| کد مطلب: ۱۰۵۸۸۹۳
لینک کوتاه کپی شد

شفافیت، ابزار موفقیت

آقای رئیسی به عنوان رئیس‌جمهوری است که نگاه و هدفشان اجرای توامان عدالت در حوزه‌های مختلف و کارآمدی بیشتر است. یکی از موضوعات بسیار مهم که در دستور کار ایشان قرار دارد، تقویت روابط بین کشورهای مختلف است چه بسا برخی منتقدین مدعی بودند خود ما دنیا را تحریم کردیم و به سمت ارتباط با دنیا نمی‌رویم که می‌بینیم اینگونه نبوده و با سرعت مناسب در بخش تقویت روابط با کشورهای مختلف گام برمی‌دارند و از سیاست دیپلماسی عزتمندانه و از روی اقتدار حرکت نموده و به تعبیر خودشان اهل التماس هم نیستند.

شفافیت، ابزار موفقیت

به گزارش آرمان ملی آنلاین، امیررضا واعظ آشتیانی، فعال سیاسی اصولگرا نوشت: اگر بناست درباره عملکرد رئیس‌جمهور صحبتی داشته باشیم فارغ از نگاه‌های جناحی و سیاسی باید قضاوت کنیم. اگر دولتی واقعا دارد حرکت مثبتی را انجام می‌دهد به نوعی هم حمایت کنیم و اگر احیانا جایی هم موضوعی مورد انتقاد هست منصفانه مطرح کنیم. لذا در بحث روابط بین‌الملل خود تقویت روابط میان کشورها منجر به خنثی سازی برخی تحریم‌ها می‌شود و شکی نیست. امروز می‌بینیم معادله دنیا با روابط ایران با کشورها در حال تغییر است و نشان می‌دهد کشورهایی که با ما سر ناسازگاری داشتند یکی پس از دیگری به سمت برقراری روابط برآمدند که نکته قابل توجهی در بخش دیپلماسی سیاسی در حوزه بین‌الملل بوده است.

نکته دیگری که رئیس‌جمهور بدان اشاره داشتند بحث ناکارآمدی مدیران حتی در استان‌هاست چراکه ایران فقط تهران نیست و ایران به معنای کل جغرافیای ایران است. اگر بناست کارآمدی باشد و مدیرانی کارآمد انتخاب شوند در کل ایران باید انتخاب شوند چراکه مدیران ناکارآمد می‌توانند صدمات جبران ناپذیری در اجرای سیاست‌های دولت وارد کنند. لذا رئیس‌جمهور نشان دادند که با وزرای خود عهد اخوت نبستند و با مدیران ناتوان برخورد می‌کنند. رئیس‌جمهور حتی مستقیما برخی وزیران را عزل کردند یا از طرف مجلس این اتفاق افتاده و یا استعفا داده‌اند چون دلیلی ندارد همه سرنشینان قطار خدمت دولت سیزدهم تا ایستگاه پایان به فعالیت ادامه دهند.

آقای رئیسی بحث تولید را مطرح کردند که در ابتدای دولت چگونه بوده و الان چگونه است. امیدواریم بحث تولید که همیشه چالش بوده با ساماندهی در این بخش به سرانجامی برسد. به هر جهت تولید، ستون فقرات اقتصاد کشور است که آقای رئیس‌جمهور به آن اذعان دارند. اکنون قریب به 70 درصد ماشین‌آلات کارخانه‌ها به مرز فرسودگی رسیدند و نیاز به نوسازی در جهت رونق تولید دارند. ایشان به این موضوع اشاره داشتند که در جهت تقویت کارخانه‌ها گام برداشتیم و برخی کارخانه‌ها بودند که در زمان ابتدای دولت به سمت توقف یا متوقف بودند که اقداماتی در این ارتباط انجام گرفته که امیدواریم از این فرآیند و روند تعطیلی کارخانه‌ها جلوگیری شود و وقفه‌ای در میزان تولید یا احیانا توقف تولید نباشد. در ابتدای دولت سیزدهم کسری بودجه حدود 470 هزار میلیاردی عددی است که چالش دولت بوده و با تدابیری بخشی از آن توانسته به سرانجامی برسد. از گذشته چاله‌ها و کاستی‌های انباشته شده فراوانی داشتیم که هر دولتی سر کار بیاید با آن روبه روست و از جمله دولت سیزدهم که توانسته بخشی را برطرف کند.

اما نکته دیگر اینکه در همان بخش ناکارآمدی مدیران به بحث روابط ناسالم در سیستم اداری هم اشاره کردند. واقعیتی که وجود دارد ضعف ساختارهای اجرایی است و بوروکراسی‌های کمرشکن در سیستم اداری کشور برای مردم آزاردهنده است. هرچند ایشان به روابط ناسالم در این حوزه اشاره کردند ولی این روابط ناسالم برگرفته از بوروکراسی پیچیده است که در نظام اداری کشور وجود دارد و امیدواریم این دولت بتواند بخشی از این موضوع را به سرانجام برساند. چراکه تمام زحمات دولت‌ها و دولت آقای رئیسی و دولت آینده در همین بوروکراسی‌های اداری به چالش کشیده می‌شود و روابط ناسالم موجب می‌شود برخی فرصت‌طلبان از آن بهره‌وری‌های اقتصادی کرده و منجر به امضاهای طلایی شود. نکته دیگر که در چند روز اخیر شاهد بودیم و برخی افراد نکاتی را در ارتباط با حوزه اقتصادی دولت مطرح کردند و طبیعی است که در گذشته و حال نقدهایی به دولت‌ها وارد است ولی اگر بخواهد غیرمنصفانه باشد، غیرمنطقی و غیرکارشناسی است.

اینکه اشاره شد که ارز 28 هزار تومانی به 50 هزار تومان رسیده ولی هیچگاه این دسته افراد نگفتند دولت آقای روحانی با دلار 3500 تومانی وارد شدند و 28 هزار تومان تحویل دادند یعنی بیش از هشت برابر. در صورتی که اگر فرض کنیم امروز دلار 50 هزار تومان هم باشد به دو برابر هم نمی‌رسد. کسانی که ادعای کارشناسی دارند باید با انصاف این موضوعات را مورد تحلیل قرار دهند. هرچند قصد حمایت از دولتی را ندارم ولی باید این انصاف را داشته باشیم اگر می‌خواهیم قلمی بزنیم و اگر بناست قیاسی داشته باشیم منصفانه و منطقی باشد. در هر صورت دولت آقای رئیسی نشان داده چالش‌هایی در کارهای خودشان داشتند ولی سعی کردند آرامش را آرام آرام در کشور حاکم کنند و دیپلماسی سیاسی و بین‌المللی توانسته اتفاقات خوبی را رقم بزند.

نویسنده : امیررضا واعظ آشتیانی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار