| کد مطلب: ۱۰۵۶۷۶۶
لینک کوتاه کپی شد

آرمان ملی به بررسی حاشیه تازه شهرداری در دوره زمامداری اصولگرایان می‌پردازد

جزئیات تازه از کشف فساد 20 هزار میلیارد تومانی در شهرداری تهران/ عضو شورای شهر: شهرداری هنوز گزارش نداده است

بحث فساد در سیستم عریض و طویلی مثل شهرداری پایتخت، هر از چندگاهی سر زبان‌ها افتاده و موضوع رسانه‌ها در حوزه شهری و شهرداری می‌شود. آنچه متعلق به دوره خاص و مقطع مشخصی برای مدیران مشخصی نبوده و نیست.

جزئیات تازه از کشف فساد 20 هزار میلیارد تومانی در شهرداری تهران/ عضو شورای شهر: شهرداری هنوز گزارش نداده است

آرمان ملی آنلاین: از پرونده فساد عیسی شریفی، معاون محمدباقر قالیباف، شهردار وقت، کمتر کسی بی‌اطلاع است. بعد از شهرداری قالیباف و خیز او برای ریاست جمهوری، اصلاح‌طلب‌ها برای یک دوره چهارساله با تعویض چند شهردار مسئولیت مدیریت شهری را بر عهده گرفتند و ششمین دوره شورای شهر تهران به صورت یکدست در اختیار نیروهای اصولگرا قرا گرفت تا بار دیگر حلقه نزدیکان به قالیباف که حالا رئیس مجلس بود به شورا و شهرداری راه پیدا کنند. علیرضا زاکانی شهرداری بود که با آمدن او، بار دیگر شائبه‌هایی از فساد در شهرداری و سیستم مدیریت شهری مطرح شد؛ از بازداشت یکی از اعضای دفترش تا حقوق‌های نجومی و حالا این فساد 20 هزار میلیارد تومانی که ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران می‌گوید که زاکانی وجود چنین فسادی را در سخنان خود تایید کرده. همان‌طور که ناصر امانی گفته هنوز جزئیاتی از پرونده فساد 20 هزار میلیارد تومانی که به اندازه نصف بودجه شهرداری است، منتشر نشده. 

با مجید فراهانی، عضو پنجمین دوره شورای شهر تهران، تماس گرفتیم ؛ کسی که در دوره‌ای که اصلاح‌طلبان با رای مردم با سرلیستی محسن هاشمی به شورای شهر تهران راه پیدا کرد. او در گفت‌وگو با «آرمان‌ملی» از مضرات حاکمیت یکدست و دور شدن از مردمسالاری سخن می‌گوید که راه را به نظارت‌ها می‌بندد و زمینه سوءاستفاده به اسم اسلام و انقلاب و ارزش‌ها را بیش از پیش فراهم می‌کند. 

گزارشی از یک فساد

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران در خصوص پرونده فساد ۲۰ هزار میلیارد تومانی که شهردار تهران و سخنگوی شهرداری در خصوص آن صحبت کرده بودند، به رسانه‌ها گفته: «در ابتدا سخنگوی شهرداری تهران اعلام کردند که پرونده فسادی در شهرداری تهران کشف کردند که به اندازه نصف بودجه شهرداری یعنی حدود ۲۰ هزارمیلیارد تومان است که این عدد برایم عجیب و تکان دهنده بود.» او با تاکید بر اینکه شهردار تهران نیز در مصاحبه مطبوعاتی خود از این پرونده ۲۰ هزار میلیاردی سخن گفتند، افزوده: «آقای زاکانی با سخنان خود وجود چنین پرونده‌ای را تأیید کردند و ما منتظر هستیم که گزارشی را در این خصوص به شورای شهر ارائه بدهند و یا در راستای تنویر افکار عمومی، جزئیات بیشتری از این پرونده را منتشر کنند.» امانی در پاسخ به این سوال که آیا از شهرداری درخواست جزئیات پرونده را داشتید؟ گفته: «در فضای رسانه‌ای از آنها خواستیم که گزارش را به اعضای شورای شهر تهران به عنوان نماینده مردم ارائه بدهند؛ اما تاکنون که مطلبی به ما نرسیده است.»

اجازه دهید رای مردم حاکم شود

در ارتباط با این فساد جدید با رقم 20 هزار میلیارد تومانی با مجید فراهانی، رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان عضو پیشین شورای شهر تهران، ری و تجریش در پنجمین دوره، تماس گرفتیم. 

او می‌گوید که ماجرا این است که ما در برخی کلانشهرهای کشور در دوره جدیدی شاهد این ماجرا بوده‌ایم از جمله اخیرا بحث فساد در شهرداری شیراز و دستگیری دو عضو شورای شهر و یک معاون شهردار رسانه‌ای شد و به هر حال نشان می‌داد که در حوزه موضوعات مختلف به نوعی سوءاستفاده از اموال عمومی در شهرداری‌ها صورت گرفته تا برای اولین بار این افراد در محل شورا و شهرداری دستگیر شوند. 

او به کلیت ماجرا برمی‌گردد با این توضیح که: در حاکمیت یکدستی که مجلس و شهرداری و شورای شهر و همه از یک سلیقه بوده و همه رفقا دور هم هستند و تصور این می‌شود که نظارت‌ها کمرنگ‌تر شده، لذا این اتفاقات ممکن است رخ دهد؛ به این معنا که در حاکمیت یکدست وقتی نظارت‌ها خصوصا نظارت‌های مردمی و رسانه و مطبوعات، ضعیف‌تر شوند، این اتفاقات دور از انتظار نیست. 

فراهانی معتقد است که: بشر مدرن با تفکیک قوا و نظارت و دموکراسی و حاکمیت مردمسالاری می‌تواند این سوءاستفاده‌ها را به حداقل برساند. 

او تاکید می‌کند که: مادامی که ما به سمت حاکمیت یکدست و حاکمیت یک سلیقه برویم طبعا این اتفاقات رخ می‌دهد. و این مساله بسیار بدتر است هنگامی که با ادعای ارزش‌ها خدای ناکرده رخ دهد. 

فراهانی شیراز را مثال می‌زند که عمده سوءاستفاده‌ها از طریق ماسبات مذهبی و فاکتورسازی و امثال آن بوده یعنی به اسم اسلام و انقلاب و نظام و ارزش‌ها سوءاستفاده رخ داده و این بیشتر موجب نگرانی و ناراحتی می‌شود. 

این عضو پیشین شورا خطاب به مسئولین می‌گوید که: اجازه دهید رای مردم حاکم باشد و سلایق مختلف حضور و فعالیت داشته باشند؛ نظارت‌های مختلف توسط دیدگاه‌های مختلف وجود داشته باشد تا این اتفاقات به حداقل خود برسد. 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار