| کد مطلب: ۱۱۱۱۴۰۴
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان ملی» از چهره‌‌های احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری

اتاق فرمان تخریب اصلاح‌طلبان کجاست؟

آرمان ملی– مطهره شفیعی: از هم اکنون و پیش از آن فعالیت‌های انتخاباتی خود برای سال 1404 را آغاز کرده‌اند البته در بخش حذف رقبای احتمالی! دلواپسان در چند انتخابات اخیر موفق به کسب کرسی‌های شورای شهر، مجلس و ریاست جمهوری شدند اما خودشان بهتر می‌دانند این حضور مدیون غیبت اصلاح‌طلبان در عرصه انتخابات است و در صورت تایید صلاحیت کاندیداهای اصلاح‌طلب شاید اصولگرایان امروز خانه‌نشین بودند. مشخص است که چرا اصولگرایان از اکنون به فکر انتخابات 1404 هستند ؛ دلیلش هراس از حضور رقیب قدرتمند در انتخابات و پایان ماه عسل آنهاست. اصولگرایان بحث‌های درون گروهی اصلاح‌طلبان را تبدیل به تصمیم جمعی کرده و به انتشار آن می‌پردازند تا اینگونه القا کنند کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری 1404 در اردوگاه اصلاح‌طلبی مشخص شده است و به نوعی به تخریب آنها بپردازند.

اتاق فرمان تخریب اصلاح‌طلبان کجاست؟

*تحلیل غلط از یک بحث درون جریانی

 از چندی قبل تخریب محسن هاشمی و اسحاق جهانگیری در دستور کار دلواپسان اصولگراست. بدون شک این دو شخصیت توانایی‌های زیادی دارند و در مناصبی که حضور داشتند، توانایی خود را به رخ رقیب کشیدند. همین امر موجب هراس دلواپسان شده است. دیروز محمود علیزاده طباطبایی با «منیبان» گفت‌وگو کرد و موضوعاتی درباره انتخابات را به طور کلی مطرح کرد اما رسانه‌های اصولگرا تنها به یک بخش از این گفت‌وگو پرداختند که علیزاده طباطبایی گفته بود: «کارگزاران خارج از چارچوب اصلاح‌طلبان تصمیمی نمی‌گیرد و هنوز هم در زمینه انتخابات و کاندیداها توافقی نشده است و هیچکس مطرح نیست. در محافل خصوصی اصلاح‌طلبان  گفته می‌شود خوب است، محسن هاشمی یا اسحاق جهانگیری کاندیدا جریان اصلاح‌طلب باشند اما هنوز تصمیم قطعی یا رسمی اتخاذ نشده است. اصلاح‌طلبان  چهره‌های شایسته برای ریاست جمهوری زیاد دارند.» این رسانه‌ها چنین القا کردند که هاشمی و جهانگیری کاندیداهای انتخاباتی 1404 اصلاح‌طلبان  هستند. تا به امروز به‌نظر نمی‌رسد محسن هاشمی قصدی برای ورود به انتخابات 1404 داشته باشد و به‌نظر می‌رسد علیزاده طباطبایی تنها به بحث‌های درونی حزب کارگزاران اشاره داشته و نه تصمیم قطعی جهانگیری و هاشمی برای انتخابات 1404. محسن هاشمی درباره کاندیداتوری‌اش در انتخابات 1404 می‌گوید: «ادعاهای مطرح شده پیرامون داوطلبی بنده در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۴ صرفا یک گمانه‌زنی زودهنگام است.»

*اگر محسن هاشمی رئیس‌جمهور شود...

محسن هاشمی در سال 1400 کاندیدای ریاست جمهوری شد که البته خودش می‌دانست تصمیم‌گیران نظری برای تایید او ندارند. او در آن سال پس از ثبت‌نام در توضیح اهداقش برای کاندیداشدن، اظهارکرد: «در کوتاه‌مدت باید به فکر حل مشکلات معیشتی مردم باشیم و در میان مدت بتوانیم رشد اقتصادی که در کشور دچار رکود و حتی منفی شده را جبران کنیم و به رشد مناسب در شأن مردم ایران برسیم.» بنابراین او در اندیشه بهبود شرایط مردم در عرصه معیشتی و ساخت کشور بود که این دیدگاه الهام گرفته از تفکرات آیت‌ا... هاشمی است. محسن هاشمی در دوران‌های سخت همراه پدر بود و تجارب زیادی کسب کرد اما برخی با تنگ‌نظری مانع حضور او در پست‌هایی مانند شهرداری و غیره شدند که غالب مخالفت‌ها نه با محسن بلکه با اندیشه آیت‌ا... هاشمی بود.

*جهانگیری در دوراهی بودن یا نبودن

کاندیداتوری اسحاق جهانگیری محتمل‌تر از محسن هاشمی است. اسحاق جهانگیری برای دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ۳۱ فروردین ۱۳۹۶ از سوی شورای نگهبان جهت ورود به انتخابات ریاست جمهوری تأیید صلاحیت شد. اسحاق جهانگیری در ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ با صدور بیانیه‌ای از کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری به نفع حسن روحانی انصراف داد. این بار اما او مخالفان زیادی دارد که می‌خواهند تقاص دستاوردهای دولت روحانی را از او بگیرند. از سوی دیگر جهانگیری در صورت کاندیداتوری مورد حمایت اصلاح‌طلبان، میانه‌روها و بخشی از اصولگریان اعتدالی خواهد بود. او دارای پرونده‌ای نیست که منتهی به ردصلاحیتش شود و همواره در میسر اعتدال حرکت کرده است. 5 فروردین سالجاری سایت اصولگرای «فردا» نوشت: «خبر‌های رسیده حکایت از رایزنی‌های درون حزبی کارگزاران برای انتخابات ریاست جمهوری دارد. دبیرکل کارگزاران به خبرآنلاین گفته است: «امکان دارد بسیاری از نیروهایی که در انتخابات ۱۴۰۲ موضع عدم مشارکت یا عدم حضور در انتخابات را داشتند، نظرشان در انتخابات ۱۴۰۴ تغییر کند. بر اساس خبرهای رسیده محسن هاشمی و اسحاق جهانگیری تاکنون با مراجعاتی برای آغاز کارهای انتخاباتی روبه‌رو بوده‌اند.» دی سال گذشته ارگان رسانه‌ای دولت یعنی روزنامه ایران مدعی شد: «پیرموذن، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره کاندیداتوری معاون اول روحانی برای ورود به مجلس دوازدهم اظهار کرد: «از اسحاق جهانگیری هم خواسته شد که در انتخابات مجلس ثبت‌نام کند که وی عنوان کرد: «من یک شخص اجرایی هستم، از سوی دیگر بنا دارم تا برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۴ ثبت‌نام کنم و به همین خاطر در انتخابات مجلس ثبت‌نام نمی‌کنم.» این ادعای پیرموذن از سوی جهانگیری رد یا تایید نشده است. نکته جالب به هراس رسانه دولت از احتمال کاندیداتوری جهانگیری بازمی‌گردد. این روزنامه نوشت: «این ادعا درحالی مطرح می‌شود که انتقادات گسترده مردم از دولت دوازدهم، به پاشنه‌آشیل رأی‌آوری مجدد یاران روحانی تبدیل شده است. به‌نظر می‌رسد که اسحاق جهانگیری به‌عنوان یکی از ارکان اصلی انتقادات مردم به دولت قبل، از ذهنیتی که در قبال خود در جامعه وجود دارد، بی‌خبر نیست اما در هرحال به‌واسطه تشویق دیگر سیاسیون، قصد خود برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ را مطرح کرده است.» ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا هم مخالف کاندیداتوری جهانگیری است و درباره ثبت‌نام او در انتخابات 1396 می‌گوید: «یک بدعت بسیار زشت توسط اصلاح‌طلبان و حامیان دولت از اول انقلاب تا به امروز با ثبت‌نامی که آقای جهانگیری کردند، در حال وقوع است. این به نظر بنده توهین به افکار عمومی ملت است.» اکنون نیز به‌نظر نمی‌رسد او و همفکرانش تمایلی به کاندیداتوری او داشته باشند.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : مطهره شفیعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار