| کد مطلب: ۱۰۷۲۶۵۴
لینک کوتاه کپی شد

مقصدهای پاییزی ایران برای سفر

اعتدال هوا در مهر، آبان و آذر و البته خلوتی جاده‌ها به‌دلیل شروع سال تحصیلی، فرصت مناسبی را برای سفر به مقصدهای پاییزی ایران فراهم می‌کند.در این مقاله با برخی از مقاصد پاییزی مطلوب، اعم از کویرها، جنگل‌ها، چشمه‌ها، جاده‌ها و بهترین شهرهای ایران برای مسافرت در پاییز آشنا خواهید شد.

مقصدهای پاییزی ایران برای سفر

 

کویر مصر اصفهان

مصر روستایی کوچک و کم‌جمعیت در شهر اصفهان و جایی در دل کویر مرکزی ایران (دشت کویر) به شمار می‌آید. روستایی که به‌ویژه در سال‌های اخیر، به واسطه مناظر خاص و زیبای اطرافش، مورد توجه بسیاری از کویرنوردان، طبیعت‌گردان و تورهای گردشگری قرار گرفته است.کویر مصر به‌دلیل هوای گرم و خشک، مقصد مطلوبی برای سفرهای پاییزی و زمستانی به نظر می‌رسد. علاوه بر لذت بردن از طبیعت بکر و آسمان پرستاره شب، سرگرمی‌های کویری متعددی نیز در این منطقه وجود دارد. قدم زدن با پای‌ برهنه روی رمل‌های شنی بلند، شترسواری، آفرود و موتورسواری، سند بوردینگ (شن سواری)، شب‌نشینی کنار آتش و عکاسی از جمله جذاب‌ترین تفریحات کویر مصر اصفهان محسوب می‌شود.جاذبه‌های گردشگری بسیاری چون دریاچه نمک خور، قلعه بیاضیه و چشمه روستای گرمه، در اطراف این کویر زیبا به چشم می‌خورد که بازدید از آن‌ها، لحظات خاطره‌انگیزی را برای گردشگران ثبت خواهد کرد. اقامتگاه‌های سنتی بسیاری در حوالی کویر و داخل روستای مصر، آماده پذیرایی از گردشگران هستند.

 

کویر زردگاه

کویر زیبای زردگاه در منطقه زردگاه شهرستان طبس در استان خراسان جنوبی قرار دارد و از طبیعت منحصربه‌فردی برخوردار است. این کویر به‌عنوان سرسبزترین کویر ایران شناخته می‌شود؛ چراکه برخلاف دیگر کویرها، پوشش گیاهی و جانوری گوناگونی در آن به چشم می‌خورد.تماشای پهنه وسیع و زرین کویر زردگاه از فراز کوه‌های نایبند، منظره‌ای بدیع را پیش چشم بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. طبیعت کوهستانی این منطقه و رشد نخلستان‌ها و درخت‌هایی چون پرتقال، نارنگی و نارنج، آب و هوایی به مراتب مطلوب‌تر از سایر مناطق کویری برای کویر زردگاه به ارمغان آورده است. علاوه بر باغ‌های میوه، چشمه‌های آبگرم و معماری پلکانی خانه‌های روستایی زردگاه نیز از دیگر عواملی است که این منطقه را از سایر کویرهای ایران متمایز می‌کند.

 

کویر خارتوران

منطقه خارتوران را که در جنوب شرقی شهرستان شاهرود در استان سمنان قرار دارد، از زیستگاه‌های اصلی یوز ایرانی و گور ایرانی (دو گونه مهم و در خطر انقراض حیوانات بومی ایران) می‌دانند. این منطقه حفاظت‌شده، شامل سه دشت بسیار وسیع می‌شود؛ هشت درصد این محدوده را پارک ملی خارتوران، ۷۵ درصد آن را پناهگاه حیات‌وحش و ۱۷ درصد را نیز منطقه‌ محافظت‌شده‌ توران تشکیل می‌دهد. روستای قلعه بالا که به آن لقب «دروازه حیات وحش توران» داده‌اند و روستای رضاآباد که محل اسکان طایفه چوداری است، از جمله مناطق دیدنی کویر خارتوران به حساب می‌آیند.کویر یا پارک ملی خارتوران را تحت عنوان آفریقای ایران نیز معرفی می‌کنند. حیات وحش منحصربه‌فرد این منطقه بالغ بر ۳۰۰ گونه متفاوت را شامل می‌شود. علاوه بر حیوانات بومی چون یوزپلنگ آسیایی و گور ایرانی، آهو، گربه پالاس، هوبره، زاغ بور، سارگپه، بزمجه، مار جعفری و مار شاخدار ایرانی نیز از جمله گونه‌های جانوری ارزشمند کویر خارتوران هستند. تماشای طلوع و غروب خورشید و منظره کویری از فراز تپه‌ها، از لذت‌های وصف‌نشدنی کویرگردی در خارتوران به شمار می‌رود.

 

بندر چابهار

نام چابهار (چهار بهار) از آب و هوای معتدل و همیشه بهارش آمده است؛ از این جهت، در فصول سرد سال نیز می‌تواند مقصد مناسبی برای سفر باشد. گرمای هوای این منطقه در فصل پاییز، بسیاری از گردشگران را برای شنا و تفریحات آبی به جنوبی‌ترین شهر ایران می‌کشاند.چابهار در تابستان، خنک‌ترین بندر جنوبی ایران و در فصل زمستان، گرم‌ترین نقطه کشور نامیده می‌شود. اگرچه تابستان گرم این شهر، فرصت گشت‌وگذار و خرید کمتری در اختیارتان می‌گذارد، نیمه دوم سال و به‌خصوص فصل پاییز، زمان خوبی برای لذت بردن از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی چابهار است.علاوه بر گردش و خرید با قیمت مناسب از مراکز خرید این شهر، آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مردم خون‌گرم و مهمان‌نواز سیستان و بلوچستان نیز از جمله موارد دوست‌داشتنی سفر به چابهار به حساب می‌آید. بازدید از سواحل زیبای منطقه آزاد چابهار، پدیده حیرت‌انگیز کوه‌های مریخی و دیگر دیدنی‌های بکر طبیعی و آثار باستانی این شهر، لحظات خوشی را برای شما رقم خواهد زد.

 

بندر بوشهر

بندر زیبا و تاریخی بوشهر، از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری جنوب کشور به شمار می‌رود. شهری که آن را بزرگ‌ترین شبه‌جزیره ایران می‌دانند و با آرامش نیلگون خلیج فارس، غذاهای خاص جنوبی و موسیقی محلی گوش‌نواز، میزبان گردشگران داخلی و خارجی است.در فصل پاییز که از رطوبت و گرمای هوای جنوب ایران کاسته می‌شود؛ بوشهر در مطلوب‌ترین وضعیت آب و هوایی خود، از مهمانان پذیرایی خواهد کرد. در واقع، در زمانی که سایر شهرهای ایران به سرمای زمستان نزدیک می‌شوند، آب و هوای پاییزی بوشهر، روزبه‌روز بهاری‌تر به نظر می‌رسد و فرصت دلپذیری برای یک گشت‌وگذار به‌یادماندنی فراهم می‌کند.سواحل زیبا، جاذبه‌های طبیعی و بناهای تاریخی بوشهر، هریک جذابیت‌های خاص خود را دارند. بیش از ۳۰۰۰ اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی در بوشهر وجود دارد که فصل پاییز، بهترین زمان بازدید از آن‌ها (با توجه به گرمای همیشگی این شهر و شلوغی تعطیلات عید و فصل تابستان) معرفی می‌شود. با توجه به وسعت سواحل در استان بوشهر، استفاده از ظرفیت‌های تفریحی دریا و ساحل در هوای پاییزی و معتدل این استان، بسیار دلچسب و به‌یادماندنی خواهد بود.

 

اهواز

اهواز پایتخت استان خوزستان را شهر شب زنده‌دار یا همیشه بیدار معرفی می‌کنند. شهری که میزبان کارون، بزرگ‌ترین، پرآب‌ترین و طولانی‌ترین رودخانه ایران است. هرچند که کارون پرآب،‌ رونق گذشته را ندارد، همچنان یکی از مهم‌ترین و زیباترین جاذبه‌های گردشگری اهواز به حساب می‌آید. حدود ۱۰ پل روی این رودخانه ساخته‌ شده است تا اهواز را با لقب شهر پل‌ها و رکورددار شهرهای خاورمیانه در تعداد پل، به دنیا معرفی کند. پل سفید اهواز را که از مهم‌ترین نمادهای این شهر به شمار می‌رود، نخستین پل معلق ایران می‌دانند.بناهای تاریخی این شهر و مکان‌های تفریحی نیز اهواز را به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری جنوب کشور تبدیل کرده است. برای سفر باید توجه داشته باشید که این شهر از نظر آب و هوایی، تنها دو فصل تابستان و پاییز را تجربه می‌کند.  هوای اهواز در تابستان به‌شدت گرم می‌شود و گردشگران نیز چندان تمایلی به تحمل گرمای سوزان آن ندارند. ازاین‌رو، آغاز فصل پاییز و به‌ویژه آبان ماه که هوا به‌تدریج رو به خنکی می‌رود، بهترین زمان برای سفر به این شهر زیبا خواهد بود. 

 

بندرعباس

هوای گرم بندرعباس به بسیاری از مسافران اجازه نمی‌دهد سفر تابستانی دلچسبی به این شهر داشته باشند. در مقابل و برخلاف سایر نقاط کشور، ‌با نزدیک شدن به فصول سرد سال، حال و هوای بندرعباس نیز رنگ و بوی بهار می‌گیرد. از این جهت، با آغاز فصل زیبای پاییز، استان هرمزگان و به‌ویژه شهر بندرعباس به مقصد جذابی برای گردشگران تبدیل می‌شود. بندرعباس به‌عنوان بزرگ‌ترین بندر ایران، تاریخ پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است و برای علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم نیز جذابیت‌های فراوانی دارد. در شمال این شهر، قلعه فین را خواهید دید که قدمت آن به دوران تیموری و ایلخانی بر می‌گردد. حمام گله‌داری، معبد هندوها، عمارت کلاه‌فرنگی، حمام گپ و محله باستانی سورو، از جمله دیگر اماکن دیدنی این بندر مهم کشور هستند. بازدید و خرید از بازارهای محلی و سنتی بندرعباس نیز لذت ویژه خود را دارد که در سفر به این شهر نباید از دست داد.از سوی دیگر، پاییز و به‌ویژه ماه آبان، پایان فصل برداشت خرما در بندرعباس است و با سفر پاییزی، می‌توان از چشیدن و خرید خرمای تازه و خوشمزه و پرطرفدار بندر نیز لذت برد.

 

جزیره کیش

جزیره کیش را مشهورترین و محبوب‌ترین جزیره جنوب ایران می‌دانند که توریستی‌ترین جزیره در حوزه آب‌های خلیج فارس شناخته می‌شود. آب و هوای این جزیره از اواسط پاییز تا اوایل بهار بسیار خنک و بهاری است و تجربه دلنشینی از یک سفر ساحلی را رقم خواهد زد.جزیره مرجانی کیش با امکانات رفاهی فوق‌العاده، مراکز تفریحی و تجاری، تاریخی طولانی و درخشان و جاذبه‌های گردشگری فراوان، عنوان سومین مقصد پربازدید تعطیلات در خاورمیانه را از آن خود کرده است. از این جهت، فصول سرد از خلوت‌ترین روزهای این جزیره هستند و علاوه بر آب و هوای مطلوب، به دور از ازدحام می‌توان از آرامش و زیبایی چشم‌نواز جزیره لذت برد.پارک دلفین‌ها، آکواریوم کیش، غواصی، پاراگلایدر، قایق‌سواری، فلای اسکای، پدل بورد و... تنها بخشی از تفریحات و سرگرمی‌هایی به حساب می‌آیند که در انتظار گردشگران این جزیره است. علاوه بر آن، می‌توانید از جاذبه‌هایی چون کشتی یونانی، شهر زیرزمینی کاریز و شهر باستانی حریره نیز دیدن کنید و با تاریخ جزیره زیبای کیش بیشتر آشنا شوید.

 

جزیره قشم

در میان بهترین مقاصد ایران برای مسافرت در پاییز، جزیره قشم از مطلوب‌ترین گزینه‌های پیش رو است. قشم از مهم‌ترین جزایر جنوب ایران و بزرگ‌ترین جزیره در خلیج فارس شناخته می‌شود و جاذبه‌های طبیعی و گردشگری آن چون دره ستارگان و جنگل‌های حرا، طرفداران فراوانی دارد.شرایط آب و هوایی این جزیره در فصول سرد سال، گردشگران بسیاری را راهی جنوب کشور می‌کند. گرما و رطوبت قشم در پاییز و زمستان به حداقل می‌رسد و هوای معتدل و ملایمی در انتظار گردشگران خواهد بود.طبیعت بکر و خاص جزیره، تماشای مناظر زیبا، تفریحات آبی لذت‌بخش و خرید با قیمت مناسب، قشم را در فهرست بهترین مقاصد گردشگری ایرانیان قرار می‌دهد. هرچند هزینه اقامت در این جزیره در فصل‌های پاییز و زمستان افزایش می‌یابد؛ اما قیمت بلیط تفریحات آبی در این زمان که متقاضی کمتری دارد، به‌طرز چشمگیری کاهش پیدا می‌کند و علاقه‌مندان می‌توانند با خیالی آسوده‌تر از سرگرمی‌های سفر خود لذت ببرند.جزایری مانند هرمز و هنگام نیز در اطراف جزیره قشم وجود دارند که با قایق می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید. جنگل‌های حرا از مشهورترین و زیباترین جاذبه‌های دیدنی قشم نیز در پاییز جلوه دیگری دارند و تصویر بدیعی از طبیعت را در این فصل سال به نمایش می‌گذارند.

 

جزایر هرمز و هنگام

جزیره زیبای هنگام با طبیعتی خیره‌کننده در دو کیلومتری جنوب شرقی قشم واقع شده است. اکوسیستم منحصربه‌فرد این جزیره، آن را در زمره دیدنی‌ترین جزایر جنوب ایران قرار می‌دهد. این جزیره به‌دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه‌، سال‌ها در اشغال انگلیسی‌ها و پرتغالی‌ها بود و هنوز می‌توان بقایای حضور آن‌ها در هنگام را مشاهده کرد. بازارهای سنتی و بومی، سواحل نقره‌فام و تماشای رقص دلفین‌ها، از جمله جاذبه‌های گردشگری در جزیره هنگام به شمار می‌رود.در ۱۶ کیلومتری جنوب بندرعباس، دیگر جزیره مهم جنوب ایران در قلب تنگه هرمز خودنمایی می‌کند. یکی از زیباترین و غنی‌ترین جزایر جنوب ایران از لحاظ طبیعی و فرهنگی که در گویش محلی به آن «هرموز» می‌گویند. جزیره هرمز نیز سال‌ها در اشغال پرتغالی‌ها بود و در عصر شاه عباس صفوی به استقلال رسید. حضور قلعه پرتغالی‌ها که امروزه به‌عنوان یکی از جاذبه‌های تاریخی این جزیره معرفی می‌شود، یادآور آن دوران است.ساحل زیبا و تماشایی و به‌ویژه خاک سرخ شگفت‌انگیز هرمز نیز از دیگر جذابیت‌های خیره‌کننده در این منطقه به حساب می‌آید. به‌دلیل وجود خاک رنگی حاوی اکسید آهن، ‌سطح آب نیز در قسمت‌های نزدیک به ساحل به رنگ سرخ دیده می‌شود و جلوه‌ای منحصربه‌فرد را به نمایش می‌گذارد. در واقع، جزیره زیبای هرمز را از مهم‌ترین منابع خاک سرخ در کره زمین می‌دانند که نمونه مشابه آن کمتر در جهان یافت می‌شود.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار