| کد مطلب: ۱۰۶۷۸۰۲
لینک کوتاه کپی شد

محسن آرمین مطرح کرد؛

چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب‌ نامزد نشده‌اند

یک چهره سیاسی اصلاح‌طلب‌ در ارتباط با شکاف بین برخی احزاب اصلاح‌طلب‌ در خصوص حضور در انتخابات اظهار داشت: به گمان من مبانی گفتمان اصلاحی این ظرفیت را دارد که متناسب با تحولات مذکور، نوسازی شود به‌گونه‌ای که پاسخگوی مطالبات و انتظارات جامعه تحول یافته کنونی باشد.

چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب‌  نامزد نشده‌اند

یطبعا ممکن است درچگونگی و چند و چون این نوسازی اختلاف‌نظرها و اختلاف سلایقی در درون جبهه اصلاحات وجود داشته باشد که دارد اما راه‌ حل‌و‌فصل آن‌ها نامه‌نگاری و اتخاذ مواضع آوانگارد یا نوشتن مقالات ژورنالیستی کم‌مایه نیست.

محسن آرمین گفت: آنچه از مواضع اعلامی جبهه اصلاحات می‌توان دریافت این است که اصلاح قانون انتخابات و پیش ثبت‌نام کاندیداها را نشانه عدم عزم حاکمیت بر برگزاری انتخاباتی رقابتی ارزیابی می‌کند و معتقد است این اقدام در جهت برگزاری انتخاباتی با نتایج مطمئن در چارچوب راهبرد کنونی در اداره کشور است.

در عین حال جبهه اصلاحات درباره انتخابات فعلا به «عدم توصیه در باره ثبت نام کاندیداها» اکتفا کرده است. به این ترتیب موضع نهایی را به آینده‌ای که وضعیت روشن‌تر خواهد شد واگذاشته است. به نظرم این موضعی هوشمندانه و متناسب با رویکرد اصلاحی است. زیرا رویکرد اصلاح‌طلبی از عدم شرکت در انتخابات استقبال نمی‌کند. وی افزود: به نظر من انتخابات پیش‌رو بیش از آنکه مساله مردم و جریان‌های سیاسی باشد مساله حاکمیت است. علت هم این است که حاکمیت نسبت به این انتخابات موضعی پارادوکسیکال دارد.

از یک سو در پی  حوادث سال ۱۴۰۱ و نیز مشکلات مختلف اقتصادی و سیاست خارجی و... نیازمند انتخاباتی با مشارکت بالاست و از سوی دیگر به سبب تجربه انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۰ بخشی از جامعه با صندوق رأی قهر کرده‌اند و اصرار بر ادامه خط مشی آغاز شده در جهت یکپارچه‌سازی اجازه نمی‌دهد برای جلب‌نظر جامعه و امیدوار کردن آن به حل مشکلات کشور از طریق شرکت در انتخابات اقدام مؤثری انجام دهد.

برخی برگزاری انتخاباتی رقابتی و با شرکت بالا را یک ریسک ارزیابی می‌کنند و با آن مخالفند. نایب‌رئیس مجلس ششم بیان کرد: طبیعتا اگر حاکمیت در حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی چهره‌ای کارآمد‌تر از خود نشان دهد و نیز در سیاست خارجی تغییر رویکرد دهد و مصالح کشور را بر مصالح یک تفکرخاص مقدم بدارد، و جامعه را قانع کند که شرکت در انتخابات به تشکیل مجلسی خواهد انجامید که در اداره امور کشور مؤثر است، در این صورت نباید نسبت به انتخابات آینده نگرانی داشته باشد. اما در شرایط کنونی نشانی از وجود چنین عزمی مشاهده نمی‌شود. آرمین عنوان کرد: اگر حاکمیت جامعه را به شرکت در انتخابات قانع کند، اصلاح‌طلبان حتی به فرض اینکه جامعه به آن‌ها اقبال نکند مجبور به شرکت در انتخابات هستند و اگر حاکمیت مشکل خود را با مردم حل نکند، شرکت اصلاح‌طلبان در انتخابات موجب افزایش مشارکت مردم و رونق انتخابات نخواهد شد.

* اصلاح‌طلبان کارنامه بهتری دارند

وی در خصوص برنامه اصلاح‌طلبان برای انتخابات اظهار کرد: اولا چهره‌های شاخص و مؤثر اصلاح‌‌طلب داوطلب شرکت در انتخابات نشده‌اند، ثانیا معلوم نیست چه بخشی از آن‌ها که ثبت‌نام کرده‌اند تأیید صلاحیت شوند. با توجه به این مجهولات چگونه می‌توان برنامه انتخاباتی جبهه اصلاحات را پیش بینی کرد. آن چه اکنون می‌توان گفت این است که مجموعه این عوامل یعنی وجود چهره‌هایی در میان کاندیداها که قادر به نمایندگی مطالبات اصلاح‌طلبان باشند، تأیید صلاحیت این کاندیداها و مهم‌تر از همه قانع شدن مردم برای حضور در انتخابات در تصمیم جبهه مؤثر خواهد بود.

آرمین تصریح کرد: پانزده ماده پیشنهادی آقای خاتمی بخشی ناظر به اصلاح در ساختار، بخشی ناظر به اصلاح در رفتار و بخشی ناظر به اصلاح در رویکرد است. این پانزده ماده می‌تواند موضوع توافق اصلاح‌طلبان و مبنای گفتمان جدید اصلاحی در شرایط کنونی قرار گیرد. گام بعدی گفت‌وگوی اصلاح‌طلبان با جامعه براساس این گفتمان جدید و ایجاد وفاقی در سطح جامعه و یا دستکم در سطح نیروهای اجتماعی بدنه اصلاحات است. اگر این دو گام به درستی برداشته شود گام سوم یعنی راهکارها و برنامه‌ها برای قانع کردن  حاکمیت به اصلاح به دست خواهد آمد. این فعال سیاسی اظهار کرد: به نظرم اصلاح‌طلبان در مقایسه با دیگر جریان‌های سیاسی چه در داخل حاکمیت و چه در خارج حاکمیت کارنامه بهتری دارند. حداقل این است که تأثیر مثبت آن‌ها در بهبود وضعیت جامعه و ارتقای آگاهی‌های اجتماعی طی سال‌های گذشته از همه گروه‌ها و جریان‌های سیاسی بیشتر بوده است.

 

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار