| کد مطلب: ۱۰۹۸۹۲۱
لینک کوتاه کپی شد

آینده جنگ اوکراین از نگاه غرب

روزنامه فایننشال تایمز با اشاره به اینکه دولت‌ها، دیپلمات‌ها، شخصیت‌های نظامی و جاسوسان در کنفرانس امنیتی اخیر در مونیخ نگران «متمایل شدن جنگ اوکراین به نفع مسکو بودند» نوشت «پیروزی‌های روسیه در این نبرد، ایمان رهبران اروپایی و آمریکا به چشم‌انداز جنگ اوکراین را متزلزل کرده است».

آینده جنگ اوکراین از نگاه غرب

به گزارش آرمان ملی آنلاین و به نقل از ایسنا،  ۱۲ماه پیش نمایندگان حاضر در کنفرانس امنیتی مونیخ نسبت به چشم‌انداز جنگ اوکراین ابراز خوش‌بینی کردند، زیرا غرب وعده داده بود از کی‌یف در جنگ با روسیه «تا زمانی که طول بکشد» حمایت خواهد کرد اما امسال، در شرایطی که درگیری‌ها به نفع مسکو متمایل شده و ایمان به حمایت غرب از بین رفته است، این خوش‌بینی به یک تیرگی بی پایان تبدیل شده است.به نوشته فایننشال تایمز، گردهمایی سه روزه در مونیخ که روز یک‌شنبه به پایان رسید با تائید این موضوع به جمع‌بندی رسید که اوکراین به شدت به سلاح و مهمات بیشتری نیاز دارد و این‌که لفاظی‌ها درباره همبستگی، اکنون باید هرچه سریعتر به عمل تبدیل شود. «مِته فردریکسن» نخست وزیر دانمارک در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: «ما به هیچ حرف دیگری نیاز نداریم، ما به تصمیم‌گیری نیاز داریم. اوکراین تنها با سلاح می‌تواند در این جنگ پیروز شود. کلمات به سادگی کافی نیستند».این موضع توسط «دیمیترو کولبا» وزیر امورخارجه اوکراین نیز تکرار شد. او گفت: «من اراده سیاسی را می‌بینم، اما اراده سیاسی باید به عمل تبدیل شود».

 

چشم‌انداز تاریک غرب برای جنگ اوکراین
سربازان اوکراینی در جبهه شرق

 

خبرهای شوکه‌کننده برای غرب در مونیخ

رسانه انگلیسی نوشته در روز اول این گردهمایی، شرکت‌کنندگان با اطلاع از مرگ «الکسی ناوالنی» رهبر مخالفان روسیه شوکه شدند. روز بعد اعلام شد که نیروهای اوکراینی از شهر حساس «آودیوکا» واقع در شرق این کشور عقب‌نشینی کرده‌اند و اولین پیروزی بزرگ در میدان نبرد کرملین از زمان تصرف باخموت در ماه مه گذشته به مسکو داده شد.اما حتی قبل از آغاز کنفرانس امنیتی مونیخ، چشم‌انداز اوکراین رو به وخامت بود، زیرا جمهوری‌خواهان در کنگره آمریکا بسته کمک‌های نظامی به کی‌یف را مسدود کردند که کمبود شدید مهمات حیاتی را تشدید و توانایی اوکراین برای جنگ را با مشکل مواجه کرد.«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو از تلاش‌های اروپا برای پر کردن خلأ ناشی از تأخیر کمک‌های آمریکا استقبال کرد اما هشدار داد «توانایی‌های نظامی گسترده» آمریکا به این معناست که پر کردن کامل این شکاف برای آن‌ها غیر ممکن است.این روزنامه در ادامه نوشت زمان پیش از کنفرانس مونیخ نیز توسط اظهارات تکان دهنده «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین و نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان در انتخابات ۲۰۲۴ در ماه جاری (میلادی) تحت‌الشعاع قرار گرفته بود که گفت «روسیه می‌تواند هر کاری که می‌خواهد با کشورهای عضو ناتو انجام دهد که نتوانستند حتی ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف دفاع کنند.»این مداخله در حالی انجام شد که رهبران غربی از قبل نگران این بودند که ریاست جمهوری دوباره ترامپ ممکن است برای آینده اتحاد فراآتلانتیک و حمایت غرب از اوکراین به چه معنا باشد.

 

چشم‌انداز تاریک غرب برای جنگ اوکراین
سربازان اوکراینی در جبهه شرق

 

امید کاذب ناتو برای موفقیت اوکراین در میدان

«هدر کانلی» رئیس صندوق مارشال آلمان با بیان اینکه «سال گذشته به دلیل امیدها به ضد حمله اوکراین، امیدواری زیادی نسبت به چشم‌انداز جنگ وجود داشت» گفت: «اما امسال این چشم‌انداز در حال تیره شدن است، زیرا روسیه ارتش خود را بازسازی می‌کند و به اقتصاد جنگی روی آورده است».کانلی افزود: «ما شاهد خواهیم بود که اوکراین متحمل تلفات در میدان نبرد می‌شود. می‌توانیم شاهد دستاوردهای قابل توجه روسیه باشیم و این در حالی است که اوکراینی‌ها هیچ مهماتی ندارند».دریاسالار «راب بائر» رئیس کمیته نظامی ناتو اذعان کرد که غرب بیش از حد به جنگ در سال ۲۰۲۳ خوش بین بوده است. او معتقد است اگر غرب مهمات و آموزش‌های لازم را به اوکراینی‌ها بدهد، آن‌ها پیروز خواهند شد.فایننشال تایمز افزود: «سخنرانی‌ها و بحث‌های علنی در مونیخ غالباً با نگرانی درباره چگونگی پر کردن کسری تسلیحات اوکراین همراه بود».«پتر پاول» رئیس‌جمهور چک و یک ژنرال سابق در این باره گفت: «روسیه درس‌های زیادی آموخته است و همچنین مهمات و تجهیزات بیشتری از آنچه ما در مجموع می‌توانیم تولید کنیم، تولید می‌کند. ما باید به اندازه اوکراینی‌ها انعطاف‌پذیر باشیم و در همه جا به دنبال تجهیزات باشیم».این پیام توسط «جی دی ونس» سناتور جمهوری‌خواه ایالات متحده و حامی ترامپ تکرار شد که گفت «مشکل این است که آمریکا به اندازه کافی سلاح تولید نمی‌کند، اروپا به اندازه کافی سلاح نمی‌سازد و این بسیار مهم‌تر از اراده سیاسی آمریکا یا این است که چقدر پول چاپ می‌کنیم و به اروپا می‌فرستیم».

 

چشم‌انداز تاریک غرب برای جنگ اوکراین
زلنسکی و هریس در کنفرانس امنیتی مونیخ

 

بازی اتهام

به نوشته این روزنامه انگلیسی، سخنان برخی از رهبران اروپایی در مونیخ با جریانی پنهانی از کینه همراه بود که بر این باورند کشورهایشان برای حمایت از اوکراین بار زیادی را تحمل می‌کنند، در حالی‌که سایرین در اروپا حتی سهم خود را به درستی انجام نمی‌دهند.این همچنین پیام «گرانت شاپس» وزیر دفاع انگلیس و «اولاف شولتس» صدراعظم آلمان بود که تاکید می‌کنند «ما به همه کشورها نیاز داریم تا بتوانیم قدم برداریم».آلمان ۲۸ میلیارد یورو به اوکراین کمک کرده است و هفت میلیارد یورو دیگر نیز در سال جاری در آستانه کمک قرار دارد. شولتس گفت: «من آرزو می‌کنم که تصمیمات مشابهی در سایر پایتخت‌های اروپایی اتخاذ شود».آلمان در واقع پس از ایالات متحده دومین تامین کننده بزرگ کمک نظامی به اوکراین است اما شولتس نیز به دلیل امتناع از ارسال موشک‌های کروز تاروس به اوکراین - یک سیستم تسلیحاتی که به گفته برخی افراد می‌تواند بازی را در جنگ تغییر دهد، هدف انتقاد قرار گرفته است.«مایکل مک‌فاول» مدیر مؤسسه مطالعات بین‌المللی «فریمن اسپوگلی» در دانشگاه استنفورد و سفیر سابق ایالات متحده در مسکو گفت که در میان دوستان اوکراینی‌اش «احساس ناامیدی واقعی» وجود دارد.

منبع : ايسنا

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار