| کد مطلب: ۱۰۹۴۳۷۵
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» خروج آمریکا از منطقه را بررسی می‌کند؛

خروج یا بلوف؟

آرمان ملی – احسان اسقایی: ایالات متحده آمریکا درحالی خبر از خروج از عراق می‌دهد که تحلیلگران معتقدند پایگاه‌های عراق نقش پشتیبانی از نیروهای واشنگتن در سوریه را دارد و خروج از عراق در معنای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه است.

خروج یا بلوف؟

با این وجود سوالات زیادی در ارتباط با خروج آمریکا از منطقه به وجود آمده است. آیا آمریکا در معنای واقعی در حال خروج از منطقه(عراق و سوریه) است و آیا با توجه به در معرض آسیب قرار گرفتن پایگاه آمریکا در اردن آن هم توسط مقاومت در عراق سایر پایگاه‌های آمریکا در منطقه هم از نیروهای آمریکایی خالی خواهد شد؟ کیفیت خالی شدن پایگاه‌های آمریکا از منطقه چگونه است؟ آیا آمریکا نیروهای خود در پایگاه‌های زمینی را کاهش خواهد داد و یا اینکه این پایگاه‌ها خصوصا پایگاه عراق که یکی از مجهزترین و بزرگترین و استراتژیک‌ترین پایگاه‌های آمریکا در سراسر منطقه است نیز به صورت کامل خالی خواهد شد و یا اینکه خروج آمریکا از منطقه صرفا یک بلوف است و نهایتا آمریکایی‌ها به علت اینکه گوشت و جان و استخوان سربازانشان زیر چتر  حملات موشک‌ها و پهپادهای مقاومت در منطقه خصوصا مقاومت در عراق قرار گرفته است صرفا  به کاهش سربازان خود  و خروج برخی یگان‌های زرهی  از این پایگاه‌ها اقدام خواهند کرد.

*مدیریت هوشمند پایش از عرشه ناوها

 ایالات متحده آمریکا میلیون‌ها دلار هزینه کرده است تا در دل یکی از پرآشوب‌ترین و  بی‌‌ثبات‌ترین مناطق جهان دارای پایگاه‌های امنیتی و نظامی باشد تا از این طریق رصد اطلاعاتی خود را از فعالیت گروه‌های ملی‌گرا و تحرکات سیاسی – مذهبی را افزایش دهد. از این منظر اگر هم ایالات متحده اقدام به کاهش نیروهای خود  در منطقه کند بر تن آنها کت و شلوار می‌پوشاند و به جای اسلحه  نیروهای وابسته به خود را در میان جوامع عربی گسترش  می‌دهد. همانندآنچه قبل از خروج از عراق  در سال‌های گذشته کرد. به طوری که تعداد نیروهای نظامی خود در عراق را کاهش داد اما برتعداد دیپلمات‌ها، آمد و شدهای خود از نظر سیاسی در منطقه افزود. به عبارت بهتر آمریکای اوباما با خروج نیروهای آمریکا از عراق به سمت استفاده از قدرت هوشمند و حتی دیپلماسی هوشمندتر در عراق حرکت کرد و رسما اجازه نداد  دوستداران  ایران در عراق کل زمین بازی را در بغداد در دست بگیرند و نیروهای نزدیک به خود را در عراق همواره به هر ضرب و زور در ساختارهای مختلف حفظ کرد  و حتی باکی نداشت در طول این سال‌ها از اهرم‌هایی در عراق استفاده کند که هم نفوذ واشنگتن را در بافت سیاسی عراق تضمین می‌کردند و هم با تهران رابطه حسنه داشته باشد. امروز هم اگر بایدن دم از خروج از عراق می‌زند نه در معنای خروج واقعی از این کشور بلکه  به دنبال آن است که سربازانش را از روی زمین جمع کرده و به ناوهای ایالات متحده آمریکا در چهار سوی منطقه از دریای سرخ تا خلیج فارس و حتی برخی پاپگاه‌های آمریکا همچون پایگاه قطر و بحرین ببرد تا از برد موشک‌های مقاومت در امان باقی بمانند. از این منظر باید گفت خروج آمریکا از منطقه(عراق و سوریه) یک بلوف سیاسی امنیتی است. چرا که ایالات متحده حتی با توسل به مدیریت ناامنی در منطقه تلاش خواهد کرد با ایجاد ناامنی‌های مقطعی از جمله تحرک در برخی بازماندگان داعش در عراق و سوریه همواره دست نیاز عراق و سوریه را به سمت خود به منظور حفظ جایگاه امنیت‌ساز آمریکا، حفظ کند.

*آماده‌باش در آمریکا

 یکی از دلایلی که نشان می‌دهد آمریکایی‌ها هیچ‌گاه به طور کامل منطقه را ترک نخواهند کرد  بهانه‌هایی است که ایجاد می‌شود. اخیرا به یک پایگاه آمریکا در منطقه و در اردن حملاتی صورت گرفته که بایدن  از سوی تندروهای آمریکایی تحت فشار قرار گرفته که باید انتقام سربازان کشته شده گرفته شود. بر اساس این فشارها بایدن اعلام کرده است  انتقام قطعی است و طی دستوری ضمن اعلام آماده‌باش برای این انتقام از مشاورانش خواسته طرح‌هایی را به منظور پاسخگویی به مقاومت در منطقه تهیه کنند. پولیتیکو به نقل از منابع خود نوشت: بایدن که تمایل آشکاری برای محدود کردن درگیری‌ها و اجتناب از کشاندن ایالات متحده به یک جنگ دیگر در خاورمیانه دارد، به تیم خود دستور داده تا در پاسخ به حمله اخیر، گزینه‌های نظامی طراحی کنند.   برخی رسانه‌ها تحلیل‌های مختلفی را در مورد کیفیت این پاسخگویی و حتی احتمال درگیر شدن با ایران را ارائه کردند. در نهایت هم همه در انتظار هستند که بایدن چگونه با مساله کشته شدن  سربازان آمریکایی در حملات مقاومت در منطقه برخورد خواهد کرد آیا نوع پاسخ آمریکا همانند پاسخ‌های موازی به زد و خورد مقاومت در عراق طی هفته‌های گذشته است یا اینکه موضوع فراتر از این حرف‌هاست.

*نوع پاسخ قوی است

مقامات آمریکایی به سی ان ان گفته‌اند که پاسخ ایالات متحده به حمله هواپیمای بدون سرنشین در اردن که منجر به کشته و زخمی شدن نیرو‌های آمریکایی در روز یکشنبه شد، احتمالا قدرتمندتر از حملات تلافی‌جویانه قبلی آمریکا در عراق و سوریه است. با این جال سی‌ان ان از قول مقامات آمریکایی می‌گوید کاخ سفید نگران کلید خوردن جنگی گسترده‌تر با ایران است.

*حمله به داخل ایران دور از ذهن است

سی ان ان نوشت: جو بایدن تحت فشار فزاینده‌ای قرار دارد تا به گونه‌ای پاسخ دهد که این حملات برای همیشه متوقف شود. بزرگترین چالش در حال حاضر برای دولت بایدن این است که چگونه به حمله هواپیمای بدون سرنشین پاسخ دهد، بدون اینکه جرقه‌ جنگ منطقه‌ای را بزند. ژنرال بازنشسته مارک هرتلینگ گفت که مرگ سربازان آمریکایی یعنی «مطمئناً از خط قرمز رئیس جمهور عبور شده» اما مقامات آمریکایی گفته‌اند بعید است که ایالات متحده به داخل ایران حمله کند. با این وجود انتخاب به نقل از رسانه‌ها نوشت: به گفته مقامات غربی، از جمله گزینه‌های روی میز پنتاگون، حمله به پرسنل ایرانی در سوریه یا عراق یا کشتی‌های ایران در خلیج فارس است.  همچنین  این شبکه آورده است: با استناد به اظهارات مقامات آمریکایی در مدت‌زمان سپری‌شده پس از کشته شدن نظامیان آمریکایی در حمله پهپادی در خصوص اقدامات احتمالی پیش‌رو، نوشت که حمله به ایران یکی از نامحتمل‌ترین گزینه‌هاست.

*نه ایران جنگ می‌خواهد نه آمریکا

از تکذیب‌های مقامات ایران از سازمان ملل گرفته تا  مسئولین در تهران همه و همه نشان می‌دهد که اولا ایران نقشی در این حملات نداشته و در ثانی تهران به هیچ وجه به دنبال ورود به درگیری در منطقه و حتی  نبرد با آمریکا نیست. نیویورک‌تایمز به نقل از منابع آمریکایی گفته: هیچ مدرکی دال بر اینکه تهران در ماجرای حمله پهپادی به پایگاه «برج ۲۲» تصمیم گیر بوده، وجود ندارد، به این معنی که ممکن است پیش از حمله، از آن آگاه نبوده باشد. یک مقام آمریکایی در گفت وگو با الجزیره ادعا کرد: پهپادی که پایگاه ما را در شمال شرقی اردن هدف قرار داد، مدل شاهد ساخت ایران بود. سخنگوی پنتاگون به خبرنگاران گفت: ما مطمئناً به دنبال جنگ نیستیم و صادقانه بگویم، ما نمی‌بینیم که ایران هم بخواهد به دنبال جنگ با ایالات متحده باشد.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار