| کد مطلب: ۱۰۹۷۸۴۶
لینک کوتاه کپی شد

تاثیر روان درمانی بر مغز چقدر است؟

تاثیر روان درمانی بر مغز و نوع فکر کردن ما به قدری زیاد است که تاثیرات مشاوره بعد از چند جلسه به خوبی مشخص می شود. اما عده ای هنوز متوجه اثرات زیاد روان درمانی نشده اند. به نظر شما مشاوره چه تاثیری بر مغز و روان ما دارد؟ در ادامه همراه باشید.

تاثیر روان درمانی بر مغز چقدر است؟
تاثیر روان درمانی بر مغز چقدر است؟

اخیرا مطالعه‌ای انجام شد که در آن مغز نوجوانان مضطرب را قبل و بعد از رفتار درمانی شناختی که نوعی از رویکردهای درمانی در جلسات مشاوره است اسکن کرد. نتایج نشان دهنده تغییراتی در عملکرد مغز پس از درمان بود. رفتار درمانی شناختی بر تغییر افکار مضطرب و رفتارهای مرتبط تمرکز دارد و علاوه بر بهبود حال عمومی، بر شیوه فکر کردن افراد هم تاثیر دارد.

تحقیقات جدید در مورد نوجوانان مضطرب نشان می دهد که درمان موفق با تغییرات مثبت در مغز همراه است و این بهترین خبر برای افرادی است که به اثرگذاری روان درمانی شک دارند.

مجله روان پزشکی آمریکا به تازگی گزارش داده است که محققان پس از تکمیل یک دوره رفتار درمانی شناختی (CBT) برای اضطراب، بهبود عملکرد مغز نوجوانان را مشاهده کردند. شصت و نه شرکت کننده در این مطالعه که میانگین سنی ۱۲.۸ سال داشتند، مبتلا به اختلال اضطراب عمومی، اضطراب اجتماعی و / یا اختلال اضطراب جدایی تشخیص داده شدند. محققان مغز آن ها را با MRI عملکردی قبل و بعد از رفتار درمانی شناختی (CBT) اسکن کردند. هیچ یک از شرکت کنندگان دارو مصرف نمی کردند. آن ها با گروهی از همسالان مقایسه شدند که اضطراب را تجربه نمی کردند.

به طور خاص، محققان دریافتند که بیش فعالی در نواحی پیشانی - آهیانه ای مغز شرکت کنندگان پس از درمان طبیعی می شود. با این حال، آن ها هنوز هم افزایش فعالیت سیستم لیمبیک را در مقایسه با گروه کنترل تجربه کردند.

رفتار درمانی شناختی چگونه به اضطراب کمک می کند؟

رفتار درمانی شناختی به تغییر تفکر و رفتارهای مشکل ساز می پردازد و به موضوعی که فرد می خواهد تغییر دهد، دامن می زند. این رویکرد درمانی یکی از مهم ترین تاثیرات روان درمانی بر مغز را شامل می شود که شامل موارد زیر است:

عنصر شناختی

تغییر فکر با مشاوره روانشناسی

افراد یاد می گیرند که افکار فاجعه بار را زیر سوال ببرند و روشی متعادل تر و واقع گرایانه تر برای مشاهده ترس های خود داشته باشند. به عنوان مثال فرض کنید یک نوجوان از بلند کردن دست خود در کلاس اجتناب می کند زیرا نگران است که اگر پاسخ اشتباه بدهد عواقب وحشتناکی در پی خواهد داشت. یک مشاور روانشناس خوب می تواند به او کمک کند تا ترس های فاجعه بار خود را بررسی کند و اگر واقعا چیز نادرستی گفت، به نتایج جایگزین واقع بینانه ای برسد.

مولفه رفتاری

رفتار درمانی شناختی اغلب شامل مواجهه با موقعیت هایی است که افراد از آن ها می ترسند. این بخش رفتاری بسیار مهم است زیرا افراد از تجربه مستقیم می آموزند که ترس هایشان به حقیقت نخواهد پیوست. به عنوان مثال نوجوان مضطرب اجتماعی، ممکن است روی تمرین بلند کردن دستش در کلاس برای شرکت کار کند. به عنوان بخشی از مقابله با ترسش، او حتی ممکن است عمدا پاسخ اشتباه بدهد تا امتحان کند واقعا چه اتفاقی می افتد.

چرا تحقیق تصویر برداری از مغز مهم است؟

دلایل زیادی وجود دارد که چرا این تحقیق مهم است.

  • در وهله‌ اول، درک بهتر از نحوه واکنش مغز به درمان مانند رفتار درمانی شناختی، می تواند به پیشرفت در درمان کمک کند. در نهایت بهتر می توانیم درک کنیم که کدام جنبه های درمان بیش ترین تاثیر را بر عملکرد مغز دارند.
  • علاوه بر این، محققان که اضطراب و دیگر مسائل سلامت روان را به عنوان مشکلات بیولوژیکی یا نوروشیمیایی می بینند، ممکن است تاثیر مثبتی که درمان غیر دارویی مانند رفتار درمانی شناختی می تواند بر عملکرد فرد داشته باشد را درک کنند. داروها نیز می توانند برای بسیاری مفید باشند. با این حال، کسانی که نسبت به درمان داروها هستند، چون مشکلات اضطراب خود را مشکلات عملکرد مغز می دانند، ممکن است برای بررسی آن به عنوان یک گزینه درمانی آماده باشند.
  • در نهایت، امیدوارم که مطالعاتی از این دست بتواند به درمان هایی مانند رفتار درمانی شناختی اعتبار بیشتری بدهد.

روانشناسی اتصال ذهن و بدن را تائید میکند؟

هنوز چیزهای بیشتری وجود دارد که ما باید در مورد چگونگی تاثیر مغز بر احساسات و رفتار یاد بگیریم و اینکه چگونه درمان می تواند مغز را تغییر دهد. مطالعاتی از این دست گامی بزرگ در تحقق این ارتباط هستند. با این حال تجربه نشان داده تاثیر روان درمانی بر مغز و شیوه فکر کردن ما غیرقابل انکار است و همه به نوعی از آن تاثیر می گیریم. حتی مطالعه مقاله و مطلب با موضوع روانشناسی به مرور شیوه تفکر و ساختار مغز انسان را تغییر می دهد.

اگر از موضوعی مرتبط با ذهن و روان خود رنج می برید، صحبت با متخصص روانشناس می تواند به مرور شیوه فکر کردن شما را تغییر دهد. این روند زمانبر اما حتمی است.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار