| کد مطلب: ۱۰۸۱۲۲۳
لینک کوتاه کپی شد

این کشور بیشترین سود را از جنگ روسیه با اوکراین می برد

دولت نروژ در سایه جنگ اوکراین و تحریم‌ها علیه روسیه به مهم‌ترین تامین کننده گاز اروپا تبدیل شده و درآمد بالایی را به دست آورده است.

این کشور بیشترین سود را از جنگ روسیه با اوکراین می برد

به گزارش آرمان ملی آنلاین به نقل از تسنیم؛ "اس ار اف" سوئیس در گزارشی نوشت: به دلیل تحریم ها علیه روسیه در جریان جنگ اوکراین نروژ به مهم ترین تامین کننده گاز اروپا تبدیل شده است و درآمد بسیار خوبی از آن دارد.

در ادامه این گزارش آمده است: اخیراً، نروژ به طور جدی به فکر حذف تدریجی تولید نفت خام و گاز طبیعی در مراحل اولیه بود. با توجه به مسئله حفاظت از آب و هوا، برنامه هایی برای باقی ماندن بخش بزرگی از ذخایر انرژی فسیلی در زمین از طرف دولت نروژ و عدم استخراج آن وجود داشت.

کولبیورن آندریسن، روزنامه‌نگار متخصص در این زمینه در این باره گفت که جنگ روسیه این نگرش را تغییر داده است. وی افزود: ما درک کرده‌ایم که ارسال‌های ما برای امنیت انرژی در اروپا چقدر مهم است.

ارقام جدید سازمان آمار نروژ این را ثابت می کند: در سال 2022، نروژ به عنوان مهم ترین تامین کننده گاز طبیعی برای بریتانیا و اتحادیه اروپا جایگزین روسیه شد.

اما ارقام رسمی نیز نشان می دهد که نروژ از پیامدهای جنگ بسیار بیشتر از کشورهای خریدار در اروپا سود برده است. مقدار گاز نروژ چند درصد افزایش یافت، اما هم زمان این کشور توانست درآمد صادراتی خود را از این تجارت پرسود تقریباً هفت برابر افزایش داده و از معادل 20 میلیارد به بیش از 140 میلیارد فرانک افزایش دهد که مهمترین دلیل آن افزایش قیمت انرژی است.

پس در اینجا این سوال مطرح است که آیا نروژ یک سودجوی جنگی است که به هزینه اوکراین و سایر کشورها ثروتمند شده است؟ یوناس گار استور، نخست وزیر سوسیال دموکرات این کشور در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی بی بی سی بریتانیا این موضوع را رد می کند.

وی در این باره گفت: ما کنترلی روی قیمت گازنداریم، اما ما تمام تلاش خود را برای تامین انرژی اروپا و کمک به اوکراین انجام می دهیم. وی که اخیراً دولت سبز-قرمزش تصمیم به توسعه بیشتر میادین نفت و گاز در شمال قطب شمال گرفته است، تأکید کرد: این درآمد به بودجه ملی من سرازیر نخواهد شد، بلکه به صندوقی برای نسل‌های آینده سرازیر خواهد شد.

در ادامه این گزارش آمده است: اما دولت نروژ نمی تواند به سادگی دست های خود را از بی گناهی بشوید. طبق مطالعه دانشکده اقتصاد نروژ، اسلو از پیامدهای جنگ روسیه سود برد. این مطالعه که هفته گذشته منتشر شد، نتیجه می گیرد که حدود یک چهارم از کل درآمد حاصل از صادرات گاز، سود مستقیم جنگ است.

اکنون در پارلمان نروژ درخواست ها برای ایجاد صندوقی به نفع مردم جنگ زده اوکراین بلند شده است. برخی دیگر هم بر این عقیده هستند که پول بیشتری از تجارت گاز باید به بودجه دولت نروژ سرازیر شود.

با این حال، پیش بینی نمی شود که نروژ رویه دیرینه خود را در برخورد با مازادهای بزرگ تغییر دهد، این مازادها به یک صندوق دولتی سرازیر می شوند. در کنار صندوق سرمایه‌گذاری چین، این صندوق در حال حاضر بزرگترین صندوق سرمایه‌گذاری مستقل در جهان است و در حال حاضر بیش از 1.2 تریلیون فرانک - یا تقریباً یک چهارم میلیون به ازای هر نفر از جمعیت را مدیریت می‌کند.

این یک مدل موفق است که در آینده به 5 میلیون نروژی خدمت می کند، زمانی که دیگر نفت و گاز تولید نمی شود و از دیدگاه اسلو، این بهترین پاسخ به انتقادات داخلی و خارجی است که همچنان علیه تجارتی که همچنان تمیز است وارد می شود.

با این همه آریلد هرمستاد، رهبر حزب سبز نروژ، در سخنانی گفته است: این رقم فوق‌العاده بالایی است. اینکه از بدبختی دیگران سود ببرد، قابل سرزنش است و اینکه (عضو) دولت نروژ باشی را شرم آور می‌کند.

بر اساس آمار اخیر موسسه تحقیقاتی NHH، نروژ در بحبوحه اختلال عظیم در تامین عرضه گاز از روسیه، 334 میلیون کرون (31.1 میلیارد دلار) در سال 2022 از محل صادرات گاز طبیعی درآمد داشته است.

این ارقام 27 درصد درآمدهای صادرات گاز نروژ به استثنای تامین گاز انگلیس در سال 2022 را تشکیل می‌دهد. در نتیجه سال 2022 درآمدهای گازی نروژ رکورد زده است.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار