| کد مطلب: ۱۰۹۹۲۳۹
لینک کوتاه کپی شد

روایت پورمحمدی از احتمال تغییر ریاست مجلس دوازدهم

تهدید گاز انبری ریاست

آرمان ملی – مطهره شفیعی: شاید تا چندماه پیش ریاست فردی جز قالیباف برای اصولگرایان یک شوخی بود، اما ظاهرا باید احتمال جدی شدن این شوخی را بدهد. به‌ویژه پس از اظهارت روز گذشته مصطفی پورمحمدی!

تهدید گاز انبری ریاست

 *شاید باهنر رئیس شد

روز گذشته دبیرکل جامعه روحانیت گفت: به‌هر حال آقای باهنر چهره تاثیرگذاری در مجلس بوده و چهره پارلمانتاریستی است، او نمی‌خواست وارد عرصه انتخابات مجلس شود. این دوره به اصرار اینکه «بیا و مشارکت را بالا بیاور، چهره‌هایی مثل شما موثر هستید» وارد عرصه انتخابات مجلس شد. مصطفی پورمحمدی افزود: باهنر حتی تا این اواخر هم تردید داشت که بماند یا نماند، بسیاری به او اصرار کردند که بماند و مصلحت نیست که نیاید. در این شرایط که او در انتخابات ماند، باید امکان رأی‌آوری‌اش هم روشن باشد، به‌خصوص که کرمانی‌ها بسیار اصرار داشتند، بر این اساس باهنر تصمیم گرفت به کرمان برود. وی در پاسخ به اینکه یعنی تصمیم آقای باهنر برای رفتن به کرمان برای این بود که از ریسک نماینده نشدنش کاسته شود؟ بیان داشت: «کشمکش‌هایی در لیست‌ها بود، باهنر می‌خواست یک مقدار از این کشمکش‌ها فارغ شود، ضمنا درصد امکان رأی‌آوری او هم مقداری افزایش پیدا کند، حالا که می‌گوید من آمدم و کاندیدا شدم، از این جهت یک مقدار خیالم راحت شود.» پورمحمدی در پاسخ به اینکه بنابراین آقای باهنر می‌تواند در مجلس آینده جزء هیات رئیسه یا حتی رئیس مجلس باشد؟» چنین واکنش نشان داد: بله، این امکان وجود دارد که باهنر رئیس یا جزو هیات رئیسه مجلس آینده باشد. به‌هر حال با سوابقی که باهنر داشته، در این طراز مطرح می‌شود. به‌نظر می‌رسد پورمحمدی دلخوشی از ریاست قالیباف بر مجلس ندارد که در پاسخ به این سوال که «به نظر شما مجلس لاریجانی چه تفاوتی با مجلس قالیباف داشت؟» گفت: «اجمالا دریافت‌ها و برداشت‌ها این است که مجلس دوران لاریجانی موفق‌تر بوده است. البته همه موفقیت به‌خاطر شخص رئیس نیست بلکه هیات رئیسه و نمایندگان هم تاثیر دارند. البته نوبت آقایان نشده اما لاریجانی طولانی‌ترین دوره مدیریتی هم در مجلس پیدا کرد.»

*لابی‌گر دیروز؛ رئیس امروز؟

باهنر پیش از این اشاره داشت که علاقه به ایفای نقش کارگردانی دارد و نه بازیگری. کارگردانی در مجلس هم به معنای ریاست است و ریاست یعنی خداحافظی قالیباف! باهنر این جمله را هم گفته بود که «کارگردان باید تلاش کند که بر سر دو راهی نماند.» این هم می‌تواند به معنای عدم عقب کشیدن در صورت تصمیم قطعی برای ریاست باشد. این چهره اصولگرا که ۱۲ سال نایب‌رئیس مجلس بوده و به نوعی دست راست علی لاریجانی. باهنر بابت آنکه با اکثر گروهای سیاسی نشست و برخاست دارد، یکی از چهره‌های معتمد در میان سیاسیون است. از سوی دیگر، ۱۲ سال نایب‌رئیسی مجلس و ارتباط داشتن با نمایندگان سه دوره پارلمان، باعث شده تا بخشی از نمایندگان ادوار نیز پشت‌سر او بایستند. او از چنان لابی پرنفوذی برخوردار است که در سال ۱۳۸۲ وقتی وزارت اطلاعات دولت خاتمی، صلاحیت محمود احمدی‌نژاد برای شهرداری تهران را تایید نمی‌کرد، توانست وزرای اطلاعات و کشور را برای تایید او متقاعد کند.

*باهنر میانه‌رو یا اصولگرای خالص؟

او خود را میانه‌رویی می‌داند که سعی در برقراری تعادل در مجلس می‌کند. نایب‌رئیس اسبق مجلس می‌گوید: «ما در مجلس همیشه سعی می‌کردیم اقلیت هم در اداره مجلس سهیم باشند. اگر ۱۵ کمیسیون داشتیم و اقلیت ۳۰ درصد رای داشت می‌گفتیم از این ۱۵ کمیسیون پنج‌ کمیسیون را هم شما ریاستش را به عهده داشته باشید. من همین الان هم معتقدم شاید بالای ۹۰درصد تصمیماتی که مجلس باید بگیرد غیرسیاسی و غیرجناحی است و لازم نیست جناحی شود. مثلا اینکه بودجه دولت را می‌خواهند تصویب کنند، نگاه سیاسی داشته باشند یا فلان قانون را می‌خواهند تصویب کنند نگاه سیاسی داشته باشند، همه مسائل را سیاسی کنند. این درست نیست.» باهنر افزود: یک زمانی بحث تراریخته‌ها شکل گرفته بود و جناح‌ها دو گروه شده بودند، یک‌سری می‌گفتند ضدانقلابی‌ها طرفدار تراریخته و انقلابی‌ها طرفدار غیرتراریخته هستند. من همان زمان در نشستی خبری گفتم تراریخته یک مکتب بیولوژیک است و سیاسی نیست و همین الان در موساد یکسری طرفدار تراریخته و یک عده ضد آن هستند! در حزب‌ا... لبنان هم همین است. این یک مکتب بیولوژیک است و سیاسی کردنش بی‌معنی است! زمان دولت آقای احمدی‌نژاد موضوع هدفمندی یارانه‌ها مطرح شده بود و کمیسیون ویژه تشکیل شد و در مجلس هفتم هم اکثریتش در اختیار ما بود، از همان اول به‌عنوان یکی از مدیران مجلس گفتم این کار، ملی است و هیچ ربطی به جناح‌ها ندارد، بنابراین در کمیسیون ویژه باید تعدادی نماینده اصلاح‌طلب و تعدادی هم اصولگرا باشند. جالب است که در همان کمیسیون هم تلاش کردم تا رئیسش از یک جناح و نایب‌رئیسش از جناح دیگری باشد. در مجلس اگر قرار باشد هیات رئیسه انتخاب شود موضوع سیاسی است یا اگر قرار باشد به کابینه رای اعتماد داده شود، موضوع سیاسی است اما تصویب بودجه دولت که دیگر سیاسی نیست.

*نوبخت هم هست

ظاهرا قالیباف باید بیشتر هم نگران باشد چرا که در این بین اخباری که از بعضی نشست‌های خصوصی سیاسیون جناح‌های معتدل مطرح می‌شود این است که «محمدباقر نوبخت»، دبیرکل حزب اعتدال و توسعه، حمایت‌های بخش عمده‌ای از جریان میانه‌رو را به استناد سوابق مهم خود در میان نامزدهای این جریان مهم داراست و کسب کرده و بالاترین شانس ریاست مجلس را خواهد داشت. برخی از میانه‌روهای اصولگرا هم در این ارتباط صحبت‌هایی کرده‌اند و بر اساس شنیده‌ها حتی برخی از مستقلین هم با نوبخت دیدارهایی در مورد کیفیت مجلس آینده داشته‌اند که بوی فعال شدن بیش از گذشته میانه‌روها در انتخابات آینده می‌دهد.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : مطهره شفیعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار