| کد مطلب: ۱۰۶۷۶۹۳
لینک کوتاه کپی شد

روحانی : کنار کشیدن در شرایط فعلی به نفع آینده کشور و نظام ما نیست

2 نوع نگاه نسبت به انتخابات مجلس دوازدهم وجود دارد که هرکدام مبنای یک تفکر هستند و تبعا نیز هوادارانی دارند.

روحانی : کنار کشیدن در شرایط فعلی به نفع آینده کشور و نظام ما نیست

 دیدگاه نخست از سوی اصلاح‌طلبان، اعتدالیون و اصولگرایان میانه‌رو‌ها مطرح می‌شود که معتقدند تحت هر شرایطی صندوق رای راه‌حل نهایی است و باید شرایط را به سمت و سویی پیش ببریم که همه چیز از مسیر صندوق رای حل و فصل شود. ادوار انتخاباتی گذشته نیز حداقل نشانگر این بوده که این جریانات همواره در انتخابات حضور فعالی داشته‌اند؛ به جز 2 دوره اخیر که البته در آنها حضور حداقلی داشتند. این رویکرد معتقد است که روند قانونی حضور در انتخابات بسیار بهتر می‌تواند به حل مشکلات منتج شود. اما رویکرد دیگر نگاه تندروها، دلواپسان و جریان خالص‌ساز است که معتقد به حضور حداقلی مردم و انتخابات مدیریت شده است که بر پایه آن بتواند اهداف و منویات خویش را پیش ببرد. اساسا نیز نگاه و نظری به مشارکت گسترده ندارد و خود را مصدر تمامی امور و تصمیم‌گیر می‌داند. حال نکته اینجاست که اگر جامعه به سمت رویکرد نخست برود و به حضور در انتخابات رضایت دهد احتمال اصلاح وضعیت موجود وجود دارد؛ اما  در غیر این صورت مطمئنا نگاه دوم انتخابات پیش‌رو را نیز از آن خود خواهد کرد و شرایط از حال فعلی نیز سخت‌تر خواهد شد.

 

*انتخابات و چالش‌های پیش‌رو

 

انتخابات مجلس از اهمیت بالایی برخوردار است. این گزاره‌ای است که از سوی بسیاری از چهره‌های سیاسی اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا مطرح می‌شود و هر کس به نحوی اهمیت نکته را متذکر می‌شود. اما جالب اینجاست که بر خلاف آنکه از اهمیت انتخابات و به همان درجه اهمیت حضور و نقش مردم در انتخابات گفته می‌شود در عمل اراده‌ای برای گشایش در زندگی مردم، حل مشکلات جامعه و در نهایت ایجاد فضای مساعدتر برای اقناع مردم در جهت حضور و مشارکت در انتخابات دیده نمی‌شود. گویی برای عده‌ای که اتفاقا در انتخابات میدان‌دار هم هستند صحبت از مردم، جمهوریت، انتخابات و اینگونه مفاهیم بیشتر کارکرد نمایشی و ویترینی دارد و اساسا نگاه موثری در جهت تلاش برای برگزاری انتخاباتی پرشکوه با حضور حداکثری مردم و همه جریان‌های سیاسی وجود ندارد. چه اینکه به قرائت بسیاری از تحلیلگران و سیاسیون ماجرای پیش ثبت‌نام‌های انتخاباتی نیز به همین جهت بود که چهره‌های ثاثیر‌گذار سیاسی به‌ویژه از جریان اصلاح‌طلب نتوانند وارد عرصه انتخابات شوند. هر چند که اکنون هم معلوم نیست آنهایی که از مرحله پیش ثبت‌نام گذشته‌اند در مراحل بعدی احراز صلاحیت خواهند شد یا خیر. نگرش  سرد فعلی جامعه منبعث از ناامیدی و بی‌اعتمادی نسبت به عملکردها، اقدامات و همچنین نگاه مبهم نسبت به آینده نیز مزید بر علت شده تا همه چیز درباره انتخابات تحت‌الشعاع قرار گیرد. البته عده‌ای بر این باورند که فضای جامعه در فاصله یکماه مانده به انتخابات؛ انتخاباتی می‌شود و آن زمان باید منتظر اقداماتی در جهت ترغیب مردم به حضور در انتخابات بود. شاید هم مجموعه حاکمیت به این نتیجه برسد که در این انتخابات مقداری شرایط را آسان‌تر گیرد تا افراد بیشتری بتوانند به رقابت بپردازند. آنچه مسلم است باید تا 5 ماه آینده شرایط را به‌درستی رصد کنیم تا در نهایت به تحلیل دقیق و درستی نسبت انتخابات و مسائل پیرامونی آن دست پیدا کنیم.

 

*صندوق رای راه‌حل نهایی است

 

رئیس‌جمهور دولت‌های یازدهم و دوازدهم در جریان دیدارهای دوره‌ای خود با فعالان، گروه‌ها و احزاب سیاسی، روز گذشته با اعضای کمیته سیاسی حزب کارگزاران سازندگی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در این دیدار گفت: فعالیت احزاب نقش مهمی در ایجاد نشاط سیاسی دارد. با وجود موانع و سختی‌ها احزاب نباید منتظر تغییر فضای سیاسی باشند، بلکه باید پیشگام آن شوند. وی با تاکید بر اینکه سکوت و انفعال راه‌حل نیست، اظهار داشت: اگر دلسوز ایران و انقلاب هستیم، باید به جای تماشاگری، کنشگری کنیم. اگر در مسیر انقلاب شاهد اشتباهاتی بودیم باید نقد و اصلاح کنیم و اصلاح فقط از مسیر کنشگری فعال و بازگشت به صندوق رای امکان‌پذیر خواهد بود. سکوت منفعلانه و اعتراض خیابانی اگرچه به لحاظ ماهیت رفتار با یکدیگر متفاوت هستند، اما در نتیجه عمل یکسان هستند. این دو رفتار نه تنها چاره‌ساز نیست که قطعا مخرب و به ضرر کشور است. تجربه نشان داده اعتراضات خیابانی و یا سکوت منفعلانه هیچ وقت به نتیجه نرسیده است؛ کنشگری دقیق و فعال و مشارکت سیاسی قطعا امری به مراتب سخت‌تر از اعتراض خیابانی و سکوت منفعلانه خواهد بود. از این نظر صندوق رای و انتخابات راه‌حل نهایی است. رئیس‌جمهور پیشین با بیان اینکه کنارکشیدن در شرایط فعلی به نفع آینده کشور و نظام ما نیست، افزود: حتی اگر احساس کنیم توان و اثرگذاری حرف و کنش ما فقط 10 درصد است، نباید از آن دریغ کنیم. نقد ما بی‌تاثیر نیست. نگوییم همه چیز در اختیار آن‌هاست، پس چه فرقی می‌کند ما حرف بزنیم یا نه؟ می‌بینید که وقتی یکی دو نقد در رسانه‌ها مطرح می‌شود، بازتاب دارد، با وجود اینکه به جای پاسخ، دست به تخریب و تهمت می‌زنند. اگر بدانیم فداکاری ما اثر مثبتی برای نظام دارد باید فداکاری کنیم؛ این فداکاری یا می‌تواند همین نقد کردن با وجود تخریب شدن باشد و یا مشارکت در انتخابات در شرایطی که با هجمه‌ها و فشارهای مختلف مواجه شویم. این کنشگری حتی اگر پرهزینه باشد از انفعال بهتر است. روحانی با اشاره به نقش مهم احزاب در انتخابات بیان کرد: می‌دانم شرایط واقعا سخت است، اما مهم‌ترین موضوع اقناع مردم به مشارکت در انتخابات است تا تجربه دو انتخابات ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ تکرار نشود. وی ابراز امیدواری کرد که در ماه‌های آینده تحول خاصی رخ دهد تا مردم را به مشارکت گسترده در انتخابات ترغیب کند و اظهار داشت: گرچه قانون جدید انتخابات و فرصت محدود پیش‌ثبت‌نام نامزدهای انتخابات مجلس به ضرر روند مشارکت بود اما من امیدوارم که با تلاش مسئولان و تحقق شرایط ذکر شده از سوی مقام معظم رهبری، شرایط دگرگون شود و در این موضوع احزاب وظیفه سنگینی برعهده دارند. روحانی یکی از لوازم مشارکت گسترده در انتخابات را جلب رضایت مردم عنوان کرد و افزود: بهبود نسبی وضعیت معیشت مردم، رعایت حقوق شهروندی و کرامت انسانی به‌ویژه درباره زنان، جوانان و دانشگاهیان و توجه به مقولات مهمی مانند کاهش نرخ بیکاری و فقر و تورم می‌تواند مردم را به انتخابات و مشارکت سیاسی امیدوار کند.

 

منبع : آرمان ملی
خبرنگار : حمید شجاعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار