| کد مطلب: ۱۱۰۰۳۶۰
لینک کوتاه کپی شد

خبرگزاری دولت به نقل از وکیلی‌: ۳ حزب جدا شدند

محمدعلی وکیلی تکذیب کرد

آرمان ملی – مطهره شفیعی: براساس قانون، دولت باید در انتخابات‌ نقش بی‌طرفی داشته باشد و از حمایت یا تخریب یک گروه یا جریان پرهیز کند، اما اکنون دولت سیزدهم در امر انتخابات اقداماتی داشته که مورد انتقاد قرار دارد.

محمدعلی وکیلی تکذیب کرد

بی‌تردید اظهارنظر سیاسی حق همه افراد است اما حمایت از یک جریان و حضور در میتینگ انتخاباتی آنها در عین تضعیف رقیب سیاسی شائبه‌هایی را ایجاد می‌کند. از سوی دیگر رسانه دولت هم به‌وضوح در تلاش برای اختلاف‌افکنی میان اصلاح‌طلبان است. مانند پنجشنبه که «ایرنا» به نقل از محمدعلی وکیلی، فعال سیاسی نوشت: «بخشی از احزاب اصلاح‌طلب همچون کارگزاران، اعتمادملی و ندای ایرانیان، رسما راه خود را از جبهه اصلاحات جدا کردند و اکنون حول آقای علی مطهری برای ارائه لیست تهران جمع شده‌اند. این جدایی با بیانیه ۱۱۰ فعال اصلاح‌طلب مورد تائید قرار گرفت و با این تحولات جریان اصلاح‌طلب عملا به تکثر غیرقابل اجماع رسیده و امکان سیاست‌ورزی ذیل عنوان جبهه‌اصلاحات را از دست داده است. با جدایی‌های صورت گرفته زین پس جبهه اصلاح‌طلبان از موضوعیت افتاده است، در مطلع رونمایی از جریانات جدید اصلاح‌طلب و اعتدال ذیل عنوان جبهه عقلایی جامعه خواهیم بود.»

*وکیلی تکذیب کرد

اما روز گذشته محمدعلی وکیلی به «آرمان ملی» گفت که «به هیچ وجه مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایرنا نداشته‌ام.» وی افزود: «آنچه در خبرگزاری دولت منتشر شده، بخشی از سرمقاله شنبه گذشته من است که به‌صورت مصاحبه بازنشر داده شده است.»

*تاکید 3 حزب بر عضویت در جبهه اصلاحات

3 حزبی که ایرنا مدعی جدایی آنها از جبهه اصلاحات شده، بر پایبندی خود به این جبهه تاکید کردند؛ چنانکه محمدصادق جوادی حصار، سخنگوی حزب اعتمادملی خبر جدایی این حزب از جبهه اصلاحات را تکذیب کرد. وی درباره گفت‌وگوی وکیلی اعلام کرد که یا خبرگزاری برداشت اشتباه از صحبت‌های ایشان کرده است یا خود آقای وکیلی از اخبار موجود برداشت اشتباه کرده‌اند. جوادی حصار تاکید کرد که حزب اعتمادملی همچنان عضو جبهه اصلاحات است. حسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران با اشاره به برنامه‌های این حزب برای انتخابات پیش‌رو تصریح کرد: حزب کارگزاران سازندگی ایران و احزاب ندای ایرانیان و اعتماد ملی به طور قطعی عضو جبهه اصلاحات ایران هستند و به هیچ وجه ائتلاف جدیدی بین این سه حزب اصلاح‌طلب با حزب اعتدال و توسعه و ستاد تبلیغاتی صدای ملت برای معرفی کاندیدا‌ها در سراسر کشور صورت نگرفته است. سعید نورمحمدی در گفت‌وگویی با بیان اینکه اگر نقدی به رویکردهای جبهه اصلاحات داریم، باید تلاش کنیم از درون آن را اصلاحی کنیم، اظهار داشت: نمی‌شود که به اصلاح قدرت سیاسی باور داشته باشیم ولی درون جریان خودمان به‌دنبال اصلاح نباشیم و برخوردهای قهری انجام دهیم. همانطور که نمی‌شود قائل به گفت‌وگو با آمریکا باشیم ولی گفت‌وگو با جریانات رقیب و نهادهای حاکمیتی را رها کنیم. سخنگوی حزب ندای ایرانیان در خصوص برخی تحلیل‌ها در مورد جداشدن حزب ندا از جبهه اصلاحات گفت: حزب ندای ایرانیان با وجود انتقادات جدی که به جبهه اصلاحات دارد همچنان عضو این جبهه سیاسی است و بنای جداشدن از آن را ندارد. نورمحمدی تاکید کرد: حزب ندای ایرانیان و احزاب کارگزاران و اعتماد ملی بنای جدایی از جبهه اصلاحات را ندارند.

* یار دوازدهم اصولگرایان

انتشار ادعای نادرست از وکیلی تنها یک نمونه از فعالیت‌های انتخاباتی علیه اصلاح‌طلبان است. آبانماه امسال همایش ۴ هزار نفری مبنا برگزار شد و تصویر معاون پارلمانی دولت سیزدهم در گزارش‌های آن به ثبت رسید. عباس سلیمی نمین با انتقاد از حضور معاون پارلمانی دولت در همایش انتخاباتی مبنا، می‌گوید: رئیس‌جمهور رفتار محترمانه‌ای دارد و به‌صورت محترمانه دعوت را رد می‌کند اما معاون رئیس‌جمهور عکس آن عمل می‌کند و اینها در یک راستا نیست و به‌نظر من با هم اختلاف دارد. همچنین حدادعادل حامل پیام ابراهیم رئیسی بود و گفت: ‌«آقای رئیسی نیز تمایل داشتند که در این مجلس شرکت کنند که فرمودند از جانب من به حاضران در مجلس سلام من را برسانید و گفتند که بنده علاقه‌مند بودم که در این اجتماع انقلابیون شرکت کنم.» سیدمحمد حسینی، معاون رئیس‌جمهورهم هنوز خود را در جایگاه یک فعال سیاسی اصولگرا می‌داند و تلاش دارد تا اصولگرایان به مجلس راه پیدا کنند. از سویی باید توجه داشت حسینی، معاون پارلمانی رئیسی است و به‌خوبی می‌داند تعامل با اصولگرایان در مجلس برای او سهل‌تر از اقناع میانه‌روها و اصلاح‌طلبان است. جلال رشیدی کوچی، نماینده مرودشت در مجلس هم چندی پیش در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: مهم‌ترین اقدامات دولت آقای رئیسی در دو ماه منتهی به انتخابات؛ ۱- افزایش ناگهانی قیمت گازمایع. ۲- افزایش ناگهانی قیمت اینترنت. ۳- کاهش ناگهانی سهمیه سوخت بنزین. ۴- عدم کنترل قیمت دلار. ۵- عدم مدیریت بازار و افزایش قیمت‌ها به‌ویژه در اقلام ضروری.  6- جرم‌انگاری استفاده از فیلترشکن!

*از ادعا تا واقعیت

در نهایت آنچه دولت انجام می‌دهد با ادعاهای مطرح شده، سازگاری ندارد؛ ادعاهایی مانند آنجه مدیرکل سیاسی وزارت کشور بیان کرد. عبدا... مرادی رویکرد اصلی دولت در انتخابات را بی‌طرفی و میدان باز سیاسی برای مشارکت همه سلایق و گروه‌ها دانست و گفت: «حضور همه سلایق در انتخابات پیش‌رو به نفع کشور است. دولت به‌عنوان یک تنظیم‌گر، وظیفه هماهنگ‌سازی دستگاه‌ها، امور اجرایی، مسائل مرتبط با شعب انتخاباتی و... را برعهده دارد. رئیس‌جمهور، وزرا و استانداران این دولت هیچگاه وارد رقابت، حاشیه‌ها و اختلافات میان قوا نشده و به دور از هیاهو بر رفع ناترازی‌های به یادگار مانده از گذشته در کشور تمرکز دارند.»

*جرم دخالت دولت در انتخابات

براساس ماده ۵۹ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، انجام هرگونه فعالیت یا تبلیغات انتخاباتی توسط کارکنان دستگاه‌های موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اشخاص حقوقی وابسته به آنها در ساعات اداری و همچنین هرگونه استفاده از امکانات، جایگاه، نام، مقام یا موقعیت اداری و سازمانی توسط کارکنان نهادهای مذکور برای فعالیت یا تبلیغات انتخاباتی ممنوع است و مرتکب به مجازات نقدی درجه شش قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ با اصلاحات و الحاقات بعدی و انفصال موقت از خدمات دولتی از شش ماه تا یکسال محکوم می‌شود.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار