| کد مطلب: ۱۰۶۶۵۶۶
لینک کوتاه کپی شد

برچسب جدید به برخی استادان اخراجی؟ / به علت مشکل اخلاقی و داشتن شاکی برکنار شدند / احمدی‌نژادی‌ها بی‌سروصدا رئیس می‌شوند

آرمان ملی : در حالی که انتقادها از اخراج استادان دانشگاه ادامه دارد، رئیس دانشگاه تهران،‌ اخراج برخی از آنان را با برچسب مشکلات اخلاقی توجیه کرد و گفت به اشتباه در رسانه‌ها گفته می‌شود که به‌خاطر مسائل سیاسی اخراج شده‌اند.


برچسب جدید به برخی استادان اخراجی؟ / به علت مشکل اخلاقی و داشتن شاکی برکنار شدند / احمدی‌نژادی‌ها بی‌سروصدا رئیس می‌شوند

اما این اظهارات نه تنها برای افکارعمومی قانع کننده نیست، بلکه شخصیت‌های سیاسی نیز درباره روند به‌وجود آمده، هشدار می‌دهند. از جمله حسن روحانی رئیس‌جمهور پیشین که در واکنش به اخراج اساتید از دانشگاه، گفت: ما باید حرمت دانشگاه و اساتید را حفظ کنیم. شکستن حرمت دانشگاه و اساتیدی که برخی از آنها اساتید به‌نام و فرهیخته هستند و جداشدن از دانشگاه برای دانشجویان، علم و کشور خسارت است. حسن روحانی افزود: امیدواریم مسئولان تدبیری به خرج بدهند و این موج را متوقف کنند. وی در پاسخ به این سوال که آیا اخراج اساتید دامنه مهاجرت‌ها را هم گسترش می‌دهد؟ گفت: بله؛ باعث گسترش مهاجرت می‌شود.

*انگ جدید به اساتید

اخیرا برخی از اساتید سرشناس از دانشگاه اخراج شدند که سبب انتقادات زیادی شده و می‌شود. سخنگوی وزارت علوم چندی پیش تاکید کرد که 38 استاد برکنار شده، زیرمجموعه وزارت علوم هستند و درباره چرایی اخراج آنها توضیح داد: «۳ نفر از آنان بازنشسته هستند و بازنشسته شدن کارمندان دولت امری جاری و متداول است. ۳ نفر دیگر از این اساتید پرونده قضائی خارج از وزارت علوم دارند. ۵ نفر از این اساتید اکنون عضو هیأت علمی هستند و به دروغ این‌ها را اخراجی نامیده‌اند. مورد دیگر این است که یک نفر از این لیست موردنظر بدون اجازه دانشگاه، از کشور خارج شده است و باز نگشته است. از این لیست ۳۸ نفر ۷ نفر اصلا هیات ‌علمی نبودند. ۳ نفر از این اساتید که اسم آنها نیز آمده است در هیأت انتظامی اعضای هیأت علمی به‌دلایل مختلف پرونده دارند و هیچ حکمی برای آن‌ها هنوز صادر نشده است. تعداد 7 نفر از این افراد نیز یا رکود علمی داشتند یا پایه‌های سالیانه خود را دریافت نکرده‌اند یا این‌که درخواست برای تمدید سنوات پیمانی نداشتند. ۷ نفر دیگر از این لیست در اغتشاشات اخیر کنشگری مجرمانه داشتند. ۲ نفر از این اساتید به‌دلیل تخلفاتی که داشته‌اند توسط مراجع ذیصلاح رد صلاحیت شدند. تعداد محدودی درواقع داشتیم که مربوط به اغتشاشات سال گذشته بود یا به مدت یک یا دو نیمسال معلق شدند و یک تعداد هم که بحث رکود علمی آنها مطرح بوده ‌است.» بنابراین فعلا تنها می‌توان به‌دلایل وزارت علوم برای کنارگذاشتن اساتید استناد کرد که شامل حکم قضائی یا بازنشستگی آنهاست. اما برخی از مسئولان دانشگاهی به مواردی اشاره دارند که زیرسوال بردن حرمت دانشگاه و اساتید است مانند رئیس دانشگاه تهران که ادعاهایی را مطرح کرده است.

*اتهام اساتید کنار رفته

سیدمحمد مقیمی ریسی دانشگاه تهران مدعی شده است: «دانشگاه برای رسیدگی به اختلافات بین ذی‌نفعان دانشگاه، سازوکارهای رسمی و مستقلی دارد و قطع ارتباط با یک عضو رسمی هیات علمی به این سادگی نیست که به سلیقه شخص یا اشخاصی بستگی داشته باشد، بلکه مراجع متعدد قانونی درون و برون دانشگاهی وجود دارند که فارغ از سلیقه شخصی به موارد اتهامی رسیدگی قانونی می‌کنند. در خصوص همکاری و ارتباط با اساتید حق‌التدریس نیز گروه‌های آموزشی در هر ترم به تناسب نیاز و عملکرد فرد متقاضی تصمیم‌گیری می‌کنند و اگر گروه تصمیم بگیرد که در آن ترم به خدمات استاد حق‌التدریس نیاز ندارد، آنگاه ادعای فرد متقاضی مبنی بر اخراجش از دانشگاه بسیار مضحک خواهد بود. من کاملا مطلع هستم که از ادامه همکاری برخی از این افراد به علت مشکلات اخلاقی و داشتن شاکی ممانعت به عمل آمده است، ولی در رسانه‌ها مدعی می‌شوند که قطع همکاری آنها به‌علت مسائل سیاسی بوده است.»

*  هشدار نماینده مجلس درباره آسیب دیدن برند شریف با کارهای اشتباه

موج اخراج اساتید دانشگاه در روزهای اخیر، حواشی حذف برخی از رشته‌ها، تغییر ظرفیت پذیرش برخی از رشته‌ها و… به اعتقاد برخی، نشان از اجرای خالص‌سازی در سطح کشور دارد. در این خصوص شیوا قاسمی‌پور دبیر اول کمیسیون آموزش مجلس گفت: چنین اتفاق‌هایی باعث تاسف است. ما سرمایه اجتماعی را نمی‌توانیم به همین راحتی فدای یکسری مداخلات سیاسی و اتفاقات دیگر کنیم. وی تصریح کرد: در خصوص ورود دو مجری صداوسیما به دانشگاه شریف به عنوان استاد در این مورد نگران هستم چون دانشگاه شریف یکی از برندهای دانشگاهی ایران است و نمی‌توانیم این برند را با این کارهای اشتباهی که انجام می‌دهیم، از این دانشگاه بگیریم.

*بازگشت احمدی‌نژادی‌ها به صندلی ریاست دانشگاه‌ها؟

موج جدید اخراج استادان دانشگاه در حالی به راه افتاده که برخی یاران احمدی‌نژاد بر کرسی ریاست دانشگاه تکیه می‌زنند. از جمله علیرضا رهایی که 29 مرداد به حکم وزیر علوم سرپرست دانشگاه امیرکبیر شد و زمزمه‌های ریاستش بر این دانشگاه شنیده می‌شود. او در دولت احمدی‌نژاد هم رئیس دانشگاه امیر کبیر بود و عملکردش سبب انتقاد بخش‌هایی از دانشجویان شدو بیش از ۱۱۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر (پلی‌تکنیک) در نامه‌ای به وزیر علوم وقت، خواستار برکناری او شدند. درنهایت سیداحمد معتمدی بر کرسی ریاست این دانشگاه نشست.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار