| کد مطلب: ۱۰۷۲۶۳۸
لینک کوتاه کپی شد

«مبنا» پیام روشنی به یاران محصولی و آقاتهرانی داد

جبهه پایداری از اینجا مانده، از آنجا رانده

از اینجا مانده و از آنجا رانده شاید مصداق این روزهای جبهه پایداری باشد.

جبهه پایداری از اینجا مانده، از آنجا رانده

اگر تا دیروز در حال هجمه به جریان‌های دیگر بودند، اکنون در موضع دفاع از خود هستند، مانند دیروز که دبیرکل این جریان گفت: «در صورت اختلاف سلیقه و حتی عدم توافق، تلاش ما عدم تضعیف گروه‌هایی است که در دایره اصولگرایی تعریف می‌شوند. از آن‌ها نیز دعوت می‌کنیم، پایداری را تضعیف نکنند؛ زیرا منفعت این کار، به دشمن می‌رسد. ناراحتی عده‌ای از ما چیست که این‌قدر هجمه وجود دارد؛ چه ضعفی از ما دیده‌اند؟ یک‌سری دروغ علیه مسئولان جبهه پایداری می‌گویند که جواب هم داده شده اما همچنان دروغ‌های خود را تکرار می‌کنند. ما به تکلیف خود عمل می‌کنیم ولو اینکه صدها بار دیگر به ما انگ افراط بزنند.» اظهارات روز گذشته دبیرکل این جبهه نشان داد که شرایط خوبی ندارند و از آنجا که تمایلی برای چالش علنی با اصولگرایان میانه‌رو ندارند، به اصلاح‌طلبان اتهاماتی را وارد می‌کنند که نشان دهند فعال و حاضر در عرصه هستند. متقی‌فر در جایگاه دبیرکل چنین مدعی شد: «اصلاح‌طلبان و غرب‌گراها، در حال حذف‌شدن از عرصه قدرت و سیاست هستند و به همین دلیل، دارند دست و پا می‌زنند و منتظرند که اتفاقی مثل حوادث سال گذشته رخ دهد تا بتوانند دوباره فعال شده و با حمایت از اغتشاشات، احکام دینی را به چالش بکشند.» از اظهارات دبیرکل جبهه پایداری مشخص است که عرصه برایشان تنگ شده است. آنها تنها مانده‌اند و ظاهرا برنامه‌ای برای حذف این جریان از معادلات انتخاباتی اصولگرایان در جریان است که سبب خشم آنها شده است.

*پیام عدم دعوت به نشست مبنا

نشانه‌های زیادی از تصمیم اصولگرایان برای کنارگذاشتن پایداری وجود دارد که نمونه اخیر آن، نشست انتخاباتی اصولگرایان بود که بدون حضور نماینده‌ای از جبهه پایداری برگزار شد. حدادعادل نقش اصلی در برگزاری این مراسم را داشت که رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی است. شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی شامل احزابی چون جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی، جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی، جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی، جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی، کانون دانشگاهیان ایران اسلامی، حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی، می‌شود که می‌تواند رقیبی جدی برای شورای وحدت و حتی طیف پایداری‌ها و شریانی‌ها در انتخابات شود. لیدری این شورا در دست غلامعلی حدادعادل است که تلاش دارد با ایفای نقش میانجی‌گری برخی طیف‌های دیگر اصولگرا چون شورای وحدت یا نواصولگرایان نزدیک به قالیباف را همراه با خود کند تا لیستی مشترک و قوی مقابل پایداری‌ها و دولتی‌ها باشد. هرچند جمعیت پیشرفت و عدالت از ابتدا جزئی از شورای ائتلاف است اما ساز جدایی آنان از این شورا منتهی به تلاش‌های مضاعف حدادعادل برای جلب‌نظر آنان در عدم انشعاب تمرکز یافته است.

 *نوبت تلافی قالیبافی‌هاست

از سوی دیگر طیف قالیباف یکی از جریان‌های اصلی انتخابات است که تمایلی به حضور اعضای جبهه پایداری ندارد. قالیباف انتخابات 1400 را فراموش نمی‌کند چنانکه گویا قصد حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری را داشت اما با یک حمله از سوی پایداری‌های مجلس روبه‌رو شد که بیش از این هوس تغییر صندلی نکند و به همین مجلس بسنده کند؛ چرا که گزینه مطلوب پایداری عزم خود را برای ریاست‌جمهوری جزم کرده بود. جبهه پایداری با تدارک نامه موسوم به ۲۲۰ امضایی نمایندگان برای دعوا از ابراهیم رئیسی، ضربه‌ای کاری به قالیباف زد. خبرآنلاین درباره این نامه نوشت: «نامه‌ای که هیچگاه اسامی امضاکنندگانش فاش نشد و بسیاری بر این عقیده‌اند که تعداد امضاکنندگان این نامه تنها خبرسازی بوده است.» بعد از این نامه، ماجرای دستکاری بودجه مطرح شد و پایداری‌ها با زبان عمل، قالیباف را متوجه کردند که این میدان، میدان او نیست.

*دقیقه 90 می‌آیند؟

به‌نظر می‌رسد عزم اصولگرایان برای کنارزدن پایداری جزم است هر چند محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین می‌گوید: «الان تعدادی از اصولگرا‌ها مانند پایداری‌ها می‌گویند ما می‌خواهیم لیست مستقل دهیم، من تحلیلم این است آن‌ها روز آخر می‌نشینند و به یک تفاهم می‌رسند.» خبرآنلاین هم در این‌باره نوشت: «پسرانِ شلوغ» جریان اصولگرا سال‌هاست که بازی وحدت را در این اردوگاه به‌هم زده‌اند و با بالارفتن علم انتخابات ساز ناکوک آنها هم کوک می‌شود. آنها در چند انتخابات اخیر تلاش کرده‌اند با کلید واژه «کاندیدای اصلح» در مسیر لیست مشترک و ائتلافی اصولگرایان سنگ‌اندازی کنند و البته هربار نیز در نهایت در دقیقه ۹۰ و با گرفتن سهم قابل توجهی به لیست مشترک رأی داده‌اند.» اما محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا، درباره احتمال ائتلاف طیف معتدل اصولگرایان برای کنارزدن جبهه پایداری گفت: مجرای تنفس جریان تندرو اصولگرا در حال حاضر دولت است؛ بنابراین تا وقتی‌که مجاری تنفسی جریان تندرو توسط دولت تغذیه می‌شود طبیعی است که آن‌ها دارای قدرت از جنبه‌های مختلف رسانه‌ای و اجرایی و سیاسی هستند. در یک انتخابات مبتنی بر مشارکت گسترده، جریان تندرو هیچ شانسی برای برنده‌شدن ندارد اما در این سبک انتخابات‌ها شانس پیروزی دارند. او درباره احتمال پیروزی جناح تندرو اصولگرا در انتخابات مجلس بیان کرد: هنوز خیلی زود است راجع به ترکیب مجلس آینده صحبت کنیم منتهی آن چیزی که کاملا روشن و قابل پیش‌بینی است،  برخی به شدت علاقه‌مند است که جریان تندرو و جبهه پایداری بتواند اکثریت قابل‌توجهی در مجلس داشته باشد تا با کمترین چالش مواجه شود.

منبع : آرمان ملی
خبرنگار : مطهره شفیعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار