| کد مطلب: ۱۰۵۷۱۳۲
لینک کوتاه کپی شد

نگاه امام خمینی(ره) به صداوسیما در گفت وگوی محمد هاشمی با آرمان ملی:

نظر امام (ره) درباره سریال سلطان صاحبقران چه بود؟/ صدا و سیما بزرگنمایی و سیاه نمایی نمی‌کرد

صداوسیما در زمان امام خمینی(ره) چگونه اداره می‌شد. ایشان معتقد بودند «این رسانه‌هایی که ما الآن داریم، چه مطبوعات و مجلات و روزنامه‌ها و چه سینماها و تئاترها و امثال ذلک و چه رادیو و چه تلویزیون، در اینها آنی که از همه دستگاه‌ها بیشتر رابطه با انسان دارد تلویزیون است. از دو جهت: یک جهت اینکه مطبوعات هرچه هم تیراژش زیاد باشد، اولاً به اندازۀ سطح یک مملکتی نیست و ثانیاً همۀ افراد نمی‌توانند استفاده کنند، برای اینکه تقریباً نیمی از جمعیت ما سواد خواندن ندارند تا اینکه از مطبوعات و نوشته‌ها استفاده کنند.

نظر امام (ره) درباره سریال سلطان صاحبقران چه بود؟/ صدا و سیما بزرگنمایی و سیاه نمایی نمی‌کرد

آرمان ملی آنلاین:  سینماها در یک محیط محدود می‌توانند کار خودشان را انجام بدهند. رادیو هم در همه جا هست، در همه چیز هست، لکن فقط از راه سمع است. آن چیزی که در همۀ کشور، یعنی آن دهاتی که توی خانۀ خود نشسته در مرز و هیچ سواد هم ندارد، لکن چشم و گوش دارد، این از رادیو تلویزیون استفاده می‌کند. هم استفادۀ سمعی می کند، هم استفادۀ بصری، یعنی رادیو فقط استفادۀ سمعی دارد، رادیو-تلویزیون استفادۀ سمعی و بصری دارد، هم آن آدم نقشه‌ها را می‌بیند و هم طرح‌ها را می‌بیند و هم می‌شنود. بنابراین رادیو تلویزیون از تمام رسانه‌هایی که هست، حساس‌تر است. رادیو و تلویزیون می‌تواند یک مملکت را اصلاح کند و می‌تواند به فساد بکشد.» محمد هاشمی رییس سازمان صداوسیما در زمان حیات امام خمینی (ره) به پرسش‌‌های آرمان ملی پاسخ داد که در ادامه می‌خوانید.

 

رویکرد و سیاست‌های صداوسیما در زمان ریاست شما بر این نهاد چگونه بود و رویکرد امام خمینی(ره) به این سازمان را توضیح دهید.

ما آن زمان بر اساس فرمایش امام(ره) از سه قوه نظام حمایت می‌کردیم. اگر هم ایرادی بود به نحوی می‌گفتیم. ما در رادیو و تلویزیون برنامه‌های زیادی با مسئولان نظام داشتیم. مسئولان سؤالات مردم را جواب می‌دادند. این‌گونه نبود که جناحی و باندی عمل کنیم. در زمان حضورم در صداوسیما سعی شد تا رهنمودهای امام اجرا شود بنابراین ما علیه فرد یا جریانی نبودیم که بخواهد از ما دلخور شود یا شکایتی کند، واقع‌بینانه کار می‌کردیم.رابطه امام(ره) با تلویزیون خیلی خوب بود. امام(ره) برنامه‌ها را می‌دیدند و دقت خیلی زیادی داشتند و گاهی تذکر می‌دادند. اظهارات و فرمایشات امام بسیار موثر و تاثیر‌گذار بود. سالگرد امیرکبیر برنامه نداشتیم و در آن زمان از نظر برنامه‌سازی در مضیقه بودیم.

سریالی با عنوان سلطان صاحبقران در زمان شاه ساخته بودند که داستان زندگی امیرکبیر و ناصرالدین شاه بود. در این سریال صحنه‌ای بود که همسر امیرکبیر هنرپیشه معروف و خوش سیمایی بود، وقتی امیرکبیر را شهید کردند، گریه می‌کرد و اشک از چشم‌هایش به پایین می‌آمد که صحنه بسیار زیبایی را ساخته بود. امام من را خواستند و فرمودند امیرکبیر چنین همسری داشته است که شما این چهره را برایش ساخته‌اید؟ امام به نکات ریز توجه می‌کردند و تذکر می‌دادند که اگر موردی بود اصلاح کنیم. پرسیدم خلاف شرع است ایشان گفتند مقدسین ایراد می‌گیرند. ما آن زمان بر اساس فرمایش امام از سه قوای نظام حمایت می‌کردیم. اگر هم ایرادی بود به نحوی می‌گفتیم. ما در رادیو و تلویزیون برنامه‌های زیادی با مسئولان نظام داشتیم. مسئولان سؤالات مردم را جواب می‌دادند. این‌گونه نبود که جناحی و باندی عمل کنیم. سیاه‌نمایی و بزرگ‌نمایی هم نمی‌کردیم، واقع‌بینانه کار می‌کردیم. ولی الان صدا وسیما تفاوت اساسی نسبت به گذشته دارد. وقتی هر دولتی می‌آید عمدتاً در جهت تبلیغ آن دولت است و اطلاع‌رسانی مربوط به این دولت است.

امام می‌گفت صدا و سیما باید ارزش‌های اسلامی را تبیین کند. پس باید هدایتگر باشد و بدآموزی نداشته باشد. قبلا هم توضیح داده بودم مدیریت من در صداوسیما از مرداد 1360 تا 25 بهمن 1372 بود و 13سال در این مسئولیت حضور داشتم. پیش از مدیریت صداوسیما هم معاون نخست وزیر وقت یعنی شهید رجایی بودم. در خاطرم هست در عصر پنج‌شنبه‌ای، از شورای سرپرستی دفترم آمدند تا از من برای پذیرفتن ریاست صداوسیما دعوت کنند. به آنها گفتم اجازه دهید تا با امام(ره) مشورت کنم، نظر ایشان را بدانم و سپس نظر بدهم اما بعد از اینکه از نزد من رفتند، ساعت 8 و نیم شب حکم ریاستم بر صداوسیما از این رسانه قرائت شد.

اعترافات تلویزیونی متهمان سیاسی در دوران مدیریت شما نبود؟

خیر. در مواردی مثلا از آقای شریعتمداری آن دوران وزیر اطلاعات بود، مصاحبه از ایشان گرفته بودند و این مصاحبه را پخش کردند که بعد از مصاحبه می‌خواستیم، برنامه سازی کنیم اما امام فرمودند همان مصاحبه کافی است و در زمینه اخبار اعترافات زندانیان یا... در این زمینه فعال نبودیم.

نویسنده : مطهره شفیعی
خبرنگار : مطهره شفیعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار