| کد مطلب: ۱۰۹۵۲۲۲
لینک کوتاه کپی شد

غرب‌گراها در انتخابات تایید صلاحیت شدند؟

تکه کلام اصولگرایانه یا اتهام؟

آرمان ملی– مطهره شفیعی: هر چه به انتخابات نزدیکتر می‌شویم باز هم شایعات و اظهارات قابل تامل گرم‌تر می‌شود.

تکه کلام اصولگرایانه یا اتهام؟

مانند  مالک شریعتی، نماینده مجلس که گفته بود: «پیش‌بینی من از حضور نامزدهای انتخاباتی این است که جریان رقیب نیروهای انقلاب یعنی جریان غرب‌گرا حتما در انتخابات با تمام قدرت ظاهر می‌شود و در تهران یک لیست قابل‌توجه و قابل‌اعتنایی خواهد داشت.» جریان غربگرا در ذهن مالک شریعتی چه جریانی است؟ اگر منظور او اصلاح‌طلبان هستند که کاندیداهای این جریان که البته کاندیداهای اصلی این جریان نبودند، ردصلاحیت شدند. پس منظور مالک شریعتی کیست؟ در این انتخابات اصولگرایان در طیف‌های مختلف حضور دارند و تعدادی از اعتدالگرایان و اندکی کاندیدای اصلاح‌طلب. مالک شریعتی اصولگراست پس منظور او باید اعتدالیون باشد یا کاندیداهای انگشت‌شمار اصلاح‌طلب! از سویی او با ادعای اخیرش عملکرد شورای نگهبان را به زیر سوال برده و به نوعی چنین عنوان کرده که این نهاد نظارتی به تایید کاندیداهایی اقدام کرد که غربگرا هستند.  

*واکنش آذری جهرمی به ادعاهای مالک شریعتی

محمدجواد آذری جهرمی وزیر دولت روحانی در واکنش به ادعای اخیر مالک شریعتی نوشت: «اگر روانشناسان به‌دنبال مثال‌هایی از آثار توهم ذهنی در گفتار می‌گردند؛ این مثال خوبی است. احتمالا در رقابت فرضی از حریف ذهنی هم خواهند باخت…»

*مجازات شبهه‌افکنی

به‌طور طبیعی این اظهارات مالک شریعتی اگر شبهه‌افکنی در عملکرد شورای نگهبان باشد، باید مطابق قانون با آن برخورد شود. طبق ماده ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات ۱۳۷۵) «هر کس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله نامه یا شکوائیه یا مراسلات یا عرایض یا گزارش یا توزیع هرگونه اوراق چاپی یا خطی با امضاء یا بدون امضاء اکاذیبی را اظهار نماید یا با همان مقاصد اعمالی را برخلاف حقیقت رأسا یا به‌عنوان نقل قول به شخص حقیقی یا حقوقی یا مقامات رسمی تصریحا یا تلویحا نسبت دهد، اعم از اینکه از طریق مزبور به نحوی از انحاء ضرر مادی یا معنوی به غیر وارد شود یا نه، علاوه بر اعاده حیثیت در صورت امکان، باید به حبس از ۲ ماه تا ۲ سال یا شلاق تا ۷۴ ضربه محکوم شود». در ماده ۶۹۷ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات ۱۳۷۵)  هم آمده «هر کس به وسیله اوراق چاپی یا خطی یا به وسیله درج در روزنامه و جراید یا نطق در مجامع یا به هر وسیله دیگر به کسی امری را صریحا نسبت دهد یا آن‌ها را منتشر نماید که مطابق قانون آن امر جرم محسوب می‌شود و نتواند صحت آن اسناد را ثابت نماید، جز در مواردی که موجب حد است، به یکماه تا یکسال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق یا یکی از آن‌ها حسب مورد محکوم خواهد شد. البته این ماده تبصره‌ای دارد که براساس آن در مواردی که نشر آن امر اشاعه فحشا محسوب گردد، هر چند بتواند صحت اسناد را ثابت نماید، مرتکب به مجازات مذکور محکوم خواهد شد». از سوی دیگر توهین‌ها از این جهت نیز قابل تعقیب کیفری است، چرا که بر اساس ماده ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات ۱۳۷۵) هر کس با توجه به سمت، به یکی از اعضای شورای نگهبان در حال انجام وظیفه یا به سبب آن توهین نماید، به ۳ تا ۶ ماه حبس یا تا ۷۴ ضربه شلاق یا ۵۰ هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌شود؛ بنابراین در صورتی که هجمه‌ها یا ابراز مطالبی بیانگر توهین به اعضای شورای نگهبان باشد، این مهم قابل تعقیب کیفری است و با توجه به اینکه توهین به اعضای شورای نگهبان در حال انجام وظیفه یا به سبب انجام وظیفه، واجد جنبه عمومی است، لذا مستقلا و بدون طرح شکایت از طرف اعضا، به وسیله مدعی‌العموم و دادستان قابل تعقیب کیفری است.

*غرب‌گرا تکه کلام آقای نماینده؟

مالک شریعتی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو شورای مرکزی نیروهای ائتلاف انقلاب اسلامی شهریور امسال هم  در صفحه شخصی خود نوشت: «از ادعای بدون دستاورد غرب‌گراها؛ تا دستاوردهای بی‌ادعای انقلابی‌ها از برجام و پاریس تا شانگهای و بریکس.» ظاهرا غرب‌گرا واژه‌ای است که مالک شریعتی عادت به استفاده از آن در بسیاری موضوعات دارد. با مرور مواضع اصولگرایان این نتیجه حاصل می‌شود که غرب‌گرا کلید واژه تخریب است. چند روز پیش هم «ابوالقاسم جراره» دبیرکل شبکه راهبردی یاران انقلاب اسلامی(شریان) گفته بود: «ما معتقدیم که در جریان انقلاب در انتخابات پیش رو رقابت سالم و خوبی شکل خواهد گرفت و غرب‌گرایان را خطری نمی‌دانیم که بتوانند در انتخابات مسأله‌ساز باشد.»

*رئیس دفتر نماینده اصولگرا کجاست؟

چند روز پیش برخی رسانه‌ها مدعی شدند «روح‌ا... نجابت، نماینده کنونی شیراز که  اخیرا مسئول دفترش توسط یک نهاد امنیتی بازداشت شده، از لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب این شهر برای انتخابات مجلس آینده کنار گذاشته شد. به گزارش فراز، عملکرد روح‌ا... نجابت در چهار سال گذشته و دخالت‌های او‌ در امور اجرایی از جمله انتصاب برادر به‌عنوان مدیرکل بازرسی استانداری فارس واکنش‌های منفی زیادی را در پی داشته است.» اما دیروز  روح‌ا... نجابت در توئیتی به خبر بازداشت رئیس دفتر خود واکنش نشان داد. نجابت نوشت: «مسئول دفتر بنده قرص و محکم مشغول کار است. هیچگاه بازداشت نشده، احضار نشده و... از منبع اصلی خبر بابت انتشار خبر کذب شکایت می‌کنم. از سایر رسانه‌ها و کانال‌های خبری هم اگر بابت انتشار این خبر کذب پول نگرفته‌اند دعوت می‌کنم به رعایت اصول حرفه‌ای ...»

منبع : آرمان ملی
نویسنده : مطهره شفیعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار