| کد مطلب: ۱۰۷۱۱۴۳
لینک کوتاه کپی شد

از ضدانقلابی‌بودن «نبوی» به روایت «ایرنا» تا واقعیت ضدانقلابی «چریک پیر»

دولتی‌ها بازنده دوئل با کرباسچی!

تلاش برای تخریب اصلاح‌طلبان از سوی خبرگزاری جمهوری اسلامی و دولتی ایرنا که باید بی‌طرف باشد قابل تامل است. ایجاد شکاف میان اصلاح‌طلبان و تحریف اظهارات آنها برای سیاه‌نمایی روشی است که بارها از سوی رسانه‌های اصولگرا دنبال شده است و حالا رسانه های دولتی نیز که در دست جریان اصولگرا قرار دارد، به روز پنجشنبه و در آستانه برگزاری کنگره حزب کارگزاران بود که خبرگزاری دولت یعنی ایرنا گفت‌وگویی را با غلامحسین کرباسچی دبیرکل سابق این حزب انجام داد و سوالاتی را مطرح کرد تا به اختلاف افکنی در جریان اصلاحات بپردازد.

 دولتی‌ها بازنده دوئل با کرباسچی!

 در حالی نام کرباسچی در میان اعضای شورای مشورتی حزب کارگزاران قرار داده شده که نامبرده از تاریخ ۱۹ آبان ۱۴۰۰ و پس از کنار گذاشته‌شدن از دبیرکلی کارگزاران، در هیچ جلسه حزب شرکت نکرده است اما او پایبند به اصلاحات است و اجازه نداد خبرگزاری دولت به اهدافش برسد. مهمترین خواسته اصولگرایان القای شکاف در میان افراد با تجربه جبهه اصلاحات است که این راستا تلاش کردند با طرح سولاتی میان بهزاد نبوی و کرباسچی به اختلاف‌افکنی بپردازد به‌عنوان نمونه از دبیرکل سابق کارگزاران سوال شد «به‌عنوان مطلع گفت‌وگو، نظر شما درباره تحولات یکسال اخیر در جریان اصلاحات به‌ویژه کناررفتن بهزاد نبوی از ریاست «جبهه اصلاحات ایران» چیست؟ که چنین پاسخ شنیدند: «آقای بهزاد نبوی سمبل یک انسان مبارز با سابقه طولانی از کار سیاسی و اجرایی در دولت‌های مختلف است. آقای نبوی با وجود سن بالا، سرمایه فوق‌العاده‌ای است که به لحاظ پختگی و مقاومت روی اصلاح‌طلبی، قابل مقایسه با هیچ‌کدام از ما اصلاح‌طلبان نیست. کلا روش بی‌توجهی به نظرات امثال آقای نبوی را خیلی قبول ندارم چون در یک باشگاه سیاسی و در یک احزاب، افراد سالخورده و توانمند که تجربه و تفکر سیاسیِ جا افتاده دارند، سرمایه‌هایی نیستند که آدم بخواهد به‌راحتی آن‌ها را از دست بدهد.»

 

*نبوی ضدانقلاب است؟

کرباسچی در بخشی از این گفت‌وگو اظهار داشت: «آقای نبوی خودش می‌گوید که «من کلا ضدانقلابم». آقای نبوی کلا روش‌های تند و افراطی و برخوردهای حذفی را قبول نداشت. او در هر انتخابات، قبول نداشت که ما به سمت تحریم انتخابات یا به سمتی برویم که از آن، نوعی بوی مخالفت برمی‌آید.» اما خبرگزاری دولت با استفاده از تیتر: «بهزاد نبوی اساسا ضدانقلاب است» سعی کرد معنای دیگری به اظهارات کرباسچی بدهد. ضدانقلابی که کرباسچی به آن اشاره کرد، به اظهارات نبوی در گذشته باز می‌گردد که گفته بود: «من در زندان، ضدانقلاب، یعنی ضد همه انقلاب‌ها شدم! از انقلاب فرانسه تا بهار عربی. از نگاه من انقلاب‌ها مشکلات اساسی دارند. مهم‌ترین مشکل آنها این است که با تفکر انقلابی، ساختار موجود کشور را نابود می‌کنند.»

 

*رد تحریم انتخابات از سوی کرباسچی

 

کرباسچی از عدم تایید صلاحیت اصلاح‌طلبان هم گلایه دارد و می‌گوید: «شما وقتی یک سری نیروی سیاسی فعال و شناخته‌شده در میان مردم و در میان اصلاح‌طلبان که دوست دارند کار سیاسی کنند را حذف می‌کنید، تعداد زیادی از افرادی که حاضر بودند به خاطر این نوع افراد کار کنند، دیگر حاضر به کارکردن نخواهند شد. فرض کنید وقتی چهره‌ای مانند آقای «حسین مرعشی» که از ابتدای انقلاب در کرمان، کارآفرین مطرح بوده و جریان اقتصادی و فرهنگی به وجود آورده، رد صلاحیت می‌شود، کرمانی‌ها باید دنبال چه کسی بروند که چنین ابعادی برای آن‌ها داشته باشد؟» کرباسچی با هوشیاری به متهم کردن آنانی پرداخت که به انگ‌زنی به اصلاحات مشغولند. به‌عنوان نمونه ایرنا پرسید: «مگر اصلاح‌طلبان ادعای اصلاحات ندارند؟ خب! می‌توانند بنا بر طرح خودشان، حداقل به «اصلاحات جامعه‌محور» چرخش کنند.» که کرباسچی بیان  داشت: «بله. البته اگر اصلاح‌طلبان این کار را هم انجام بدهند (چرخش به اصلاحات جامعه‌محور)، می‌گویند که با ضدانقلاب خارج از کشور همراه شده‌اند.» ایرنا که ظاهرا از پاسخ دبیرکل سابق کارگزاران ناراضی بود، اینگونه واکنش نشان داد که «این صحبت‌ها که سندیتی ندارند. بیشتر به «ژورنالیسم زرد» شبیه است...» و کرباسچی گفت: «کیهان دارد هر روز این حرف را می‌زند...» وی همچنین اظهارداشت: «ببینید! من مدافع شرکت‌نکردن در انتخابات نیستم اما می‌خواهم بگویم که اپوزیسیون داخلی نظام، جبهه اصلاحات یا هر فرد و جریان دیگری اگر رفتار شترمرغی دارد، به خاطر این است که نمی‌داند باید چه کند و تکلیفش مشخص نیست. وقتی فرضا به یک حزب اصلاح‌طلب برای فعالیت پروانه داده می‌شود، چرا به این حزب یا مجموعه‌های دیگر اجازه فعالیت داده نمی‌شود؟» کرباسچی گزینه تحریم انتخابات از سوی اصلاح‌طلبان را هم رد کرد و توضیح داد: «در شرایط فعلی، اصلاح‌طلبان نظر سیاسی ندارند، مگر اینکه کسی یا کسانی از اصلاح‌طلب‌ها در شهرستان‌ها که برای خودشان پایگاه رای دارند، بخواهند نامزد شوند. اصلاح‌طلبان هیچ‌وقت نگفته‌اند که ما انتخابات را تحریم می‌کنیم چون عواقب تحریم‌کردن برای یک گروه سیاسی، اصلا خوب نیست. به نظر من اگر قرار است اصلاح‌طلبان انتخابات را تحریم کنند، بهتر است این موضوع را خیلی شفاف بگویند و مردم را به رای‌ندادن تشویق کنند، چون منافع «عدم حضور» نیروهای سیاسی در انتخابات، به پای نیروهای برانداز خارجی می‌رود. یک نیروی سیاسی فعال باید رسما بگوید که من [در انتخابات] شرکت نمی‌کنم و آن‌هایی هم که می‌خواستند به من رای بدهند، شرکت نکنند. این کار خیلی بهتر از این است که شما ساکت باشید، چون براندازهای خارجی می‌گویند که به‌خاطر صحبت فلانی در خارج، مردم شرکت نکردند.»

 

منبع : آرمان ملی
خبرنگار : یاسمین طالقانی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار