| کد مطلب: ۱۰۹۰۵۹۲
لینک کوتاه کپی شد

سلام شورای میانه‌روها، خداحافظ لیست‌های درهم اصولگرایان

«ضلع سوم»؛ نقش‌آفرین اصلی انتخابات اسفند!

آرمان ملی– مطهره شفیعی: ظاهرا انتخابات اسفند امسال تفاوت‌های زیادی با انتخابات‌های گذشته دارد. انتخاباتی که تعداد انگشت‌شماری از اصلاح‌طلبان مانند مسعود پزشکیان تایید شدند و تعداد میانه‌روهای تایید شده از انتخابات مجلس یازدهم کمی بیشتر است.

«ضلع سوم»؛ نقش‌آفرین اصلی انتخابات اسفند!

از سویی برخی نسبت به عواقب مشارکت پایین مردم در انتخابات هشدار می‌دهند مانند محسن هاشمی رفسنجانی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران که پیش‌بینی کرده مشارکت در انتخابات حداقلی است. او گفت: «بعید نیست که در یکماه آینده اگر وضع به همین صورت پیش رود، شاهد انتخاباتی با مشارکت پایین در کلانشهر‌ها و عدم رقابت واقعی باشیم» یا ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا که به خبرآنلاین گفته است: «قطعا مجلسی که با آرای مشارکت پایین مردم انتخاب می‌شود، مجلس قوی نخواهد بود. هر چند نماینده‌ای که با یک میلیون رای وارد مجلس می‌شود با نماینده‌ای که ۵۰۰ هزار رای دارد، به لحاظ قانونی تفاوتی ندارد اما اینکه با آرای بالا انتخاب شود موثر بوده و به لحاظ اجتماعی متفاوت است.»

*علوی میانه‌رو تایید می‌شود؟

انتخابات مجلس یازدهم با مشارکت حداقلی برگزار شد، انتخاباتی که اصلاح‌طلبان به‌دلیل ردصلاحیت کاندیداهایشان، مشارکت پررنگی درآن نداشتند و به عبارتی رقابتی میان اصولگرایان بود. شوک انتخابات مجلس دوازدهم هم با انتشار اسامی ردصلاحیت‌شدگان مجلس از سوی هیات اجرایی ایجاد شد به نحوی که برخی چهره‌های مشهور و معتمد مردم تایید نشدند البته هیات نظارت به تایید برخی از این چهره‌ها مانند پزشکیان و مطهری پرداخت اما شخصیت‌هایی مانند سید محمود علوی که هشت سال وزیر اطلاعات دولت روحانی بود، تایید نشدند. البته دیروز سخنگوی شورای نگهبان به این موضوع اشاره کرد که «شورای نگهبان بر مبنای اسناد و ادله اظهارنظر می‌کند. من عضو هیات مرکزی نبودم اما می‌دانم که اعضای این هیات بررسی‌های دقیقی داشتند. شورای نگهبان فرصتی یکماهه دارد که در این فرصت بررسی‌های خود را توسط اعضا انجام خواهد داد.» در چنین شرایطی به‌نظر می‌رسد که مردم به هم در اندیشه رای دادن جناحی نیستند چرا که از یک سو اصلاح‌طلبان برنامه‌ای برای ارایه لیست ندارند و از سوی دیگر عملکرد اصولگرایان در مجلس یازدهم چنان نبود که ترغیبی برای رای دادن مجدد مردم به آنها باشد. در چنین شرایطی چه باید کرد؟

*فعالیت بزرگان شروع شد

بسیاری چنین مطرح می‌کنند که ضلع سوم سیاست میاندار انتخابات خواهد بود، ضلعی که شخصیت‌های شناخته شده مانند ناطق نوری، اسحاق جهانگیری، روحانی، لاریجانی، خاتمی و سیدحسن خمینی در راس آن حضور دارند و هدفشان حفظ و اعتلای اعتبار کشور است. به نظر نمی‌رسد این شخصیت‌ها که عنوان شورای میانه‌روها را دارد، در قبال انتخابات اسفند بی‌تفاوت باشد و اجازه دهد انتخابات مجلس دوازدهم هم مانند مجلس قبل بی‌رونق شود. مانند دیروز که نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی از رایزنی علی لاریجانی با شورای نگهبان برای تایید صلاحیت‌ متقاضیان داوطلبی انتخابات مجلس دوازدهم خبر داد. رمضان شجاعی کیاسری، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در مورد ارائه لیست توسط علی لاریجانی برای انتخابات مجلس دوازدهم، گفت: آقای لاریجانی لیست جداگانه‌ای برای انتخابات مجلس نمی‌دهند و حمایت وی از کاندیداها به‌صورت تشکیلاتی نخواهد بود بلکه به‌صورت فردی حمایت خواهند کرد.

*نگاه مثبت به نقش‌آفرینی شورای میانه‌روها

افرادی که در زیر مجموعه شورای میانه‌روها می‌توانند فعالیت کنند، با فعالیت زیر چتر این شورا موافق هستند، مانند مسعود پزشکیان، نماینده‌ مردم در مجلس فعلی و کاندیدای مجلس آتی که پیشنهاددهنده این طرح بود. او با اشاره به انتخابات پیش‌رو بر ضرورت تشکیل ائتلافی از میانه‌روها تاکید دارد اما بر این باور است که تشکیل چنین ائتلافی زمانی محقق خواهد شد که این افراد «به یک زبان و نگاه مشترک برسند.» علی باقری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم که ردصلاحیت شد، به انصاف‌نیوز گفته است: «اصل تشکیل ائتلاف میانه‌روها را اقدام و فرصتی لازم و واجب می‌دانم. منتهی معتقدم برای محقق شدنش نیاز است کسانی‌که در عرصه‌ میانه‌روی مرجعیت دارند و صاحب فکرند نقش فعال‌تری بگیرند» انصاف‌نیوز نوشت: بیژن زنگنه  نیز معتقد است هر اقدامی که به‌صورت جمعی دنبال شود، به نتیجه می‌رسد و منصور حقیقت‌پور، از چهره‌های سیاسی نزدیک به علی لاریجانی نیز ائتلاف میانه‌روها را حائز اهمیت می‌داند اما معتقد است با توجه به ردصلاحیت‌ها امکان تشکیل کامل آن در حاضر دشوار است. محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش دولت حسن روحانی، ایده ائتلاف میانه‌روها را یک ایده راه‌گشا خواند که می‌تواند از رنج مردم بکاهد. روز گذشته اسماعیل گرامی‌مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی، در گفت‌وگو با خبرآنلاین از احتمال ائتلاف میان اصلاح‌طلبان و اعتدالیون خبر داد و بیان کرد: «بیشتر باید منتظر باشیم و ببینیم شورای نگهبان، نتایج اعتراضات را چه زمانی اعلام خواهد کرد و بعد از آن برخی از احزاب اصلاح‌طلب و اعتدالیون یک لیست دست‌وپا شکسته را ببندند.»

*هراس تندروها از دستاورد شورای میانه‌روها

آیا اصولگرایان تندرو پذیرای لیست اعتدالیون هستند و شورای میانه‌روها را ضلع سوم و مهم سیاست می‌دانند؟ شواهد چنین است که نمی‌توان پاسخ مثبتی به این سوال داد. چندی قبل کیهان در واکنش به تشکیل شورای میانه‌روها نوشت: «مدعیان اصلاحات همواره خود را میانه‌رو و سایر اشخاص و جریان‌های سیاسی را به میزانی که با آنها زاویه داشته باشند، تندرو می‌دانند. بدون آنکه به خط امام رحمه‌ا... علیه و انقلاب توجه کنند و مواضع خود و دیگران را نسبت به آن بسنجند. همچنین این افراد به‌رغم اینکه شش دولت از ۹ دولت پس از جنگ تحمیلی در اختیار آنها بوده است، به جای آنکه پاسخگوی عملکرد خود باشند، همواره مدعی‌اند حضور آنها در هر شرایطی برای نظام سودمند است و کشور بدون حضور آنها دچار بحران و خسارت خواهد شد!» این ادعا در حالی است که لاریجانی و ناطق نوری از اعضای شورای میانه‌روها در دایره اصلاح‌طلبی تعریف نمی‌شوند و ادعای کیهان تنها نشان از نوعی واهمه از دستاورد شورای میانه‌روها دارد.

*چه افرادی حمایت می‌شوند؟

چه افرادی در زیر مجموعه شورای میانه‌روها تعریف می‌شود؟ به نظر می‌رسد نظر اعضای این شورا حمایت از چهر‌ه‌هایی مانند مسعود پزشکیان، علی مطهری، حقیقت‌پور، علوی و... است. پیش‌بینی می‌شود با توجه به اقبال جامعه از شورای میانه‌رو‌ها تعدادی از کاندیداها خود را به این ضلع سوم نزدیک کنند تا با حمایت آنها شانس بیشتری برای ورود به مجلس داشته باشند اما اعضای این شورا با تجربه‌تر از آن هستند که بخواهند از افراد غیر میانه‌رو از هر دو طیف حمایتی داشته باشند.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : مطهره شفیعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار