| کد مطلب: ۱۰۵۷۱۳۹
لینک کوتاه کپی شد

​نکاتی پیرامون احیای روابط ایران و مصر

روابط ایران و مصر بر سر روابط اسرائیل و مصر در مذاکرات کمپ‌دیوید قطع شد. هر چند که یکسری مسائل دیگری هم در این قطع روابط دخیل بود و از آن جمله می‌توان به حمایت ایران از ترور انور سادات رئیس جمهور اسبق مصر اشاره کرد که در پی آن نیز یک خیابان در تهران را به نام خالد اسلامبولی، شخصی که سادات را ترور کرد اختصاص دادند.

​نکاتی پیرامون احیای روابط ایران و مصر

آرمان ملی آنلاین: البته نکته دیگری هم که وجود دارد و در این مساله بی‌تاثیر نبوده ماجرای دعوت انور سادات از شاه سابق ایران برای سفر به مصر بود که در ادامه شاه سابق در آن سفر از دنیا رفت و در مسجد رفاعی قاهره به خاک سپرده شد. لذا هر بار که مساله احیای روابط پیش می‌آمد ایران در سال‌های اول مساله کمپ دیوید را مطرح می‌کرد که مصری‌ها می‌گفتند این مساله داخلی مصر است و ارتباطی به موضوع روابط دوجانبه ایران و مصر ندارد.

البته سال‌هاست که مساله کمپ‌دیوید منتفی شده و همه کشورهای عربی جز یکی دو کشور با مصر روابط دیپلماتیک برقرار کردند. اما موضوعات دیگری نیز در میان است که به نوبه خود موضوعات حساسی هستند. چنانکه در زمان دولت آقای خاتمی هم که برای از سرگیری روابط توافق شد وقتی مساله خیابان خالد اسلامبولی و تغییر نام آن بوجود آمد تندروها در داخل با این موضوع برخورد کردند و اجازه ندادند که روابط ایران و مصر احیا شود. با این حال طی روزهای گذشته سلطان عمان به تهران آمد که با مقامات بالادستی  و اصلی کشورمان رایزنی و گفت‌وگو کند.

چرا که این مساله بسیار حساس است و در سطح دولت‌  و وزارت امور خارجه نمی‌شد مطرح شود. لذا سلطان عمان نیز با خود مقامات ارشد تصمیم‌گیر ایران مساله را مطرح کرد. در نتیجه اگر این مساله طی مذاکرات و انتقال پیام‌ها حل شده باشد امکان احیای روابط وجود دارد اما اگر حل نشده باشد باز دوباره قصه ادامه پیدا می‌کند. اما اینکه این احیای روابط بخواهد تاثیراتی داشته باشد باید گفت بالاخره مصر یکی از مهم‌ترین کشورهای عربی است که حتما در مسائل ارتباط ایران با خاورمیانه و جهان عرب حتما نقش موثری دارد. ولی از جنبه اقتصادی نباید چندان انتظار زیادی داشت چرا که اولا مصر چندان اقتصاد قوی ندارد و ثانیا ایران هم تحریم است لذا احیای روابط تاثیر چندانی در روابط اقتصادی دو کشور نخواهد داشت.

تحرکاتی که در خصوص عربستان و اخیرا عمان صورت گرفت همه نشان دادکه این روابط صرفا از نظر سیاسی و امنیتی مهم است و از نظر اقتصادی منوط به حل مسائل و مشکلات میان ایران، اروپا و آمریکاست.  البته اینکه گفته می‌شود ایران چون نتوانسته ارتباط مناسبی با غربی‌ها بگیرد و حداقل تاکنون برجام را احیا کند به سمت احیای ارتباطات خود با کشورهای منطقه رفته تا حدی درست است و به عبارت دیگر می‌شود گفت این رویکرد بخش دوم توافق برجام در همان سال‌های ابتدایی بود. اگر برجام اجرا می‌شد برای اجرای کامل آن باید به سمت احیای روابط خود با برخی کشورهای منطقه حرکت می‌کرد.

چرا که در مقدمه برجام نیز آمده که برجام می‌تواند مقدمه‌ای برای بهبود وضعیت امنیتی و ثبات در منطقه و جهان باشد. لذا این مساله مؤثر است و نشان می‌دهد که ایران درصدد احیای مناسبات خود با کشورهایی همچون عربستان، مصر، امارات  و بحرین است. این رویکرد هم به همان مساله امنیت کمک می‌کند چون مشکل روابط خارجی ایران هم با غرب و هم منطقه مسائل امنیتی است که باید حل و فصل شود. 

نویسنده : قاسم محبعلی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار