| کد مطلب: ۱۰۸۷۵۸۹
لینک کوتاه کپی شد

حشمت الله فلاحت پیشه در گفت و گو با «آرمان ملی آنلاین»:

تحولات منطقه‌ای ایران و مصر را به هم نزدیک کرد / بالاخره تلاش مردم و روشفنکران بر مصلحت سنجی سیاسیون ایران و مصر غلبه یافت

آرمان ملی آنلاین: تهران و قاهره حدود به یک سال است که در تلاشند روابط خود را بازسازی کنند تا جایی که چندی قبل حتی اعلام شد که ایران و مصر در آینده نزدیک به تبادل سفیر می پردازند. به نظر می‌رسد در کنار هم قرار گرفتن ایران و مصر می‌تواند موجب شود چالش‌های کنونی و پیش روی جهان اسلام از جمله مساله فلسطین و امنیت در منطقه هیچ‌گاه به بحران تبدیل نشود و در معرض حل و فصل قرار گیرد. چنانچه که شاهدیم روسای جمهور دوکشور در ارتباط با تحولات منطقه و مساله فلسطین با یکدیگر به گفت و گو پرداختند. «آرمان ملی آنلاین» در ارتباط با برقراری روابط مصر و ایران با حشمت‌ا.. فلاحت پیشه رئیس کمسیون امنیت ملی سابق به گفت‌و گو پرداخته است.

 تحولات منطقه‌ای ایران و مصر را به هم نزدیک کرد / بالاخره تلاش مردم و روشفنکران بر مصلحت سنجی سیاسیون ایران و مصر غلبه یافت

* نگرانی‌ها و تحولات منطقه علت نزدیکی ایران و مصر

 این کارشناس روابط بین‌الملل در مورد تلاش برای احیا روابط مصر و ایران از سوی دو کشور گفت: تحولاتی در منطقه رخ داد که این تحولات درکنار برنامه‌های مختلف کشورها برای توسعه منطقه باعث شد کشورهای مسلمان غرب آسیا به سمت همکاری های مشترک با یکدیگر حرکت کنند. تحولات منطقه باعث هراس کشورها از خارج شدن مدیریت بحران در منطقه شد. به نحوی که کشورهای مختلف در منطقه به هم نزدیک شدند و ایران و مصر هم در این مورد مستثنی نیستند. هرچند به نظر می‌رسد بهبود روابط ایران و عربستان بر نوع نگاه مصر به ایران اثرگذاشته است.

* چرا ایران و مصر به سمت احیا روابط رفتند

   حشمت الله فلاحیت پیشه در ادامه افزود: موضوعی که باعث شده به رغم قطع دائم روابط ایران و مصر( طرفین در سطح حفاظت منافع  ارتباط دارند) به فکر احیا روابط دو جانبه بی‌افتند؛ آن است که هم مردم و هم روشنفکران در ایران و در مصر طرفدار احیا روابط بوده‌اند اما درطول چند دهه گذشته تلاش مردم و روشنفکران به مصلحت سنجی سیاست مداران نرسید اما اکنون به نظر می‌رسد در پی تحولات منطقه نظرات این دو گروه در ایران و مصر تا حدی به هم نزدیک شود که طرفین به تلاش برای احیا روابط ادامه دهند.

 

نویسنده : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار