| کد مطلب: ۱۰۹۳۹۲۰
لینک کوتاه کپی شد

در آستانه انتخابات از سوی اصولگرایان صورت می‌گیرد؛

لیست اصلاح طلبان در جیب اصولگرایان

آرمان ملی – مطهره شفیعی: اصلاح‌طلبان لیست انتخاباتی دارند؟ اصولگرایان بیش از اصلاح‌طلبان از این لیست باخبر هستند و هر از چندگاهی مدعی تهیه لیست انتخاباتی از سوی اصلاح‌طلبان می‌شوند.

 لیست اصلاح طلبان در جیب اصولگرایان

مانند دیروز که حجت‌الاسلام ابراهیمی گفت: «با خبرهایی که داریم، اصلاح‌طلبان لیست می‌دهند. رد و تایید صلاحیت‌ها بر اساس قانون است، قانون شرایطی دارد که باید رعایت کنند و این کار را هم کرده‌اند. افرادی هم که توسط هیات‌های نظارت استانی تایید نشده بودند توسط شورای نگهبان تایید صلاحیت شدند که نشان می‌دهد بنا دارند بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری و تا جایی‌که می‌شود و خلاف قانون نیست، افراد را تایید صلاحیت کنند و می‌توان گفت که برای مجلس افراد بسیار زیادی تایید صلاحیت شده‌اند، بنابراین ان‌شاءا... که افراد صالحی انتخاب خواهند شد.» او همچنین تصریح کرده است: «بنده معتقد هستم اصولگرایان به وحدت می‌رسند، همان‌طور که اصلاح‌طلب‌ها هم به وحدت می‌رسند و در نتیجه شور انتخابات و حضور مردم بیشتر می‌شود. در مجموع اگر اصلاح‌طلبان و اصولگرایان به میدان بیایند، آن‌چه از کار آنها عاید جامعه می‌شود، این است که شور انتخاباتی مشروعیت نظام، اقتدار نظام و ارزش‌هایی که این نظام به وجود آورده، را تقویت می‌کند.» حتی محمدرضا باهنر از اصولگرایان معتدل هم این ادعا را چنین مطرح کرده بود که «اصلاح‌طلبان به دو گروه تقسیم می‌شوند؛ عده‌ای از آن‌ها اعتقاد به تحریم انتخابات دارند اما عده‌ای دیگر حیات خود را وابسته به حضور در انتخابات و مشارکت می‌دانند، مطابق اخبار واصله آن‌ها تا حدودی تهران به یک لیست واحد رسیده‌اند و این می‌تواند اصولگرایان را نسبت به لزوم وحدت هوشیار سازد.» روزنامه کیهان مدعی است که اصلاح‌طلبان لیست‌های متعددی برای انتخابات مجلس خواهند داد! روزنامه کیهان مدعی شده است نامزد‌های اصلاح‌طلب به شکل گسترده ثبت‌نام کرده‌اند اما گردانندگان این طیف از ترس باخت، ادعا می‌کنند که در انتخابات نامزد ندارند. اگر کرختی و فضای نامساعدی هم در اصلاحات باشد بیشتر به سبب عدم تمایل سران و دودستگی این جریان سیاسی است. این در حالی است که برخی از چهره‌های اصلاح‌طلبی، از جمله افراد فعال در این حوزه هستند و حتی خبرهای ضد و نقیضی از حضور آنان در لیست‌های مختلف درز یافته است. به‌عنوان مثال گفته می‌شود که هاشمی به‌دنبال بالاآوردن لیست «یاران ‌هاشمی» است. این روزنامه مدعی شده است: «اصلاح‌طلبان با نزدیک شدن به انتخابات مجبورند از لاک خود بیرون بیایند و با توجه به ارائه لیستی انتخابات ماه پشت ابر نخواهند ماند و دیر نیست که لیست‌های متعدد انتخاباتی در تهران و کلانشهرها از سوی جریان اصلاحات و ائتلاف این جریان با سایر گروه‌ها انتشار یابد.»

*اصلاح‌طلبان قادر به ارائه لیست هستند؟

اما در اردوگاه اصلاح‌طلبی چه خبر است و آیا عزمی برای ارائه لیست وجود دارد؟ جبهه اصلاحات می‌گوید: «ما انتخابات را تحریم نمی‌کنیم، اما لیست هم نمی‌توانیم بدهیم؛ لیست از کجا بیاید؟ » جبهه اصلاحات ایران در چند روز گذشته، در بیانیه‌ای راهبردش برای حضور در انتخابات ۱۱ اسفند مجلس شورای اسلامی را اعلام کرد. راهبردی که موافقان و مخالفان زیادی هم در داخل اردوگاه چپ و هم در خارج آن داشت. محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی کارگزاران بیان داشت: «این بیانیه به بن‌بست گشایی دلالت می‌کند. در واقع با بیانیه‌ای که صورت تفصیلی ارائه شده و کوتاه نیست، ابعاد مختلف فضای انتخاباتی بررسی شده و تلاش شده اگر بن‌بستی هم وجود داشته باشد را رفع کند و زمینه رقابت و مشارکت را فراهم کند.» 21 دیماه عضو شورای مرکزی حزب «ندای ایرانیان» گفت: روز گذشته بنده با روسای ستاد انتخاباتی احزاب اعتدال و توسعه، کارگزاران سازندگی و اعتماد ملی جداگانه صحبت کردم، برآیند نظر هر ۴ حزب این بود که با این وضعیت امکان بستن لیست در شهر تهران را نداریم. سعید نورمحمدی اظهار داشت: «مجموع افرادی که در تهران و شهرستان‌ها تایید شدند، ۳۰ نفر هستند. وقتی گفته می‌شود ۳۰ نفر یعنی مجموع تهران و شهرستان‌ها تایید صلاحیت شدند، به این معنی که در شهرستان‌ها حدود ۲۰ نفر تأیید صلاحیت شده‌اند. بنابراین حدود ۲۴۰ کرسی هم امکان حمایت از کسی را نداریم. مگر اینکه قرار باشد از اصولگرایان حمایت کنیم که چنین سیاستی لااقل در دستور کار حزب ندای ایرانیان نیست.» البته روز گذشته عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با اشاره به اینکه «منتظر تایید صلاحیت سایر داوطلبان انتخابات مجلس هستیم»، بیان کرد: احتمال ائتلاف کارگزاران با سایر احزاب اصلاح‌طلب یا اعتدال و توسعه وجود دارد. یدا... طاهرنژاد افزود: «شنیده‌ایم که اواخر هفته یا اوایل هفته آینده قرار است تغییراتی در تایید صلاحیت‌ها انجام شود و امیدواریم که تعداد دیگری از داوطلبان تایید صلاحیت شوند. اگر داوطلبان دیگری هم تایید صلاحیت شوند و امکان ارائه لیست قابل دفاعی وجود داشته باشد، لیست انتخاباتی خود را ارائه خواهیم کرد ولی در حال حاضر هنوز به این نقطه نرسیده‌ایم و منتظر تایید صلاحیت بقیه داوطلبان هستیم. در حال حاضر تعداد افراد کافی برای ارائه لیست نداریم.»

*لیست اصلاح‌طلبان در جیب اصولگرایان

محمود میرلوحی، فعال سیلسی اصلاح‌طلب درباره ارائه لیست از سوی جریان اصلاح‌طلب به «آرمان ملی» می‌گوید: «لیست تعریف دارد و تعداد افراد با هدف مشخص در یک لیست حضور دارند تا هواداران یک جریان سیاسی به آنها رای دهند. افراد حاضر در لیست معتمد و مورد تایید آن جریان سیاسی هستند و نمی‌توان افرادی با دیدگاه متضاد را در کنار هم قرار داد.» میرلوحی ادامه داد: «همگان ناظر نتایج رد و تایید صلاحیت‌ها بودند. چند اصلاح‌طلب تایید شدند و آیا به اندازه‌ای هستند که بتوان به ارائه لیست پرداخت؟» وی ادامه داد: ادعای ارائه لیست اصلاح‌طلبان از سوی اصولگرایان برای گرم کردن تنور انتخابات به نفع اصولگرایان است چرا که در واقع لیستی وجود ندارد که ارائه شود. میرلوحی با اشاره به ادعاهای باهنر و ابراهیمی مبنی بر وجود لیست اصلاح‌طلبان افزود: این لیست‌ها کجا هستند که ما از آن بی‌خبریم. وحود لیست اصلاح‌طلبان در جیب اصولگرایان قابل تامل است؛ لیستی که ما آن را دیده و نه درباره آن شنیده‌ایم.»

در نهایت....

در صورت تایید کاندیداهای کارگزاران واعتدال و توسعه شاید بتوان از ارائه لیست انتخاباتی خبر داد، اما لیست خالص اصلاح‌طلبی نیست چرا که حزب اعتدال و توسعه را نمی‌توان اصلاح‌طلب تعریف کرد بلکه در دایره جریان اعتدالی تعریف می‌شود.

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار