| کد مطلب: ۱۰۹۴۱۵۳
لینک کوتاه کپی شد

دوران انحصارگرایی موشکی تمام شد

سر گیجه ‌دوشنبه غرب از یکشنبه ماهواره‌ای ایران

آرمان ملی – یاسمین طالقانی: اقتدار نظامی ایران زبانزد کشورهای منطقه و خارج منطقه است. این اقتدار به اندازه‌ای است که دشمنان پس از هر شکست سعی در طرح ادعاهایی از جمله استفاده از تجهیزات نظامی ایران می‌کنند تا ناتوانی خود را پنهان نگه‌دارند.

 سر گیجه ‌دوشنبه غرب  از یکشنبه ماهواره‌ای ایران

هنوز دشمنان نتوانسته بودند از شوک پرتاب ثریا رها شوند که ماهواره‌های «مهدا»، «کیهان۲» و «هاتف۱» با موفقیت در مدار قرار گرفتند که نشان از قدرت ایران دارد اما از سوی دیگر سبب نگرانی غرب شد چنانکه سه کشور فرانسه، آلمان و بریتانیا که طرف توافقنامه «رو به مرگ» وین به شمار می‌روند در پی این اقدام ایران آن را محکوم و نسبت به توسعه برنامه‌های موشکی ایران ابراز نگرانی کردند. یورو نیوز نوشت: «تروئیکای اروپایی در بیانیه خود پرتاب چنین موشک‌هایی را امکانی برای ایران به منظور آزمایش و تکمیل فناوری‌های مرتبط با ساخت و توسعه موشک‌های بالستیک دانسته و بر تهدید‌آمیز بودن برای امنیت منطقه‌ و جامعه بین‌المللی تاکید کردند. ایران نیز در واکنش به این بیانیه مواضع قدرت‌های اروپایی را «مداخله‌جویانه» خواند وتاکید کرد که پیشرفت در زمینه فناوری‌های صلح آمیز مرتبط با هوافضا را حق مشروع خود می‌داند.»  خبرگزاری صداوسیما هم در انتشار واکنش‌ها به پرتاب 3 ماهواره به نقل از صدای آمریکا نوشت: «تصاویر تلویزیون دولتی ایران پرتاب موشک سیمرغ در شب را نشان می‌دهد. تحلیل خبرگزاری آسوشیتدپرس از جزئیات این فیلم نشان می‌دهد که این فیلم در ایستگاه فضایی امام خمینی(ره) در استان سمنان گرفته شده است. تلویزیون دولتی ماهواره‌های پرتاب شده را مهدا، کیهان-۲ و هاتف-۱ نامگذاری کرد. این تلویزیون ماهواره مهدا را یک ماهواره تحقیقاتی توصیف کرد، در حالی که کیهان و هاتف به ترتیب نانوماهواره‌هایی توصیف شدند که بر موقعیت‌یابی جهانی و ارتباطات متمرکز بودند. موشک سیمرغ که یک موشک ماهواره‌بر است، پنج پرتاب ناموفق متوالی داشته است. شکست موشک سیمرغ بخشی از مجموعه شکست‌ها در سال‌های اخیر برای برنامه فضایی غیرنظامی ایران بوده است، از جمله آتش‌سوزی‌های مرگبار و انفجار موشک در سکوی پرتاب که توجه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا را به خود جلب کرد.» نیویورک‌پست با اشاره به پرتاب این سه ماهواره با ماهواره‌بر سیمرغ نوشت: این پرتاب در میان دامن‌گیر شدن تنش‌ها در خاورمیانه در پی جنگ ادامه‌دار اسراییل علیه حماس در نوار غزه انجام شده است. این روزنامه با استناد به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس درباره پرتاب این سه ماهواره،‌ به زمان و محل انجام شدن آن نیز اشاره کرده و نوشت: این ماهواره‌ها، شبانه و در پایگاه فضایی امام‌ خمینی در استان سمنان به مدار زمین پرتاب شدند. نیویورک پست در ادامه با اشاره به ویژگی‌های فنی این سه ماهواره و کاربرد آن‌ها نوشت: ارزیابی تهدید جهانی جامعه اطلاعاتی آمریکا در سال ۲۰۲۳ می‌گوید تولید وارتقای ماهواره‌برها بازه زمانی لازم برای تولید موشک‌های بالستیک قاره‌پیما را برای ایران کوتاه‌تر می‌کند، چراکه فناوری یکسانی در آن‌ها به کار می‌رود.

*پایان انحصارگرایی غرب

فارس درباره واکنش غرب و دشمنان به پرتاب 3 ماهواره ایران نوشت: «زمانی که ماهواره تحقیقاتی «ثریا» ۵۰ کیلوگرمی با «ماهواره‌بر قائم ۱۰۰» در ۳۰ دی امسال در مدار ۷۵۰ کیلومتری زمین قرار گرفت، یعنی مداری که برای نخستین بار در دسترس کشورمان قرار می‌گرفت، دشمنانی که تازه بعد از چند روز از آن اتفاق بزرگ به خود آمده بودند، حملات علیه ایران را آغاز کردند. اما هیچ گاه تصور نمی‌کردند در فاصله یک هفته، قرار است بار دیگر برای نخستین بار شاهد قرار گرفتن سه ماهواره ایرانی با «ماهواره‌بر بومی سیمرغ» با موفقیت در مدار ۴۵۰ کیلومتری زمین باشند.» فارغ از تحلیل فارس، رفتار غربی‌ها در حوزه فعالیت‌های فضایی ایران نشان می‌دهد که آنها به دنبال انحصارگرایی در فضا هستند؛ چراکه بر اساس گزارش‌های جهانی در آینده‌ای نه‌چندان دور تنها کشورهایی می‌توانند در معادلات جهانی حرفی برای گفتن داشته باشند که در عرصه فضایی فعال باشند. از سوی دیگر درحالی که کشورهای غربی و همچنین سایر کشورهای صاحب فناوری به‌دنبال توسعه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود در حوزه بهره‌گیری از فضا هستند، اعتراض کشورهای اروپایی به استفاده ایران از حق طبیعی خود برای توسعه دانش فضایی بیش از آنکه ریشه در نگرانی داشته باشد از رویکرد خصومت محور حکایت می‌کند.

*جزئیات بیشتری از ماهواره‌های ایران

روز گذشته سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع به ویژگی‌های ماهواره‌های «هاتف ـ۱» و «کیهان ـ۲» ساخت صنایع الکترونیک ایران وزارت دفاع (صاایران) اشاره و آن را تشریح کرد. سید احمد حسینی‌مونس گفت: ماهواره‌بر سیمرغ نسل جدید ماهواره‌برهای سوخت مایع جمهوری اسلامی ایران است. فناوری پرتاب فضایی جزو فناوری‌های لبه تکنولوژی در جهان است و در مجموع حدود ۱۰ کشور به این فناوری دست پیدا کرده‌اند. وی با اشاره به کارکردهای ماهواره «هاتف ـ۱» و «کیهان ـ۲»، گفت: فناوری فضایی امروز کاربردهای متنوعی در زندگی بشر دارد این دو نانوماهواره در دو حوزه فناوری به عنوان اولین گام‌ها برای اثبات فناوری تعریف شده‌اند و با موفقیت در مدار قرار گرفتند.  وی با اشاره به ویژگی‌های ماهواره «هاتف ـ۱»، تصریح کرد: این ماهواره اولین قدم تحقیقاتی در راستای منظومه اینترنت اشیاست که در راستای برنامه ۱۰ ساله فضایی کشور تعریف و بدین منظور قراردادی با سازمان فضایی منعقد شده است که در آینده تعدادی ماهواره در قالب یک منظومه باید در مدار قرار بگیرند. این ماهواره اولین گام به عنوان گام تحقیقاتی برای شروع منظومه اینترنت اشیا یا مخابرات باریک باند تعریف شده است. وی با اشاره به ویژگی‌های ماهواره «کیهان ـ۲»، نیز، عنوان کرد: این ماهواره در حوزه ناوبری فضاپایه و تعیین موقعیت گام اول تحقیقاتی در این حوزه هست که متخصصان عزیز ما در مجموعه وزارت دفاع این ماهواره را توسعه داده‌اند و ایستگاه‌های زمینی آن نیز توسعه داده شده است. ان‌شاءالله پس از اینکه ارتباطات برقرار شد و در حین در مدار قرار گرفتن ماهواره تنظیمات لازم انجام شد قدم‌های بعدی برای پرتاب ماهواره‌های بعدی در این حوزه نیز انجام خواهد شد.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : یاسمین طالقانی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار