| کد مطلب: ۱۰۵۸۲۰۳
لینک کوتاه کپی شد

مذاکرات و توان مذاکره کنندگان

طی هفته‌های گذشته اخبار مختلفی در ارتباط با گفت وگو‌ها برای رسیدن به‌ راه‌حلی به منظور بازگشت به برجام در رسانه‌ها منتشر شد. سفر سطان عمان به ایران احتمالا حاوی پیامی از سوی غربی‌ها به ایران و همچنین تبادل زندانیان بوده است و این اخبار نشان می‌دهد اتفاقاتی در حوزه مذاکرات در حال وقوع است و نمی‌توان بر اساس این نشانه‌‌ها شرایط را مانند چند ماه قبل تحلیلی کرد.

مذاکرات و توان مذاکره کنندگان

به گزارش آرمان ملی آنلاین حسن لاسجردی، دیپلمات نوشت:به نظر می‌رسد شرایط به طرف انجام گفت و‌گو و میانجی‌گری است. در عین حال  باید رفتار بازار ایران را هم در نظر گرفت. طی هفته‌های گذشته شاید تحولات مثبتی در بازار بودیم. بازار هوشمند است و افرادی که در حوزه اقتصادی تلاش دارند که اموالشان را حفظ کنند اگر مشام آنها درست کار نکند اموال‌آنها از بین خواهد رفت لذا اگر کاهشی را در نرخ‌ها شاهدیم، این موارد نشان می‌دهد افکار عمومی هم بوی بهبود شرایط را احساس کرده است و  از این رو روند کاهنده نرخ‌ها در بازار احتمالا برداشت درست و نزدیک به درستی را  دارد.

در شرایط فعلی نگاه‌ها به سمت گفت‌و‌گوهاست اما آنچه در اینجا مهم است آن است که این مذاکرات به کجا می‌رسد به عبارت بهتر نباید گفت‌و‌گوها برای جامعه جالب باشد و نتیجه این گفت‌و‌گوهاست که باید  مورد توجه قرار گیرد. دولت فعلی نیز البته پتانسیل‌هایی در زمینه گفت وگو دارد و تلاش می‌کند از ظرفیت خود استفاده کند. در دولت سیزدهم افرادی هستند که توان لازم برای گفت و گو را داشته باشند اما پرسش مهم آن است که این افراد آیا می‌توانند درون گفت و گوها به امتیازات بزرگ دست یابند یا خیر؟

باید دید آیا آرزوها بر اساس توان است یا خیر؟ آیا مذاکره کنندگان می‌توانند منافع جمهوری اسلامی ایران را حفظ کنند یا نه؟ رهبری انقلاب هم تاکید کردند که اگر قرار است مذاکره صورت بگیرد باید دانش هسته ای حفظ شود لذا آنچه مهم است این است که افراد که در حال مذاکره هستند توان حفاظت از منافع ایران را دارند یا اینکه موارد دیگری را در نظر دارند و این مورد یک شاه‌کلید مهم در این دولت و مذاکرات فعلی است.

نویسنده : حسن لاسجردی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار