تا دیگران شرمنده شوند و دیگر مطرح نکنند. امام در دانش، بینش و کوشش خود واقعا همانند نداشت.  ما آنقدری که مطالعه کردیم در بین فقها و علمای دنیا و انسان‌های کوشا انصافا امام را یک فرد بی‌نظیر نه کم ‌نظیر می‌دانیم که حیات و  وفات او خدمت به  اسلام و قرآن و تاریخ بود.  اکنون همین حرم امام (ره) در طول دوازده ماه مرکز فکر،  فهم، فقه  و اخلاق است. برای مراسم سالگردی که برگزار می‌شود ببینید که 34 سال از ارتحال امام (ره) می‌گذرد اما مراسم  ارتحال امام (ره)  هر سال با شکوه‌تر است و هر سال ما می‌توانیم حرف نو و جدیدی برای امام (ره) داشته باشیم. 

برخی معتقدند که طی این سال‌ها برخی نهادهای فرهنگی توجه لازم را به امام و افکار و عقایدش نداشته‌اند و در همین خصوص یادگار امام (ره) گلایه‌هایی را مطرح  کرده است؛ از دیدگاه شما امروز برای بهبود شرایط جامعه در حوزه‌های مختلف نباید به آرا و اندیشه‌های امام (ره) بازگشت و آنها را پیاده کرد؟

اولا  آرا و نظرات حضرت امام (ره) انحصاری و اختصاصی نیست که متعلق به ملت ایران یا دنیای اسلام یا دیگران باشد. امام هر حرفی که زده مخاطبش جهانیان بوده‌اند و همه باید از او استفاده کنند. از طرفی هم دستگاه‌های فرهنگی متولی باید بیشتر فرهنگ و اندیشه‌های امام خمینی(ره) را نشر، بسط و گسترش دهند چرا که امام بنیانگذار این انقلاب بوده است  و باید بیش از پیش برای نسل جدید شناسانده شود. 

برخی ناکارآمدی‌ها و عملکردهای ناموفق در حوزه‌های مختلف که موجبات نارضایتی‌هایی را در جامعه فراهم آورده باعث شده تا برخی این نابسامانی‌ها را به دید کلی از  چشم انقلاب و نظام ببینند تحلیل شما از این مساله چگونه است؟

به نظر من اگر آنچه  در جامعه وجود دارد و می‌بینیم مثلا تبعیض، فساد و ... آن را نباید به حساب امام و انقلاب بگذاریم بلکه باید آن را از دریچه برخی روندها، رویکردها و عملکردهای ناموفق جاری بنگریم. اگر واقعا مقلد و مبلغ آرا و نظرات امام خمینی(ره) هستیم باید به واقع و در عمل این مفاهیم را بسط و گسترش دهیم نه اینکه صرفا شعار بدهیم. من معتقدم که برخی تنگ‌نظری می‌کنند، اصلا تاریخ را نخوانده‌اند. به نظر من باید بین اصل نظام و نگاه به نظام تفاوت قائل شویم و آن را از برخی از نابسامانی‌ها و فسادهای که خود را منتسب به نظام می‌دانند و شایسته نیست آنها را جزء نظام بدانیم تفکیک کنیم. والا اگر بخواهیم اصل اشکال را به اسلام و انقلاب و نظام منتسب کنیم کمال بی انصافی است. 

امام می‌فرمود که دولتمردان شرق و غرب همه یک حالت استکباری و استثماری دارند و می‌خواهند بر دنیا تسلط پیدا کنند تا خود را بهتر و بزرگ‌تر و بالاتر معرفی کنند. امام تعبیری در وصیت‌نامه خود برای آمریکا دارد که می‌گوید آمریکا تروریست بالذات است و جوهر وجودی‌اش این است که دیگران را تحقیر کند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار