| کد مطلب: ۱۰۹۳۹۱۸
لینک کوتاه کپی شد

اصولگرایان درگیر معرفی سرلیست

اصولگرایان و وحدت؛ دو خط موازی

آرمان ملی – یاسمین طالقانی: برنامه انتخاباتی اصولگرایان چیست و‌ آیا سرلیست آنها مشخص شده است؟ انتخابات پیش‌رو نیز شواهد حکایت از همان روال پیشین دارد و برخی طیف‌های اصولگرایی در مسیر سهم‌خواهی قرار گرفته‌اند.

اصولگرایان و وحدت؛ دو خط موازی

در این میان به‌نظر می‌رسد «سرلیستی» اصولگرایان نیز محور اصلی این سهم‌خواهی باشد، 32 روز مانده به انتخابات مجلس دوازدهم، چهار نام برای سرلیستی فهرست‌های انتخاباتی مطرح است، نام‌هایی که در عرصه سیاست ایران آشنا هستند. اصولگرایان مشکلی برای ارائه لیست ندارند چرا که تعداد کاندیداهای تایید شده آنها به اندازه‌ای است که می‌توانند چند لیست انتتخاباتی ارائه کنند. اصولگرایان به چهار گروه تقسیم می‌شوند؛ شورای ائتلاف نیروهای انقلاب (شانا)، شورای وحدت اصولگرایان، جبهه پایداری و شبکه راهبردی یاران انقلاب (شریان) مهم‌ترین شعبات جبهه اصولگرایی هستند و گرچه اقماری هم می‌توان برای هر یک از این تشکل‌ها در نظر گرفت اما به نظر می‌رسد دستکم در انتخابات مجلس دوازدهم و خبرگان ششم، همین تشکل‌ها نقش‌آفرین خواهند بود. طیف‌های موجود در جریان اصولگرایی هم از وحدت برخوردار نیستند که بتوانند به ارائه یک لیست بپردازند. تجربه ثابت کرده که در مساله لیست اصولگرایان؛ اغلب مشکلات بر سر سهم هر یک از گروه‌ها و مهم‌تر از آن سر لیست این جریان است و اگر این مساله حل شود می‌توان گفت که آن‌ها در این مساله هم‌نظرند. اما در حال حاضر هر یک از مجموعه‌های تاثیرگذار در جریان اصولگرا خود لیست و سرلیست دارند. شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، سرلیست خود را به گفته سخنگوی خود، «محمدباقر قالیباف» اعلام کرده است. رئیس کنونی مجلس شورای اسلامی که در انتخابات مجلس یازدهم هم سرلیست جریان اصولگرا بود و توانست با کسب یک میلیون و ۲۶۵ هزار و ۲۸۷ رأی، به‌عنوان نفر اول از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر راهی بهارستان شود. این چهره شناخته شده عرصه سیاست ایران، سابقه شهرداری تهران را هم در کارنامه دارد و به‌نظر می‌رسد جدی‌ترین گزینه اصولگرایان برای انتخابات ۱۱ اسفند باشد. جریان دوم اصولگرایان یعنی شورای وحدت اما دیگر نام شناخته شده اصولگرایی را به‌عنوان سرلیست خود زمزمه می‌کند: «محمدرضا باهنر» رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری و نایب‌رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی است که به‌گفته «محسن کوهکن» نایب‌رئیس او در این جبهه، اگر بنا شد به چند لیست برسند طبیعتا مجموعه سیاسی از حضور و سرلیستی باهنر استقبال می‌کند. جبهه پیروان خط امام و رهبری از تشکل‌های زیرمجموعه شورای وحدت است. جبهه پایداری به دبیرکلی «صادق محصولی»، دیگر طیف اصولگراست که در راستای مشارکت گسترده در انتخابات، در تحرک و چینش فهرست‌های خود هستند و مهم‌ترین چهره مطرح در این طیف حجت‌الاسلام «مرتضی آقاتهرانی» است. رئیس شورای مرکزی جبهه پایداری که از شاگردان علامه مصباح یزدی بود، اکنون نماینده مردم تهران در مجلس و گزینه جدی دیگر برای سرلیستی جریان اصولگرایان در کنار قالیباف است. خبرگزاری دولت «محمدباقر نوبخت» را در دایره اصولگرایی تعریف کرده و آورده است: دبیرکل حزب اعتدال و توسعه هم تا لحظه تنظیم این گزارش محتمل‌ترین نامی است که در جناح اصلاحات و اعتدالیون مطرح است و با توجه به مجموعه روندهای انتخاباتی و سکوت اصلاح‌طلبان می‌توان او را جدی‌ترین گزینه و البته کانون اجماع اصلاحات و اعتدالیون دانست.

*چاره‌ای جز وحدت نیست

 عضو جامعه روحانیت گفت: تلاش می‌شود که اصولگرایان به وحدت برسد، اما نمی‌شود پیش‌بینی کرد که این اتفاق می‌افتد یا خیر. اما تلاش در این جهت است که همه جناح‌های اصولگرا به وحدت برسند، با این حال قابل پیش‌بینی نیست که هر جناحی چه خواسته‌ای دارد و چنانچه بتوانند خواسته‌های خود را کم کنند وحدت اتفاق می‌افتد، اما اگر هر کس بخواهد جایگاه برتری داشته باشد؟ حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی افزود: طبیعی است که به وحدت نمی‌رسند، اما  من فکر می‌کنم چاره‌ای جز وحدت وجود ندارد مگر اینکه اختلافات موجب شود که جایگاه خود را از دست بدهند. اگر وحدت ایجاد نشود جایگاهی برای افراد باقی نمی‌ماند کمااینکه در قرآن آمده است: «ولا تنازعوا فتفشلوا» که مرحوم طباطبایی (در ترجمه) می‌فرمایند: «اگر باهم نزاع کردید حتما دولت‌تان (قدرت‌تان و جایگاه‌تان) از دست می‌رود، لذا فکر می‌کنم اصولگرایان این موضوع را درک می‌کنند و در نتیجه ان‌شاءا... با یکدیگر به وحدت می‌رسند و این وضعیت فعلی از بین می‌رود، چون در اصولگرا‌ها اعتقاد به ولایت فقیه، حفظ نظام و قدرت ملی وجود دارد و آن‌ها با فکرکردن به این موضوعات در نهایت به وحدت می‌رسند.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار