| کد مطلب: ۱۰۷۹۲۹۱
لینک کوتاه کپی شد

پیشنهاد تغییر نام وزارت خارجه به وزارت تشریفات روابط خارجی!

سفیر اسبق ایران در شوروی در نامه‌ای خطاب به مجلس با اشاره به اینکه اخیرا مجلس در قانون برنامه هفتم در ماده ۱۰۰ نیرو‌های مسلح و سازمان انرژی اتمی و وزارت اطلاعات را از هماهنگ شدن با وزارت خارجه مستثنی کرده نوشت: بر اساس نگاه قانون نویسان مجلس و برای تکمیل آن تا وزارت خارجه به روشنی به وظیفه اصلی خود بپردازد و بیهوده توان خود را برای امور غیر مربوطه هدر ندهد پیشنهاد می شود در قانون مربوطه نام وزارت خارجه نیز به وزارت تشریفات روابط خارجی تغییر یابد.

پیشنهاد تغییر نام وزارت خارجه به وزارت تشریفات روابط خارجی!

ناصر نوبری سفیر اسبق ایران در شوروی در نامه ای خطاب به مجلس با اشاره به اینکه اخیرا مجلس در قانون برنامه هفتم در ماده ۱۰۰ نیرو‌های مسلح و سازمان انرژی اتمی و وزارت اطلاعات را از هماهنگ شدن با وزارت خارجه مستثنی کرده نوشت: بر اساس نگاه قانون نویسان مجلس و برای تکمیل آن تا وزارت خارجه به روشنی به وظیفه اصلی خود بپردازد و بیهوده توان خود را برای امور غیر مربوطه هدر ندهد پیشنهاد می شود در قانون مربوطه نام وزارت خارجه نیز به وزارت تشریفات روابط خارجی تغییر یابد. به گزارش «انتخاب»، متن نامه نوبری که آن را در اختیار «انتخاب» قرار داده، به شرح زیر است:

اخیرا مجلس در قانون برنامه هفتم در ماده ۱۰۰ نیرو‌های مسلح و سازمان انرژی اتمی و وزارت اطلاعات را از هماهنگ شدن با وزارت خارجه مستثنی کرده است. بنظر میرسد باید این قانون تکمیل شود و لیست استثنا‌ها بیشتر شود.

باید وزارت اقتصاد و صمت و کلیه دستگاه‌های اقتصادی برای حذف بوروکراسی و رفع موانع و توسعه روابط اقتصادی و تجاری هم مستثنی شوند. همینطور با توجه به اینکه فرهنگ و هنر امری بسیار تخصصی است و سنخیت چندانی با سیاست ندارد و با توجه به وظیفه مهم صدور جهانی فرهنگ انقلاب اسلامی، باید امر فرهنگ از قفل و بست‌ها و بوروکراسی‌ها خلاص گردد تا بسرعت اشاعه فرهنگ انقلاب اسلامی در جهان محقق گردد.

بر این اساس وزارت ارشاد و کلیه نهاد‌های فرهنگی هم باید از هماهنگی با وزارتخارجه مستثنی گردند. البته وزارت آموزش و پرورش بطور کامل نمی‌تواند مستثنی شود، چون در برخی نقاط نیاز میشود امتحانات در ساختمان سفارت انجام شود و لذا باید از قبل با سفیر هماهنگ شود.

اساسا حتی الامکان اکثریت وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها باید از هماهنگی با وزارت خارجه مستثنی شوند تا بدون بوروکراسی بتوانند با سرعت امور مربوطه را در خارج از کشور پیش ببرند. بر این اساس امور تشریفاتی و کنسولی و اخذ ویزا برای هیات‌های گوناگون اصل وظیفه وزارتخارجه است؛ بنابراین بر اساس نگاه قانون نویسان مجلس و برای تکمیل آن تا وزارت خارجه به روشنی به وظیفه اصلی خود بپردازد و بیهوده توان خود را برای امور غیر مربوطه هدر ندهد پیشنهاد می شود در قانون مربوطه نام وزارت خارجه نیز به وزارت تشریفات روابط خارجی تغییر یابد.

البته در جهان عمدتا روال معکوس برقرار است و بویژه در کشور‌های مهم وزارتخارجه نهاد دوم کشور‌ها میباشد و عمدتا وزیرخارجه نفر دوم کشورهاست. در آمریکا قدرت بعداز بایدن، بلینکن است و در روسیه بعد از پوتین، لاوارف مرد قدرتمند کشور است.

اساسا دیپلماسی کل یک کشور پیکری واحد ساخته شده از مجموع یکپارچه و هماهنگ رفتار‌های ابعاد گوناگون اقتصادی سیاسی نظامی فرهنگی و امنیتی یک کشور در کشور‌های خارجی است که بمنظور جلب نظر طرف مقابل و برای تامین منافع ملی کل کشور انجام می‌پذیرد.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار