| کد مطلب: ۱۰۶۴۷۰۵
لینک کوتاه کپی شد

تحرکات چهره پولدار اصولگرایان برای رسیدن به قدرت | محصولی گزینه پایداری برای ریاست جمهوری بعدی است؟

نامش صادق محصولی است اما حتی اگر مثل این مقطع دبیرکل جبهه پایداری هم شود، نمی‌توان او را دور از احمدی‌نژاد و برخی رفتارهای مشابه مرد نارمک‌نشین ارزیابی کرد. محصولی تا پیش از کابینه نهم چندان چهره شناخته شده‌ای نبود اما زمانی که احمدی‌نژاد او را ابتدا به عنوان مشاور و سپس وزیر کشور معرفی کرد، معروف شد. اما چرا احمدی‌نژاد اقدام به انتخاب محصولی کرد؟

تحرکات چهره پولدار اصولگرایان برای رسیدن به قدرت | محصولی گزینه پایداری برای ریاست جمهوری بعدی است؟

به گزارش آرمان ملی آنلاین، سایت آفتاب این آشنایی را چنین روایت کرده بود:«دو سال بعد از پیروزی انقلاب ‌و در دوران وزارت کشور آیت الله محمدرضا مهدوی کنی، صادق محصولی که به نوعی چهره معتمد وزیر وقت کشور به شمار می رفته از سوی وی ماموریت می‌یابد تا برای برقراری امنیت مناطق ناآرام شمال غرب، راهی زادگاه خود یعنی ارومیه شود. پس از حدود یک سال حضور ‌‌صادق محصولی در این استان، وی علاوه بر فرمانداری ارومیه، فرماندهی منطقه 5 سپاه - که استان‌های آذربایجان‌‌غربی، شرقی و اردبیل را شامل می شد- را نیز عهده‌دارد شد. در همان زمان محمود احمدی نژاد، بخشدار ماکو و سپس فرماندار خوی می‌شود. مشایی هم از نیرو‎های سپاه تنکابن است که بعدها با پیوستن به وزارت اطلاعات و به دلیل علاقه به مسائل قومی و کرد‎ها راهی این منطقه شده و در جایگاه عضو شورای تامین با این حلقه لینک پیدا می‎‌کند. آنها حلقه‌‌ای را پایه گذاری می کنند که بعدها به «حلقه ارومیه‌ای‌ها موسوم شد و اعضای مرکزیت آن در استانداری اردبیل، کردستان، شهرداری تهران و سپس ریاست جمهوری، استراتژی حرکتی خود را پی می گیرند»

ساده انگاری است که تصور شود، این رفاقت و دوستی ناگهان تمام شده است.  رابطه احمدی و مشایی حتی به‌واسطه ازدواج دختر و پسر آنها ماندگار شد و پایانی برای آن متصور نیست اما محصولی در مقطعی سعی کرد تا القا کند که دیگر ارتباطی میان او و احمدی‌نژاد وجود ندارد.  او حتی در سال 95 تاکید کرده بود که «آقای احمدی‌نژاد از دوستان صمیمی من هستند.» و در عین حال گفته «دلیل آن که دو سال آخر ریاست جمهوری‌شان با ایشان نبودم، چرخش کامل مواضع‌شان نسبت به سال 84 بود.»

بر اساس این اظهارات به نظر می‌رسد او هنوز دوست صمیمی احمدی‌نژاد است چرا که سابقه همکاری آنها در غرب کشور و سپس دولت چندان ساده نبود که بخواهد به آسانی تمام شود. برای جدایی او از تیم احمدی نژاد باید به اظهارات محمد مهاجری، فعال سیاسی اصلاح طلب هم توجه داشت:« سال ۸۸ برای بسیاری از نخبگان حتی در جریان اصولگرا مشهود بود که دولت احمدی‌نژاد دچار سوءتدبیر و ضعف عملکرد است و با وجود پول‌پاشی‌هایی که انجام داده ممکن است، سقوط کند» شاید دلیل القای جدایی محصولی از این تیم هم به همین دلیل باشد. 

احمدی‌نژادی نافی احمدی‌نژاد

اکنون صادق محصولی دبیرکل جبهه پایداری است، همان تشکیلاتی که درابتدای تاسیس به عنوان تشکیلات احمدی‌نژادی‌ها شناخت شد اما به تدریج سعی کرد این انتساب را از خود دور کند و در این راستا چند انتقاد از احمدی‌نژاد کرد اما عضویت لنکرانی، محصولی، طیب‌زاده و... که اعضای دولت‌های او بودند، این انتقادات را غیرواقعی نشان می‌دهد. 

پیشرفت پنهان در سیاست 

صادق محصولی زودتر توانست در جاده سیاست موفق شود تا جایی که به دبیرکلی جبهه پایداری رسید و مدتی است تحرکات پررنگی دارد. به عنوان  نمونه او که فرمانده سپاه منطقه ۵ «آذربایجان شرقی و غربی» و  مسئول بازرسی سپاه پاسداران بود اما اکنون می‌گوید:« دخالت نیروهای مسلح و نهادهای حاکمیتی در انتخابات تحت هر بهانه‌ای خلاف شرع است.» اظهاراتش درست است اما ملاحظه‌ای در بیان آن نداشت و می‌توان آن را نوعی تبلیغات برای خود و گروهی  دانست که سازماندهی آن را برعهده دارد.

روز دیگر گفت:« موضوع مهم دیگر این است که ما نباید در مسائل مهم کشور به‌دنبال معامله باشیم و برخی‌ها منظورشان از تعامل همین معامله‌ها و لابی‌های سیاسی و بده‌بستان‌هاست و به‌تعبیری در جریان ارائه نفرات برای حضور در لیست‌های انتخاباتی به‌دنبال سهم‌خواهی هستند.» محصولی درصدد جلوس بر کرسی‌های مهم‌تری است ودر این مسیر رفتارهایی دارد که علاوه بر نمایان کردن تعلق خاطر او به تفکرات احمدی‌نژادی، از هجمه به آنانی حکایت دارد که مانع خود می‌پندارد.

محمدباقر قالیباف همواره مورد انتقاد احمدی‌نژادی ها بوده و محصولی هم همین دیدگاه را دارد و در مسیر تخریب او گام برمی‌دارد. در این راستا مجتبی توانگر، نماینده مردم تهران در مجلس در توییترش نوشت: «آقای صادق محصولی دبیرکل محترم حزب پایداری! ظاهراً تمایل دارید در انتخابات ریاست جمهوری 1404، نقش فعال ایفا کنید، سلمنا. ولی بدانید و به نمایندگان همراه خود در مجلس تفهیم کنید که مسیر پاستور از تخریب بهارستان نمی گذرد.»

تفاوت و شباهت

شباهت‌های رفتاری و تصمیم‌گیری محصولی و احمدی نژاد زیاد است اما محصولی بر خلاف مرد نارمک نشین سیاست سکوت را دنبال می‌کند و نمی‌خواهد مورد هجمه قرار گیرد. تفاوت‌هایی هم میان آنها هست مانند ثروت محصولی که قابل مقایسه با دارایی‌‌های احمدی‌نژاد نیست. در نهایت می‌توان اذعان داشت محصولی یک احمدی‌نژاد پولدار است و بس.

خبرنگار : مطهره شفیعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار