| کد مطلب: ۱۱۸۲۴۶۸
لینک کوتاه کپی شد

حسن بیادی در گفت‌وگو با «آرمان ملی»:

حذف موازی کاری با منافع شخصی برخی در تضاد قرار دارد

آرمان ملی- احسان انصاری: در حالی که کشور پس از فعال شدن مکانیسم ماشه با شرایط پیچیده‌ای مواجه شده به نظر می‌رسد نوع کنشگری پزشکیان برای عبور از بحران می‌تواند تعیین کننده باشد.

 حذف موازی کاری با منافع شخصی برخی در تضاد قرار دارد

 این در حالی است که دولت از درون با برخی چالش‌ها مواجه است و نیاز به تغییر به خصوص در زمینه مورد مطالبه مردم احساس می‌شود. «آرمان ملی» برای تحلیل و بررسی این موضوع با حسن بیادی فعال سیاسی اصولگرا و عضو پیشین شورای شهر تهران گفت‌وگو کرده است. بیادی معتقد است: «علیرغم اینکه آقای پزشکیان صادقانه بر وفاق ملی تأکید دارد و بر این اعتقاد خود راسخ و پافشاری می‌کنند شک نکنید که همراهی نهادهای قدرت موازی با دولت پزشکیان در حد قابل قبولی نبوده است. به همین دلیل ایشان هم باید مواظبت کنند تا در عمل این وفاق به شرکت سهامی برخی افراد و جریان‌های سیاسی تبدیل نشود. از سوی دیگر اگرچه قوای دیگر هم از این ضعف و مشکلات مستثنی نیستند اما تعامل مثبت فقط بین سران قوا وجود دارد که این تعامل تاکنون نتایج قابل قبولی برای مردم به دنبال نداشته است. با تمام این انتقادات آقای مسعود پزشکیان با کنش‌گری در این زمینه و تأکید بر مشورت با احزاب رسمی و فعال و جناح‌های مخالف و موافق کشور تلاش کرده از ظرفیت‌های مختلف سیاسی استفاده کند اما عدم اقناع نهادهای قدرت او را رنج می‌دهد و نتوانسته است که همه اجزاء حاکمیت را به‌صورت صددرصد برای تغییر در برخی مسائل کلیدی قانع نماید». در ادامه ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانید.

*کنشگری پزشکیان به چه میزان در حل بحران‌های کشور نقش داشته است؟ در این زمینه چه چالش‌هایی می‌بینید؟

دکتر پزشکیان در شرایطی خاص و دشوار مسئولیت را بر عهده گرفت. سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و شهید شدن آقای ابراهیم رئیسی و چند تن از مسئولین باعث انتخابات زودهنگام در کشور شد. با این وجود بالا بودن سطح تورم، بیکاری ناشی از تجمیع بی تدبیری، عملکرد منفی بعضی از دولت‌های گذشته، وجود افراد تندرو، باندهای متصل به قدرت و ثروت و کاسبان تحریم در دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا که خلاف مشی و فرامین رهبری حرکت می‌کنند برای کشور بحران‌ساز شده است. در چنین شرایطی وقوع جنگ ۱۲ روزه تحمیلی از سوی استکبار جهانی توسط اسرائیل با کمک و همراهی آمریکای جنایتکار و تحریم‌های بین‌المللی از جمله عواملی هستند که فضای سیاسی و اقتصادی کشور را پیچیده کرده‌اند. با این حال به گفته و اذعان بسیاری از سیاسیون منتقد هردو جناح سیاسی مذکور مسعود پزشکیان با آگاهی از این مشکلات وارد انتخابات شد، اما انتظارات برای حل سریع معضلات برآورده نشده است.

*مهم‌ترین ضعف‌های کابینه را در چه زمینه‌هایی می‌دانید؟ آیا کابینه پزشکیان نیاز به تغییر دارد؟

ضعف مدیریتی در تدبیر به موقع و عدم استفاده از کارشناسان در پست‌های کلیدی باعث معضلاتی جدی در اداره کشور شده است. اگرچه جناب رئیس‌جمهور محترم از صداقت و پرکاری لازم برخوردار و حمایت مقام معظم رهبری را هم همراه داشته‌اند ولی دولت نیاز به متخصص و مسئولینی دارد که در طول خدمت خود شرایط بحرانی را درک کرده‌ باشند. مدیران با تجربه بحران را خوب می‌شناسند و تدبیر و چاره آن را هم خوب می‌دانند. به همین دلیل پایگاه اجتماعی دولت و ایشان در بین مردم ضعیف شده و صد البته که ضعف در تصمیم‌سازی مجلس هم می‌تواند مزید بر علت باشد. حال سوال اینجاست که آیا کابینه دولت پزشکیان با این شرایط بحرانی نیاز به تغییر جدی بدون درنظر گرفتن مسائل جناحی دارد یا خیر؟ پاسخ تمام کارشناسان دلسوز حتماً مثبت خواهد بود چون ضعف دولت در برخی زمینه‌ها به دلیل جناحی بودن کاملاً واضح و مشهود است. به ویژه در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی که در زمان بحران عملکرد دولت رضایت‌ بخش نبوده است. البته تغییرات پی در پی هم می‌تواند به بی‌ثباتی بیشتر منجر شود، اما باید در پست‌های کلیدی از افراد متخصص در بحران و متعهد استفاده شود.

*میزان همراهی نهادهای قدرت با دولت پزشکیان به چه اندازه بوده و آیا کنشگری پزشکیان در این زمینه موثر بوده است؟

به‌رغم اینکه آقای پزشکیان صادقانه بر وفاق ملی تأکید دارد و بر این اعتقاد خود راسخ و پافشاری می‌کنند شک نکنید که همراهی نهادهای قدرت موازی با دولت پزشکیان در حد قابل قبولی نبوده است. به همین دلیل ایشان هم باید مواظبت کنند تا در عمل این وفاق به شرکت سهامی برخی افراد و جریان‌های سیاسی تبدیل نشود. از سوی دیگر اگرچه قوای دیگر هم از این ضعف و مشکلات مستثنی نیستند، اما تعامل مثبت فقط بین سران قوا وجود دارد که این تعامل تاکنون نتایج قابل قبولی برای مردم به دنبال نداشته است. با تمام این انتقادات آقای مسعود پزشکیان با کنش‌گری در این زمینه و تأکید بر مشورت با احزاب رسمی و فعال و جناح‌های مخالف و موافق کشور تلاش کرده از ظرفیت‌های مختلف سیاسی استفاده کند اما عدم اقناع نهادهای قدرت او را رنج می‌دهد و نتوانسته است که همه اجزاء حاکمیت را به‌صورت صددرصد برای تغییر در برخی مسائل کلیدی قانع نماید.

رئیس‌جمهور محترم از صداقت و پرکاری لازم برخوردار و حمایت مقام معظم رهبری را هم همراه داشته‌اند ولی دولت نیاز به متخصص و مسئولینی دارد که در طول خدمت خود شرایط بحرانی را درک کرده‌ باشند

*پزشکیان به دنبال کاهش موازی کاری دستگاه‌ها و کوچک کردن دولت است. در این زمینه چه موانعی وجود دارد؟

همه دولت‌ها به دنبال کاهش حجم بدنه دولت و تعدیل نیروی انسانی بوده‌اند، اما نکته جالب این است که نه تنها هیچ دولتی در این زمینه موفق نبوده، بلکه بدنه دولت را بزرگتر و حقوق بگیران آن را بیشتر کرده است. در چنین شرایطی آقای پزشکیان هم قصد دارد با کوچک کردن دولت، با حذف سازمانها و نهادهای اضافی دولتی و غیر دولتی و کاهش موازی‌ کاری، کارایی سیستم اداری را افزایش دهد. اما این امر با موانعی جدی روبرو خواهد بود زیرا یکی از موانع اصلی ساختار اداری سنتی و پوسیده است که در برابر اجرای این طرح مقاومت می‌کند و در برابر تغییرات ساختاری ایستادگی می‌کند. واقعیت این است که در این زمینه منافع جناحی و شخصی برخی گروه‌ها مطرح است و حذف موازی‌ کاری با منافع شخصی آنان در تعارض است. بنابراین برای بهبود تحقق این طرح اساسی و حیاتی که می‌تواند دولت و ساختار را چابک و پویا نماید وجود چارچوب حقوقی لازم و شفاف برای کوچک کردن دولت و نیاز به قوانین جدید در این راستا ضروری است.

*دیدگاه شما درباره تفویض اختیارات بیشتر به استانداران در دولت پزشکیان چیست؟ چه چالش‌ها و فرصت‌هایی در این زمینه می‌بینید؟

من معتقدم ایده خوبی است و باید به این فهم برسیم که استانداران خود رئیس یک دولت محلی هستند و باید اختیارات رئیس دولت و حق انتخاب مدیران را در سطح استان خود داشته باشد. این طرح اساسی می‌تواند تمرکززدایی مدیریتی و پاسخگویی محلی را به خوبی به همراه داشته باشد. با تفویض اختیار به استانداران دیگر مدیریت‌های محلی تقویت خواهند شد، چراکه با این استفاده از این فرصت‌ها تصمیم‌گیری با سرعت زیاد بدون نیاز به طی کردن بروکراسی اداری طولانی صورت خواهد گرفت. همچنین با تقویت نقش مدیران محلی در استان می‌‌توان به توسعه متوازن منطقه‌ای امیدوار بود و نیز برنامه ‌ریزی استانی در راستای برنامه‌‌ریزی ملی می‌تواند باعث رشد توسعه منطقه‌ ایی با هزینه کمتر شود، اما این طرح می‌تواند چالش‌هایی را هم به دنبال داشته باشد اما می‌توان با تصویب قوانینی و یا تغییر بعضی از آئین نامه‌های داخلی این چالش‌ها را برطرف نمود.

*چرا سیاست خارجی دولت پزشکیان به‌رغم وعده‌های داده شده هنوز به نتیجه نرسیده است؟

همه روسای جمهوری اسلامی به خاطر روش و سیستم غلط انتخابات و عدم حضور واقعی و پاسخگوی احزاب مؤثر و فراگیر قبل از پیروزی وعده‌ها و شعارهایی را در راستای مشکلات موجود کشور می‌دهند که تحقق آنها نوعا سرانجامی جدی نداشته است. اگرچه وعده و شعارهای پزشکیان کمتر از دیگران بود اما ایشان در حوزه سیاست خارجی وعده‌هایی مانند رفع تحریم‌ها، عادی‌‌سازی روابط با غرب و احیای برجام را داده بودند که تاکنون محقق نشده است. دلایل عدم موفقیت در زمینه سیاست خارجی نیز به جنگ12 روزه پیش‌بینی نشده و نیز تغییر شرایط منطقه‌ای مانند حمله وحشیانه به غزه و کشتار بیرحمانه مردم مسلمان و درگیری‌های منطقه‌ای توسط رژیم کودک‌ کش است که فضای منطقه‌ای برای دیپلماسی را از بین برده است. همچنین عدم انعطاف پذیری نهادهای موازی دولت و باندهای متصل به قدرت و ثروت است که برخی از آنها همچنان نسبت به عادی‌سازی روابط و مذاکره با آمریکا مقاومت نشان می‌دهند. همچنین پزشکیان نتوانسته است ثبات و امنیتی را برای اقناع و اجماع داخلی برای سیاست خارجی جدید ایجاد کند.

 

 

 

 

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار