| کد مطلب: ۱۱۰۰۳۵۰
لینک کوتاه کپی شد

محمود میرلوحی در گفت و گو با «آرمان ملی»:

اختلافی بین اصلاح طلبان نیست

آرمان ملی – احسان اسقایی: چند روز بیشتر به برگزاری انتخابات نمانده است اما شور لازمه در فضای سیاسی کشور مشاهده نمی‌شود. حتی خبر چندانی از پوسترهای انتخاباتی و میتینگ‌های سیاسی نیست. به نظر می‌رسد اساسا خود اصولگرایان هم تمایلی به مشارکت در بحث‌های سیاسی ندارنداما اینکه از این انتخابات خروجی به نفع عبور از چالش‌ها حاصل شود، جای تردید دارد.

اختلافی بین اصلاح طلبان نیست

عموما مجالسی در ایران منشأ اثر به نفع خواسته‌های مردم بوده اند که مردم با حضور خود تلاش کرده با آرای بالا نمایندگان خود را پای صندوق های رای آورند. این درحالی است که شاید در برخی از حوزه‌ها در این دوره آرای سفید بیش از آرای برخی برندگان باشد چرا که عموما یا نامزدها و فهرست‌ها شناخته شده نیست و یا اینکه دغدغه اعضای حاضر در لیست‌ها با دغدغه قشرهای مختلف مردم متفاوت است. به نظر می‌رسد این فضا محصول یک رویکرد است و آن اینکه تلاش ها برای اینکه مجلس در راس امور باشد، از سوی احزاب و گروه‌ها و شخصیت‌ها موفق نبوده است. البته علی مطهری فهرستی را ارائه کرده و برخی از اصلاح‌طلبان نیز اعلام کرده‌اند که از این فهرست حمایت خواهند کرد. حال باید دید چه خواهد شد و آیا این لیست و رقابت آن با لیست‌های اصولگرایان می‌تواند چهره جدیدی به مجلس ببخشد یا خیرو از سوی دیگر البته اصلاح‌طلبان اعلام کرده اند لیستی برای ارائه ندارند و در برابر 110 چهره اصلاح‌طلب بر حضور در انتخابات تاکید کردند. «آرمان ملی» برای بررسی شرایط انتخابات با محمود میرلوحی، فعال سیاسی و عضو حزب اتحاد ملت به گفت و گو پرداخته است . میرلوحی معتقد است:« فضای انتخابات در تهران که مشخص است. هرچه در تهران مشاهده می‌شود، در کلانشهرها و شهرستان‌ها بزرگ نیز به همین شکل است. این فضا را با دوره‌های قبلی مقایسه کنید. از این جهت با مقایسه با دوره‌های قبل می‌توان فرق‌ها را مشاهده کرد. اصلاح‌طلبان که اولا ثبت نام نکردند و در ثانی تایید صلاحیت هم نشدند و غایب میدان رقابتند اما خود اصولگراها که اینقدر برای آنها هزینه شدند و که مسیر ورود به مجلس برای آنها سخت نباشد هم چندان انگیزه‌ای برای ایجاد فضای انتخاباتی ندارند و خیابان‌ها شباهتی با دوره های گذشته ندارد. در دوره‌های گذشته فضا واقعا انتخاباتی بود. چند روز تا انتخابات باقی است و جمعه روز رای گیری خواهد بود اما در شهر خبری نیست و جایگاهی برای عکس نامزدها وجود ندارد که تبلیغاتی بر روی آن نصب شده باشد. لذا به نظر می‌آید نهادهای نظارتی عملا با سخت‌گیری‌هایی که کردند فضای انتخابات را سرد نمودند. امروز چهره شهرها انتخاباتی نیست. حتی در روستاها و شهرهای کوچک نیز جو مثبتی مشاهده نمی‌شود . درمساجد هم رفت و آمد کاندیداها را مشاهده نمی‌کنیم. فضا انتخابات سرد است و من این فضا را به زمهریر تشبیه کرده‌ام. از این رو نشانه‌ای از تغییر وضعیت مشاهده نمی‌شود.» . این گفت وگو را در ادامه می‌خوانید.

* بخشی از اصلاح‌طلبان بیانیه‌ای را امضا کردند( بیانیه 110 نفر) و به رغم اینکه جبهه اصلاحات اعلام کرده بود در انتخابات لیستی ارائه نمی‌دهد؛ بر مشارکت در انتخابات تاکید کردند. آیا اختلافی بین ردهای مختلف در احزاب اصلاح‌طلب به وجود آمده است؟

خیر این دسته از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب خود نیز چنین تعریفی از اقدام خود ندارند. اکنون که البته مشخص شده که اساسا فردی وجود ندارد که از آن در انتخابات مجلس حمایت کنند. این دسته از دوستان شاید تصور می‌کردند با ارائه این بیانیه و این اقدام اتفاقات مثبتی بیفتد و عده‌ای که توسط نهادهای نظارتی از دور انتخابات خارج شده‌اند؛ بازگردانده شود اما اینگونه نشد به نظر اکنون همه چیز مشخص شده و فاصله‌ای و اختلافی بین اصلاح‌طلبان در انتخابات نیست.

* سه حزب ندای ایران، کارگزاران و اعتدال و توسعه احتمالا فهرست هایی خواهند داد آیا ممکن است فرصتی برای این احزاب به وجود آید که از لیست علی مطهری در انتخابات حمایت کنند؟

کارگزاران که اعلام کرده در انتخابات طبق توافق در جبهه اصلاحات موضع خواهد گرفت. آقای مطهری فهرستی را ارائه دادند و البته هنوز حزبی که رسما عضو جبهه اصلاحات باشد از این لیست حمایت نکرده اند. چرا که احزابی که عضو جبهه اصلاحات هستند اعلام کردند که در تهران فهرستی برای ارائه به مردم ندارند.

* با این شرایط فضای انتخابات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ چندروز است رقابت‌های رسمی انتخابات آغاز شده اما جو کشور هنوز سیاسی نیست.

فضای انتخابات در تهران که مشخص است. هرچه در تهران مشاهده می‌شود، در شهرستان‌ها نیز به همین شکل است. این فضا را با دوره‌های قبلی مقایسه کنید. از این جهت با مقایسه با دوره‌های قبل می‌توان فرق‌ها را مشاهده کرد. اصلاح‌طلبان که اولا ثبت نام نکردند و در ثانی تایید صلاحیت هم نشدند و غایب میدان رقابتند اما خود اصولگراها که اینقدر برای آنها هزینه شدند و انتخابات را کانالیزه کرده‌اند که مسیر ورود به مجلس برای آنها سخت نباشد هم چندان انگیزه‌ای برای ایجاد فضای انتخاباتی ندارند و خیابان‌ها شباهتی با دوره های گذشته ندارد. در دوره‌های گذشته فضا واقعا انتخاباتی بود. چند روز تا انتخابات باقی است و جمعه روز رای گیری خواهد بود اما در شهر خبری نیست و جایگاهی برای عکس نامزدها وجود ندارد که تبلیغاتی بر روی آن نصب شده باشد. لذا به نظر می‌آید نهادهای نظارتی عملا با سخت‌گیری‌هایی که کردند فضای انتخابات را سرد نمودند. امروز چهره شهرها انتخاباتی نیست. حتی در روستاها و شهرهای کوچک نیز جو مثبتی برای ترغیب مردم به حضور در انتخابات مشاهده نمی‌شود . درمساجد هم رفت و آمد کاندیداها را مشاهده نمی‌کنیم. فضا انتخابات سرد است و من این فضا را به زمهریر تشبیه کرده‌ام. از این رو نشانه‌ای از تغییر وضعیت مشاهده نمی‌شود.

*اصولگرایانی که خود را انقلابی می‌دانند در مجلس بر روی صندلی ها نشستند و عملا نتوانستند گره گشایی برای

عبور از مشکلات انجام دهند. مجلس آینده که نمایندگانش با توجه به شرایط فعلی احتمالا با آرای کمتری بر کرسی‌های سبز خواهند نشت چگونه می‌تواند منشا اثر به نفع مردم باشد؟

از کوزه هر آنچه تراود که در اوست. این مسیر اشتباهی که انتخاب شده و از 1398 به این سو غلظت پیدا کرده و دامنه آن از انتخابات مجلس به سایر انتخابات ها حتی انتخابات نظام پزشکی و اتاق بازرگانی تسریع پیدا کرد، نتیجه‌ای جز آن ندارد که درصد بالایی از نمایندگان مجلس فعلی را افرادی با سابقه نظامی تشکیل داده اند. امروز کمیسیون سیاست خارجی در دست افرادی است که کمتر تجربه کار در عرصه دیپلماسی را دارند. درکمیسیون کشاورزی تعداد کمی تجربه مدیریت، یا تجربه‌کارشناسی و دانشگاهی دارند. فرض کنیم یک روز بعد از 7 خرداد سال آینده اعضای مجلس کنونی بخواهند در وزارتخانه‌ها حاضر شده و سمتی بگیرند کدام یک از اعضای کمیسیون کشاورزی را می‌توان به وزارت کشاورزی فرستاد و به آنها یک کار کارشناسی سپرد. نظامیان به برخوردهای نظامی ولو در مسائل فرهنگی از جمله مسائل فن آوری و اینترنت علاقه دارند. این افراد با پیشینه نظامی خود به حل مسائل می نگرند و بعضا با این موضوع که در عرصه فن آوری در جهان چه می گذرد و با موضوعات اینترنت آزاد و هوش مصنوعی چه تاثیری بر توسعه و روندها در آینده دارند؛ آشنای چندانی ندارند. اقتصاد ایران در هر صورت یک اقتصاد متوسط است و با مسائل صادرات واردات و بانکداری و غیره سروکار دارد.

امروز کمیسیون سیاست خارجی در دست افرادی است که کمتر تجربه کار در عرصه دیپلماسی را دارند. درکمیسیون کشاورزی تعداد کمی تجربه مدیریت، یا تجربه‌کارشناسی و دانشگاهی دارند. فرض کنیم یک روز بعد از 7 خرداد سال آینده اعضای مجلس کنونی بخواهند در وزارتخانه‌ها حاضر شده و سمتی بگیرند کدام یک از اعضای کمیسیون کشاورزی را می‌توان به وزارت کشاورزی فرستاد و به آنها یک کار کارشناسی سپرد

* سخت گیری نکنید آقای مهندس اینطور نیست که نظامیان چیزی از تخصصی در این مسائل ندارند؟

ببیند طرح دادن کار ساده‌ای نیست. بنده در دوره‌های مختلف در کنار نمانیدگان حاضر بودم. در مجلس گاها در بین 290 نفر شاید تنها 10 درصد توانایی آن را دارند که یک طرحی را به جریان بیندازند. این دوستان از این جهت که عقبه فکری آنها به پادگان‌ها باز می‌گردد، نمی توانند اقدام تخصصی کنند. اگر عقبه همین نامزدها به مراکز علمی و تحقیقاتی باز می‌گشت؛ مشکلی نبود. ممکن بود طرح ها توسط مراکز اندیشه ورزی ارائه شود و آنها فقط به جریان می انداختند اما مراکز علمی این نمایندگان به مراکز به دو سه نقطه و نهایتا به دانشگاه امام صادق(ع) بازمی‌گردد. لذا نمی‌توان انتظار طرح های نو آورانه در مسائل روز را از این نمایندگان داشت.

*مگر قرار نبود با یکدستی قوا جلوی مشکلات بایستد پس چرا مشکلات حل نشد؟

دوستان اصولگرا در تریبون‌های رسمی و غیر رسمی شعارهایی را مطرح می کردند. به طوری که در برجام مشاهده کردیم که نقدهایی را ارائه می داند و چه سرنوشتی سر مذاکره آوردند و نسبت به بورس و اشتغال و هزینه‌های مردم و ایجاد شغل چه شعار هایی دادند و البته مشکلی وجود ندارد هرکسی می تواند هر تخیلی را کرده و اعلام کند اما اینکه تریبون های رسمی کشور و صدا و سیما در اختیار اینگونه افراد به صورت یک طرفه داده می شود و متقابلا دیگر صاحب نظران و افرادی که بالاخره رای آنها اعتبار دارد و شناخته شده هستند؛ به حاشیه روند باعث به وجود آمدن شرایط کنونی است در مجلس و دولت برخی رسما اعلام می‌کردند که با یک میلیون تومان می‌شود شغل ایجاد کرد و فکر می کردند می‌شود به راحتی چهار میلیون مسکن بسازند اما اکنون می‌بینیم که همان 300 هزارتایی که دولت‌های قبل به طور متوسط در سال می‌ساختند را هم نساختند اگر یک میلیون و دویست هزار مسکن تا آخر دوره آقای رئیسی تحویل دهند، می توانند بگویند که به اندازه دولت های قبلی مسکن ساخته اند. البته با شیوه هایی که در دستور کار کارند نمی توانند این حد مسکن بسازند چرا که کم تجربه هستند. آقایان اعلام کردند که تورم را تک رقمی می کنیم اما مدعی شده اند که چون تورم45 درصد است خوب است چرا که تورم در گذشته 65 درصد بوده. متاسفانه این طور جواب می دهند تریبون ها را هم در دست دارند و کسی هم به آنها نمی گوید که چرا در این حد هزینه ایجاد کردید و ان 1200 میلیارد دلار منابع کشور در دوره احمدی نژاد هم به همین شیوه از دست رفت. امروز نفت کشور و گاز ایران را در منابع مشترک توسط عراق و قطر در حال برداشت است. اما به علت نوع برخورد ما با دنیا در ایران اکنون مشکلات متعدد در عرصه صنعت و بازرگانی و غیره داریم.

* آیا خودشان از واقعیت های جامعه باخبرند؟

امروز حدود 30 درصد جامعه زیر خط فقر قرار دارند. شرایط اقتصادی کشور مناسب نیست. کیک قدرت همین است و هر زمان که رقبا را از سطح و سطوح قدرت حذف می کنند وضعیت دقیقا شبیه به آن‌چیزی می‌شود که امروز وجود دارد. مرتبا در درون گروه ها تقسیم بر دو می‌شوند و آنکه برسر قدرت می‌ماند هلهله می کند که من اگر نبودم دنیا به آخر می رسید اما بعد از مدتی همین افراد هم تقسیم بر دو می‌شوند و تا زمانی که روندها اینگونه است ما به توسعه واقعی نمی‌رسیم.

 

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار