| کد مطلب: ۱۰۵۶۴۰۸
لینک کوتاه کپی شد

دبیر اتحادیه نانوایی یکی از مدیران سازمان نظام مهندسی شد!/ اعتراض عضو شورای شهر به نقض مقررات در انتصاب مدیران

اخبار شهر را که دنبال کنید، با عجایبی روبه‌رو می‌شوید که درست است در سالیان مدیریت شهری تکرار شده‌اند، اما باز هم عجیب و غریب بودن خود را برای شهروندان حفظ کرده‌اند. یکی اینکه: دبیر اتحادیه نانوایان بهارستان، مدیر بخش سازندگان نظام مهندسی تهران شد! در واکنش به این انتصاب، عضو نظام مهندسی ساختمان گفت: از میان سازمان‌های ذی مدخل در صنعت ساختمان، بی‌شک سازمان نظام مهندسی به‌عنوان یک صنف تخصصی و خانه مهندسان، نقش کلیدی در ساماندهی ساخت وسازها را دارند.

دبیر اتحادیه نانوایی یکی از مدیران سازمان نظام مهندسی شد!/ اعتراض عضو شورای شهر به نقض مقررات در انتصاب مدیران

آرمان ملی آنلاین: در چنین شرایطی قرارگیری فردی که سمت دبیر اتحادیه نانوایان را دارد به‌عنوان مدیر واحد سازندگان نظام مهندسی استان تهران، قطعا با پیامدهای جبران ناپذیری همراه خواهد بود. بحث انتصاب‌های نادقیق تنها مربوط به سازمان نظام مهندسی نمی‌شود؛ یکی از اعضای شورای شهر تهران انتصاب برخی مدیران شهرداری تهران برخلاف مقررات دانسته و بر ضرورت ورود جدی سازمان بازرسی تاکید کرده است.

ناصر امانی، با بیان اینکه انتصاب برخی مدیران شهرداری تهران برخلاف مقررات صورت گرفته، بیان داشت: در این انتصاب‌ها، یا شرایط درج‌شده در اساسنامه سازمان‌های تابعه شهرداری برای انتخاب برخی مدیران عامل نقض شده است یا شرایط حداقلی تعیین‌شده در طرح طبقه‌بندی مشاغل و آیین‌نامه استخدامی شهرداری تهران برای بعضی سمت‌های مدیریتی رعایت نشده است.  اما انتصاب  برخی مدیران ، می‌تواند سلامت شهر را به خطر بیندازد. آتش‌نشانی اعلام کرده است: بیش از ۱۱ هزار ساختمان در خطر در تهران وجود دارد. قدرت‌ا... محمدی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تهران توضیح داد: این بیش از ۱۱هزار ساختمان درخطر تغییر کاربری دادند و منازل مسکونی را سوله و انبار کردند؛ آن هم در کوچه‌هایی که قابلیت امدادرسانی ندارند.  بحث این ساختمان‌های ناایمن همزمان با آتش‌سوزی انباری در میدان رازی تهران، که روز شنبه صبح اتفاق افتاد، دوباره طرح شده است. یک مسئول دیگر، از وضعیت بحرانی ۹۵ ساختمان در پایتخت پرده برداشته و گفته شهردار تهران باید لیست ساختمان‌های ناایمن را اعلام کند! مهدی بابایی، رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران تصریح کرده که اعلام‌ لیست ساختمان‌های ناایمن، تشویش اذهان عمومی نیست. اما چرا بحث ساختمان‌های ناایمن و انتصاب مدیران بی‌ارتباط با منصب جدید، اینجا مطرح می‌شود؟ به این جمله محمدی، عضو سازمان نظام مهندسی استان تهران، اشاره می‌کنیم که وی با اشاره به انتصاب عضو اتحادیه نانوایان به‌عنوان یکی از مدیران سازمان نظام مهندسی، گفت: «مساله پایین بودن عمر مفید ساختمان‌ها و همچنین موضوع ساخت مسکن ایمن از جمله چالش‌های صنعت ساختمان است، یکی از دلایل پایین بودن عمر مفید ساختمان‌ها حضور افراد غیرمتخصص و متفرقه در این صنعت است که می‌توان گفت از جمله دلایل ساخت واحدهای مسکونی و غیر کیفی است.»

وزارت شهرسازی ورود کند

باشگاه خبرنگاران، از زبان عضو نظام مهندسی ساختمان نوشت: با توجه به تخلفات در حوزه نظام مهندسی از جمله انتصابات اعضای غیر متخصص باید وزارت راه وشهرسازی به این موضوع جدی‌تر ورود کند. محمدی افزود: با توجه به آن‌که در حال حاضر روند ساخت وساز پروژه‌های مسکن در کشور با اجرای طرح‌های نهضت ملی مسکن رو به رشد است بنابراین در این حوزه باید نظارت‌ها تشدید شود. به‌گفته عضو نظام مهندسی ساختمان مدیر واحد سازندگان سازمان نظام مهندسی استان تهران مسئولیت مهم رسیدگی به امور مهندسان مجری را بر عهده دارد. این در حالی است که با توجه به اینکه در حال حاضر به‌کارگیری مجری ذی‌صلاح برای تمامی ساختمان‌ها الزامی شده است، این امر نادیده گرفته می‌شود. او توضیح داد: واحد سازندگان نظام مهندسی تهران بخشی مهم است که لازم است، فردی متخصص به‌صورت متمرکز و تمام وقت، عهده دار این سمت باشد. عضو نظام مهندسی با اشاره به ایجاد مخطرات برای ساختمان‌های شهر با توجه به حضور و انتصاب افراد غیرمتخصص، اظهارکرد: در این بین سازمان نظام مهندسی، شهرداری‌ها و وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان ارکان مسئول در صنعت ساختمان نقش کلیدی در نظارت بر روند ساخت و سازها دارند و با توجه به مشکلات پیش آمده، به‌نظر می‌رسد که وزارت راه وشهرسازی در جایگاه ناظر بر عملکرد سازمان نظام مهندسی به این موضوع رسیدگی کند تا مالکان و سازندگان بیشتر از این متضرر نشوند و کار‌های خود را به‌صورت صحیح و با سرعت انجام شود‌.

 اراده‌ای برای حل مشکلات دیده نمی‌شود

از بحث ایمنی ساختمان‌ها و ارتباط آن‌ها با مدیران غیرمتخصص که بگذریم می‌توان به وضعیت پس از حادثه و زمانی‌که ساختمان‌های ناایمن بر اثر اتفاقاتی مثل زلزله و آتش‌سوزی دچار سانحه، حادثه و یا بلایای طبیعی خانمان‌سوز می‌شوند اشاره کنیم. تکلیف شهروندانی که ساختمان‌های آن‌ها ویران شده یا در خطر و معرض ویرانی قرار دارند، چیست؟ اینجاست که بلافاصله نام سوله‌های مدیریت بحران به ذهن می‌آید و این جمله یکی از اعضای شورای شهر تهران که گفت:  اراده‌ای برای حل مشکلات سوله‌های مدیریت بحران دیده نمی‌شود.  احمد صادقی در تذکری در یکصد و چهل و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه سیل، زلزله و آتش‌سوزی از حوادث اصلی تهران هستند، افزود: سالیانه به میزان زیادی هزینه می‌کنیم که بگوییم یک فضا روی گسل قرار گرفته است، اما کمترین هزینه را می‌کنیم که بگوییم یک فضا ناایمن است. او ادامه داد: با وجود تذکرات ما و دستورات شهردار تهران، اراده‌ای برای حل مشکلات دیده نمی‌شود و همچنان دو سازمان ورزش و پیشگیری مدیریت بحران عزمی در تحویل و بازپس‌گیری سوله‌های بحران ندارند‌. عضو شورای شهر تهران توجهی به این امر نداشته و کار را سپرده‌اند به دو رئیس سازمان ورزش و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران که هیچ‌کدام از این روسا به‌دنبال تحویل و بازپس‌گیری سوله‌ها نیستند یا اختیاری برای این امر ندارند. او تصریح کرد: از آقایان باقری و توکلی‌زاده به‌عنوان معاونان شهردار تهران می‌خواهم وقت بگذارند و به این موضوع با توجه به منویات ریاست محترم شورا و دستور صریح شهردار و مصوبات مکرر شورا، رسیدگی کنند. 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار