| کد مطلب: ۱۱۰۰۹۰۷
لینک کوتاه کپی شد

گزارش آرمان ملی از کمرنگ بودن تبلیغات نامزدها

چرا برای تبلیغ هزینه کنیم؟

آرمان ملی– مطهره شفیعی: قابل انکار نیست که فضای انتخابات شور و گرما دوره‌های قبل را ندارد و دعوت به مشارکت نتوانسته تغییر زیادی در تصمیم بخش‌هایی از جامعه به‌ویژه در تهران و شهرهای بزرگ ایجاد کند. تبلیغات کمرنگ کاندیداها یکی از نشانه‌های سردی انتخابات است. در اذهان بسیاری هست که کاندیداها و حامیان آنها در دوره‌های قبلی انتخابات چگونه به برگزاری مراسم‌های عمومی و نصب بیلبورد در شهر و انتشار تبلیغ در روزنامه‌ها می‌پرداختند، اما اکنون نشانی از این اقدامات نیست به‌ویژه از سوی اصلاح‌طلبان که دلیل خود را دارند.

چرا برای تبلیغ هزینه کنیم؟

*رای نمی‌آوریم پس تبلیغ نمی‌کنیم!

یکی از دلایل عدم تبلیغ وسیع از سوی کاندیداهای انتخاباتی لیست اعتدال، باور به عدم شرکت بخش زیادی از حامیان این جریان در انتخابات به‌دلایلی مانند ردصلاحیت اصلاح‌طلبان، نداشتن کاندیدای همفکر، عملکرد نامطلوب مجلس قبل، حمایت‌های دولت از کاندیداهای جریان اصولگرایی و... است. کاندیداهای طیف میانه‌رو در چنین فضایی انگیزه‌ای برای در نظرگرفتن مبلغی برای تبلیغ ندارند چرا که می‌دانند در نهایت حامیان اصولگرایان هستند که به پای صندوق رای رفته و کاندیداهای خودشان را به مجلس می‌فرستند.

*پول مشهد را چه کسی داد؟

وضعیت در اردوگاه اصولگرایی متفاوت است. دیروز حسن بیادی، فعال سیاسی اصولگرا درباره امتیازات لیست شورای ائتلاف نسبت به دیگر فهرست‌ها گفت: «۴۵ حزب»، «شخصیت‌های مشهور علمی، فرهنگی و سیاسی» و «اقوام و اقشار» 3 ضلع اصلی شورای وحدت را تشکیل می‌دهند و حضور پررنگی در تصمیم‌گیری‌ها دارند. وی با اشاره به تفاوت لیست شورای وحدت با سایر فهرست‌های اصولگرایی افزود: آنها یک باند هستند و باند تصمیم می‌گیرد که چه کسانی در فهرست حضور پیدا کنند، در حالیکه شورای وحدت با مشورت‌گیری از همه نمایندگان احزاب و شخصیت‌های برجسته و اقوام و اقشار لیست انتخاباتی را تدوین کرد. عضو شورای وحدت با بیان اینکه باندبازی در این شورا جایی ندارد، اظهار کرد: شورای وحدت هزینه‌های مربوط به انتخابات را در حداقل خودش انجام می‌دهد؛ به‌طور مشخص تبلیغات عموما از طریق فضای مجازی انجام می‌شود؛ حال آنکه لیست ائتلافی دیگر در تهران فقط هزینه یک پیامکش یک میلیارد تومان است. وی با بیان اینکه برخی فهرست‌ها به مراکز قدرت و ثروت وصل هستند، افزود:  اعضای شورای ائتلاف فقط بگویند هزینه مراسم حرم امام با آن پذیرایی، اسکان، کارت هدیه و هواپیما چقدر بود و این پول را از کجا آوردند. این موضوع مهمی است که باید شفاف باشد چون مردم حق دارند از منبع تأمین هزینه‌های فهرست‌های انتخاباتی مطلع باشند. این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به اهمیت مشارکت بالای مردم در انتخابات گفت: این صحبت در فضای رسانه‌ای و محافل سیاسی مطرح است که دولت از لیست شورای ائتلاف حمایت می‌کند؛ امیدواریم مجریان انتخابات سقف تلاش خود را به کار گیرند تا هر گونه شائبه را از خود دور کنند، امنیت و سلامت انتخابات در بالاترین سطح برقرار باشد و هیچ گروهی نتواند در آن دخل و تصرفی کند.

*تبلیغات بدون خرج کاندیداها

در این دوره کاندیداها تلاش دارند تا با هزینه کمتری به تبلیغ برای خود بپردازنند. تبلیغات شورای ائتلاف جالب است به‌عنوان نمونه در چند روز گذشته، ویدئویی از دست تکان دادن محمد شیخان، کاندیدای مجلس تالش از داخل لندکروز ۲۰۲۳ برای مردم در اینستاگرام منتشر شده که با انتقاداتی مواجه شده است. بر اساس آنچه که در اینستاگرام منتشر شده است، محمد شیخان، رئیس سابق شرکت دخانیات و داماد ولی‌ا... عظمتی فرماندار پیشین رشت است. شیخان اکنون در لیست شورای ائتلاف قرار دارد. یا فیلم تبلیغات انتخاباتی آیت‌ا... اشکوری که برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری از حوزه انتخابی استان گیلان داوطلب شده از تلویزیون گیلان پخش شد. وی در فیلم مذکور می‌گوید: این منطقه توریستی است، ایام تعطیل می‌آیند و هجوم می‌آورند، می‌آیند اینجا و از فضای منطقه، دریا و صفای مردم گیلان استفاده می‌کنند و خیلی خوش آمدند. اما این منطقه نیازمند نانوایی است یعنی مسافران و مردم از نظر نان در مضیقه هستند و همچنین از نظر دارو بالاخره هوا سرد است و گاهی وقت‌ها اتفاقاتی پیش می‌آید.

*کاندیداها به صداوسیما هم پول ندادند

صداوسیما با بودجه ۸ هزار میلیارد تومانی اقدامی را انجام داده و آن این است که به طور متوسط از هر نماینده رقم ۱۰۰ میلیون تومان را دریافت می‌کند تا تبلیغات او را در تلویزیون نمایش دهد. پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیما روز چهارشنبه ۲۰ دی در حاشیه هیأت دولت در جمع خبرنگاران گفته بود: همکاران ما در سازمان یک تلاش بسیار پیچیده و شبانه‌روزی را در ماه‌های اخیر انجام دادند که ما بتوانیم به تعداد ۲۰۰ کانال انتخاباتی به تعداد حوزه‌های انتخابیه در اختیار نامزدها قرار دهیم. در همین راستا اعلام شد که نامزدها باید از طریق سامانه ستاد تبلیغات به نشانی Em1402.ir برای تبلیغات تلویزیونی ثبت‌نام کنند. در نهایت با اعلام صداوسیما به نامزدها برای استفاده از ۲۰۰ شبکه محلی، رقم دریافتی از هر نامزد ۵ تا ۷۰ میلیون خواهد بود که در تهران به بالای ۱۰۰ میلیون می‌رسد؛ مثلا در مورد شهر تهران، نامزد انتخاباتی برای ثبت‌نام در سامانه تبلیغات ۲۰ دقیقه‌ای تلویزیون ویژه انتخابات مجلس، باید رقم ۱۵۰ میلیون تومان بپردازد. به عبارتی دقیقه‌ای ۷ میلیون تومان. هر نامزد باید ویدئوهای خود را در قالب مصوب سازمان صداوسیما تولید کند. این بسته تصویری که حدود 20 دقیقه خواهد بود، شامل ویدئوی حامیان، سوابق، برنامه‌ها و دیدگاه‌های نامزد خواهد بود. تعداد پخش و بازپخش در هر حوزه انتخابیه متناسب با تعداد نامزدهایی است که برای تبلیغات تلویزیونی نام‌نویسی کرده‌اند. چنانچه نامزد نتواند تبلیغات خود را با قواعد مصوب تولید کند یا از تبلیغات تلویزیونی منصرف شود، مبلغ دریافتی برگردانده نخواهد شد. ظاهرا استقبالی از این ایده صداوسیما نشد و میانه‌روها که درصد موفقیت خودشان را پایین می‌دانند حاضر به پرداخت هزینه تبلیغاتی به‌ویژه به صداوسیما نشدند.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار