| کد مطلب: ۱۰۶۷۹۳۵
لینک کوتاه کپی شد

هراس اصولگرایان از استراتژی ارتش سایه‌ها در جریان اصلاحات

مصباحی‌مقدم: غفلت نکنید اصلاح‌طلبان دقیقه 90 می‌آیند

کمتر از چهار ماه تا برگزاری انتخابات مجلس زمان باقی مانده است اما فعلا خبری از حضور جریان اصلاح‌طلب و گروه‌های سیاسی نزدیک به این جریان نیست.

آنها حتی رئیسی را هم نقد نمی‌کنند. با این وجود برخی هنوز هم اینگونه تحلیل می‌کنند که اصلاح‌طلبان قصد دارند در انتخابات مشارکت داشته باشند. البته بیراه هم نمی‌گویند اینکه احزاب پیش‌روی جریان اصلاحات یعنی حزب اتحاد ملت و احزاب نزدیک به این حزب هستند که تمایلی به حضور در انتخابات مجلس ندارند اما سایر احزاب این جریان همچون کارگزاران سازندگی، ندای ایرانیان و سایر احزاب کمتر تاثیرگذار این جریان از قبل برنامه‌هایی برای حضور در انتخابات مجلس داشته و از مصاحبه‌های اعضایشان مشخص است که قصد دارند حد‌اقل از نامزدهایی که مورد تایید صلاحیت قرار می‌‌گیرند، حمایت کرده تا به زعم خود از تکرار مجلسی یکدست همانند مجلس کنونی جلوگیری کنند. اثرگذاری این احزاب تا زمانی که جبهه اصلاحات به صورت واحد و با تمام ظرفیت خود وارد انتخابات نشود کم است. چرا که اصلاح‌طلبان عموما در شهرهای بزرگ پایگاه رای قابل توجه دارند و از قرار معلوم فعالان سیاسی همین احزاب اصلاح‌طلب در شهرهای بزرگ هم تلاشی برای حضور در انتخابات نمی‌کنند.

*حضور اعتدالیون

 با این وجود نزدیکان به حسن روحانی و اعتدالگرایان که در کمترین فاصله با جریان اصلاحات قرار دارند ابراز تمایل کرده‌اند که در انتخابات حاضر شوند. برخی از معاونین و مقامات دولت قبل از قرار معلوم در انتخابات شرکت کرده‌اند و نام برخی از آنها هم رسانه‌ای شده. به نظر این دسته از فعالان سیاسی و برخی از فعالان جریان اصولگرای میانه و حتی سنتی تمایل به حضور در انتخابات پیدا کرده‌اند. با این وجود تا مشخص شدن نتیجه تایید صلاحیت‌ها نمی‌توان در مورد حضور جریانی اعتدالیون و حمایت‌های مردمی از این جریان صحبت کرد. هر چند از لابه‌لای سخنان افراد نزدیک به طیف حسن روحانی می‌توان تمایل آنها را به حضور در انتخابات دید اما نزدیکان به علی لاریجانی حتی پرشور‌تر این دسته نسبت به حضور در انتخابات تصمیم‌گیری کرده‌اند و واضح است با کلید واژه خالص سازی و لزوم مقابله با خالص سازان قصد دارند از یکدست شدن مجلس آینده جلوگیری‌کنند.

* هراس از استراتژی ارتش سایه‌ها

 برخی از اصولگرایان که دل در گرو عدم تمایل اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات مجلس دارند تا بتوانند مجلسی یکدست‌تر را ساماندهی کنند چنانچه حدادعادل نیز بر این موضوع تاکید کرده است که باید مجلسی انقلابی‌تر از مجلس کنونی ایجاد کنیم، بعضا حتی از تحرکات برخی از چهره‌های جریان اصلاحات که عموما به صورت انفرادی در انتخابات ثبت نام کرده‌اند، نگرانند و حتی دچار سردرگمی شده‌اند که نکند که نتوانند استراتژی خود برای مجلس آینده را به صورت کامل پیاده‌سازی کنند؛ استراتژی‌ای که بر مبنای تئوری خالص‌سازی پایه‌گذاری شده است. گاهی هم به علت عدم اعلام مواضع از سوی اصلاح‌طلبان دچار توهماتی می‌شوند که گویا اصلاح‌طلبان قرار است یک‌باره یک لیست قدرتمند تهیه کرده و شانه به شانه جریان اصولگرا زده و آنها را از گردونه انتخابات خارج کنند. این کلید واژه که عملا مانند ارتش سایه‌ها علیه آن‌ها عمل می‌کند. ارتشی که در برخی انتخابات‌ها در روزهای آخر ورق را به ضرر آنان و به نفع اصلاح‌طلبان تغییر داده است. به عبارت بهتر آنها اینگونه فکر می‌کنند که اصلاح‌طلبان در سکوت در حال برنامه‌ریزی به منظور حضور در انتخابات هستند.

*هشدار مصباحی مقدم

 مصباحی مقدم فعال اصولگرا و سخنگوی جامعه روحانیت مبارز تهران در ارتباط با احتمال آمادگی اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات گفت: «به نظر من بعضی از دوستان در جریان اصولگرا همین تصور را دارند که اصلاح‌طلبان به میدان نخواهند آمد و انگیزه‌ای ندارند و بنابراین ما باید درون جناح اصولگرایی نوعی رقابت ایجاد کنیم تا شور انتخاباتی بالا برود. کما اینکه در سخن قبلی به آن اشاره شد. شخصا نظرم این است که نمی‌شود اینطور محاسبه کرد و ممکن است رقبا دقیقه نود به میدان بیایند. این احتمال ضعیف نیست و تعداد قابل توجه ثبت‌نامی‌ها از جریان اصلاح‌طلب در سراسر کشور و خصوصا از تهران نشان می‌دهد که اینها برای ارائه یک لیست کامل الان به‌خوبی آدم‌های شناخته دارند. درست است که برخی از معاریف این جریان پا به عرصه انتخابات نگذاشتند و ثبت‌نام نکردند اما اگر بخواهند یک لیست مطرح ارائه کنند امکانش وجود دارد. البته ظاهرش این است که اختلافات درون جناحی در درون جریان اصلاح‌طلب دیده می‌شود ولی هیچ بعید نیست که محوریتی ایجاد شود که آنها را دور هم جمع کند و به اشتراکاتی برسند و لیست واحدی را ارائه دهند و رقابت جدی شود. تعداد قابل توجه ثبت‌نامی‌ها از جریان اصلاح‌طلب در سراسر کشور و خصوصا از تهران نشان می‌دهد که اینها برای ارائه یک لیست کامل الان به‌خوبی آدم‌های شناخته دارند. خیلی خوب است که آقای مصباحی مقدم از حضور یک‌باره جریان اصلاحات هراس داشته باشند و این پالس را به جریان اصولگرا ارسال کند که آماده حضور اصلاح‌طلبان باشند اما به نظر می‌رسد. این هراس آنها از پایگاه لرزان‌شان در نزد افکار عمومی است. بسیاری از اصولگرایانی که اکنون بر صندلی‌های سبز مجلس شورای اسلامی تکیه زده‌اند با چند ده‌‌هزار رای این مسند را به دست آورده‌اند. آرایی که در حد آرای سفید و باطله صندوق‌هایی است که در انتخابات‌هایی که اصلاح‌طلبان حضور داشتند، اخذ شده. از این رو هشدار می‌دهند اگر اصلاح‌طلب‌هایی در حوزه‌ای تایید شدند ممکن است با مقداری رای بالا در برابر رای پایین آنها به مجلس راه یافته و مجلس یک دستی که آرزویش را دارند را نبینند. نگاهی به فراکسیون اقلیت جریان اصلاح‌طلب در مجلس‌های‌ پنجم و هشتم و برخی مجلس‌های دیگر نشان می‌دهد که اصلاح‌طلبان در آن مجلس‌ها عملا به صحنه گردان تبدیل شده بودند. از این رو حتی از تک و توک اصلاح‌طلبانی که احتمالا تایید صلاحیت شده و به مجلس راه خواهند یافت نیز می‌هراسند.

منبع : آرمان ملی
خبرنگار : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار