| کد مطلب: ۱۰۵۷۰۱۵
لینک کوتاه کپی شد

گمانه‌زنی‌ها درباره آینده سیاسی رئیس سابق مجلس بار دیگر اوج گرفت

لاریجانی برای انتخابات ریاست جمهوری آینده آماده می‌شود؟

یک نام و یک دنیا سیاست! علی لاریجانی، چهره آشنایی برای جامعه است؛ فرزندی از یک خانواده مذهبی وسیاسی به نحوی که پدرش میرزا هاشم آملی از روحانیون و مراجع تقلید شیعه اهل ایران و استاد فقه و اصول در حوزه‌علمیه قم و نجف و برادرانش محمدجواد، فاضل ، صادق و محمدباقر لاریجانی هر کدام نقشی در سیاست کشور داشته و دارند. علی لاریجانی در گذشته وزیر ارشاد، رئیس صداوسیما ، دبیر شورای عالی امنیت ملی و 12 سال رئیس مجلس بود اما انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 فصل جدیدی از زندگی علی لاریجانی بود.

لاریجانی برای انتخابات ریاست جمهوری آینده آماده می‌شود؟

 

آرمان ملی آنلاین: بسیاری توقع ردصلاحیت او را نداشتند اما این چنین شد. سهیم بودن رئیس سابق مجلس در بخش‌هایی از نابسامانی و وضع نامطلوب موجود در دولت مستقر (دولت دوازدهم) و عدم رعایت اصل ساده زیستی مسئولان، مورد تاکید امام راحل و مقام معظم رهبری بر اساس ملاحظه فهرستی از اموال غیرمنقول مربوط به همسر و فرزندان، اعلام شده از سوی مراجع قانونی کشور، از جمله دلایل رد صلاحیت علی لاریجانی اعلام شده است. سفرهای اعضای خانواده علی لاریجانی به خارج از کشور از جمله اروپا و آمریکا و اقامت فرزند دیگرش در آمریکا و اقامت و ادامه تحصیل برخی از منسوبین درجه یک وی در انگلیس بر خلاف مصوبه لازم الاجرای شورای عالی امنیت ملی نیز به عنوان دیگر علل رد صلاحیت رئیس سابق مجلس در انتخابات ریاست جمهوری عنوان شده است و... علی لاریجانی مجری توافقنامه ۲۵ ساله ایران و چین بود و  با روی کارآمدن دولت سیزدهم از سمت خود در راهبری این توافقنامه استعفا داد.

خالص‌سازها در سیاست ایران

لاریجانی اما آنقدر خاک سیاست را خورده بود و آنقدر زیروبم سیاست را دیده بود که کنش‌ورزی سیاسی را کنار نگذارد و به سمت گوشه‌نشینی و عزلت نشینی نرود. جماران به این نکته اشاره کرده که  «لاریجانی در یک سال و اندی که از آن انتخابات می‌گذرد، در مقاطع و به مناسبت‌های مختلف اعلام موضع کرده و خود را در فضای سیاسی زنده نگه داشته است.» چندی قبل زمزمه‌هایی مبنی بر ورود لاریجانی به انتخابات مجلس شنیده می‌شد که موثق نبود. 18 اردیبهشت تسنیم مدعی شده بود که «علی لاریجانی، رئیس سابق مجلس شورای اسلامی ازجمله افرادی است که خود را برای رقابت‌های انتخاباتی آماده کرده است و قرار است با ارائه لیستی در این انتخابات شرکت کند. چند تن از نزدیکان علی لاریجانی در گفت‌وگوهایی که با خبرنگار سیاسی تسنیم داشتند این موضوع را تأیید کرده‌اند. همچنین منابعی نیز از هماهنگی‌هایی با موضوع انتخابات مجلس میان روحانی و لاریجانی خبر می‌دهند.» پس از این ادعا بود که دفتر لاریجانی چنین نوشت:«رفع نگرانی از جریان خالص‌سازی؛خبری درباره انتخابات مجلس وجود ندارد! خبر اختصاصی خبرگزاری وسیع تسنیم درباره ارائه لیست در انتخابات، مصداق گزاره حسن و حسین هر سه خواهران معاویه هستند، می‌باشد. نه بحثی درباره حرکت انتخاباتی در میان است و نه ارائه لیست سراسری و نه رایزنی با دیگران صورت پذیرفته، لذا بدین وسیله از جریان خالص‌سازی رفع نگرانی می‌شود و بعید است به این روش‌های برادران بتوان رقابت تصنعی ایجاد کرد. ملک را چاره‌ای دیگر نیاز است.»

یاران در مجلس برای لاریجانی در پاستور

برخی تحلیلگران معتقدند که لاریجانی را باید از لیست گمانه‌های انتخابات مجلس خارج کرد و در لیست کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری ۱۴۰۴ قرار داد؛ موضوعی که حتی برخی نزدیکان به او نیز به آن معترفند و معتقدند که لاریجانی اگر تصمیمی بر کاندیداتوری مجدد داشته باشد بدون شک معطوف به انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود نه مجلس. لاریجانی حضور خود در انتخابات مجلس را تکذیب کرده اما باید به کلمات آخر جوابیه لاریجانی دقت شود: «ملک را چاره ای دیگر نیاز است» او از وفاداران به نظام است. لاریجانی همچنان در حلقه چهره‌های مورد اعتماد نظام قرار دارد و حضورش در انتخابات می‌تواند حمایت برخی بخش‌های حاکمیتی را هم به دنبال داشته باشد اما راهکاری را انتخاب می‌کند که اتفاقات ریاست جمهوری سیزدهم تکرار نشود. یکی از راهکارهایی که به حضور پرقدرت علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری 1404 خواهد انجامید، حضور نمایندگانی از نزدیکان او در مجلس دوازدهم است. نمایندگان قدرتمند می‌توانند فضا را به سمتی ببرند که نیاز به حضور رییس جمهوری مانند لاریجانی احساس و زمینه حضور او فراهم شود. به نظر می‌رسد لاریجانی برای موفقیت در انتخابات 1404 نیازمند موفقیت یارانش در انتخابات 1402 است که در این راستا برخی ائتلاف‌ها به سود اوست؛ از جمله ائتلاف انتخاباتی با یاران روحانی که دارای رای و پذیرش از سوی جامعه هستند.

کاربرد خالص‌سازی در انتخابات ریاست جمهوری 

 بی‌تردید واژه «خالص‌سازی» با هوشیاری وبرنامه  در بیانیه لاریجانی آمده است. این عبارت از یک سو ردصلاحیت کاندیداها بویژه نزدیکان به لاریجانی را با تردید مواجه می‌کند و از سوی دیگر پروژه خالص‌سازی که از سوی لاریجانی مطرح شد، هشداری برای تعیین کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری آینده است و احتمال ردصلاحیت کاندیداها بدون دلایل کافی را از بین می‌برد. 

درس از انتخابات 1400

باید توجه داشت توصیه‌های اخیر بزرگان کشور مبنی بر رقابتی بودن انتخابات‌ها هم شاید انگیزه‌ای برای حضور لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری 1404 باشد. برگزار کنندگان انتخابات هم تصریح می‌کنند که  تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر امنیت، رقابت، سلامت و مشارکت سرلوحه برگزاری انتخابات است. از سوی دیگر  بعید است شورای نگهبان بعد از گلایه رهبری از ردصلاحیت لاریجانی، و در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم تصمیم به ردصلاحیت او بگیرد.

خبرنگار : مطهره شفیعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار