| کد مطلب: ۱۰۵۶۴۹۲
لینک کوتاه کپی شد

آرمان ملی از میانجی‌گری‌ها بین تهران و قاهره گزارش می‌دهد

ایران و مصر نزدیک‌تر از هر زمان دیگری برای برقراری روابط سیاسی

بعد از بهبود روابط تهران و ریاض و آمادگی دو کشور برای گسترش روابط خود شایعاتی در مورد تمایل ایران و مصر در برقراری روابط دیپلماتیک شنیده شد. تحلیلگران مختلف جهان عرب نیز بر این مورد تاکید کردند که با توجه به تلاش‌های عربستان در حل مناقشات منطقه و نزدیکی به تهران، احتمالا بعد از اینکه برخی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس روابط خود را با ایران بهبود خواهند داد، شاهد خواهیم بود که تلاش‌هایی به منظور پایان اختلافات بین تهران و قاهره آغاز خواهد شد.

ایران و مصر نزدیک‌تر از هر زمان دیگری برای برقراری روابط سیاسی

​آرمان ملی آنلاین:  بعدها مشخص شد عراق به همان میزان که تلاش‌هایی برای برقراری روابط تهران- ریاض انجام داده، کوشیده تا به میانجیگر بین تهران و قاهره نیز تبدیل شود. به‌نظر می‌آید تمامی تلاش‌ها برای برقراری صلح و ثبات در منطقه به تحرکات عراق خلاصه نمی‌شود چرا که بر اساس اخباری که منتشر شده پادشاه عمان نیز در تحرکات دیپلماتیک خود بهبود رابطه بین ایران و مصر به منظور برقراری روابط دوجانبه این دو کشور را در دستور کار قرار داده است. 

سفر پادشاه عمان به سرزمین فراعنه برای میانجی‌گری

حسن هریدی، دستیار پیشین وزیر خارجه مصر در گفت‌وگو با روزنامه العرب با اشاره به سفر سلطان هیثم بن طارق، پادشاه عمان به مصر تاکید کرد که احتمال وساطت مسقط میان تهران و قاهره مطرح است و بعید نیست که در نشست سران دو کشور عمان و مصر مطرح شود. از سوی دیگر عماد جاد، مشاور مرکز مطالعات الاهرام نیز در گفت‌و‌گو با این روزنامه به سفر سلطان عمان به قاهره پرداخت و تاکید کرد که این کشور می‌تواند میان ایران و مصر میانجیگری کند. همچنین عبدالله بن ناصر الرحبی، سفیر عمان در قاهره در یک نشست خبری تاکید کرد که امیدواریم تمام اختلافات سیاسی موجود میان ایران و کشورهای عربی حل شود. حمد العرابی، وزیر خارجه پیشین مصر نیز اخیرا در گفت‌وگو با شبکه «صدی البلد» در اظهاراتی درخصوص روابط ایران و مصر گفت که هیچ مشکلی میان تهران و قاهره وجود ندارد. در هر دو کشور کارداری در سطح سفیر حضور دارد و در مرحله اخیر تلاش‌هایی برای گسترش روابط دو کشور انجام شده است.

اول جولای و نشست امنیتی بین قاهره و تهران

از سوی دیگر، یک منبع دیپلماتیک مصری اخیرا در گفت‌وگو با العربی الجدید اعلام کرد: اوایل ماه جولای نشست جدیدی میان مسئولان تهران و قاهره با وساطت بغداد برگزار خواهد شد و این نشست در بالاترین سطح نشست‌های امنیتی خواهد بود. این منبع که خواستار عدم فاش شدن نامش شده است، تاکید کرد که میانجیگری بغداد بعد از تلاش‌های عمان برای گسترش روابط ایران و مصر انجام شد. این منبع مصری می‌گوید که گشایش قاهره در روابطش با تهران بعد از میانجیگری‌های عراق و عمان اکنون بیشتر شده است.

همه به‌دنبال همکاری منطقه‌ای

به‌نظر می‌رسد بعد از خروج تدریجی آمریکایی‌ها از منطقه و عدم تمایل آنها برای بازگشت به خاورمیانه به علت تمرکز به کنترل چین به بهانه مساله تایوان، کشورهای منطقه تلاش دارند در یک لحظه تاریخی به سمت حل اختلافات و کاهش تنش‌ها و افزایش همکاری‌ها به منظور رسیدن به هدفی مشترک حرکت کنند. هدفی که در طول سال‌هایی که خاورمیانه درگیر تنش‌های سیاسی و افراطی‌گری بود، عملا وجود نداشت. در طول یکدهه‌ گذشته به‌خصوص بعد از اتفاقاتی که در بهار عربی رخ‌ داد، کشورهای منطقه تجربیات بسیاری به‌دست آوردند.

از جمله اینکه هر بار کشورهای فرامنطقه‌ای به منطقه پا گذاشته‌اند، جز خرابی و ناامنی ارمغانی به‌همراه نیاوردند. قبل از حضور آمریکا در منطقه ایران و عربستان هر چند اختلافاتی با هم داشتند اما تلاش می‌کردند به زیست مسالمت‌آمیز درکنار هم ادامه دهند اما با اشغال عراق مناقشات جدی بین نگاه کشورهای منطقه به‌خصوص ایران و عربستان در به روی آمدن دولت در این کشور به‌وجود آمد. عربستان تلاش کرد به منظور کنترل نفوذ تهران از برخی گروه‌های وابسته به خود حمایت کند. حمایتی که موجب شد از عراق تا سوریه و یمن به مرکزی برای درگیری تبدل شود اما در نهایت عربستان به این درک رسید که نمی‌تواند در برابر نفوذ تهران بیش از این هزینه کند و باید در نهایت به سمتی حرکت کند که با ایران و سایر کشورهای منطقه در مورد مسائل سیاسی، اقتصادی و خصوصا امنیتی به تفاهماتی دست یابد؛ تفاهماتی که در آینده نزدیک در صورت در کنار هم قرارگرفتن سه کشور مهم اسلامی یعنی مصر، ایران و عربستان و حتی ترکیه می‌تواند موجب ایجاد همکاری‌های مشترک در بین کشورهای اسلامی شود، همکاری‌هایی که در کمترین حالت ثبات را به منطقه بازگرداند و با توجه به منابع مالی کشورهای اسلامی از جمله قطر، عربستان می‌تواند به شکوفایی اقتصادی جهان تبدیل شده و کشورهای اسلامی وارد دوران جدیدی از تمدن‌سازی شوند. 

خبرنگار : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار