| کد مطلب: ۱۰۸۴۶۱۵
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان‌ملی» تحرکات‌ انتخاباتی روحانی را بررسی می‌کند:

روحانی از تهران، رئیسی از خراسان جنوبی

آرمان ملی– احسان اسقایی: علی‌ ربیعی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب اخیرا اعلام کرده براساس نظرسنجی‌ها هر مقدار به موعد انتخابات اسفندماه نزدیک می‌شویم، انگیزه مردم برای حضور در انتخابات کم می‌شود.

روحانی از تهران، رئیسی از خراسان جنوبی

شاید یکی از دلایلی که  بخشی از جامعه تمایل ندارند در انتخابات شرکت کنند این باشد که نامزد مورد علاقه آنها که دغدغه‌هایشان را در مجلس مورد پیگیری قرار دهد را در بین نامزدها نمی‌بینند. ملاک هم البته برای این دسته از افراد اصلاح‌طلب و یا اصولگرا بودن کاندیداها نیست. ملاک برای شهروندانی که علاقه به صندوق رای دارند و این روزها دیگرتمایلی ندارند که در مورد صندوق رای صحبت کنند این است که فردی را به مجلس بفرستند که صدای آنها باشد. از وضعیت مردم بگوید، خواست آنها را پیگیری کند و زمانی‌که علی مطهری‌ها و پزشکیان‌ها به‌رغم اینکه تمایل داشتند در انتخابات حاضر شوند، به  تیغ هیات‌های اجرایی گرفتار می‌شوند دیگر انگیزه‌ای برای حضور این دسته از افراد در انتخابات باقی می‌ماند؟

* افزایش مشارکت در انتخابات، چگونه؟

 البته شاید بتوان براین فضا فائق آمد و مردم را به منظور حضور بیشتر در پای صندوق رای تشویق کرد. یکی از این راه‌ها نوعی مدیریت در انتخابات به نفع مردم و رقابت‌پذیری انتخابات است. هرچند انتخابات مجلس از جایگاه بالایی برخوردار است اما انتخابات خبرگان به‌علت جایگاه قانونی و تصمیم‌گیر این نهاد برای افرادی که در کل به نظام جمهوری اسلامی و حتی آینده آن می‌اندیشند، از اهمیت بیشتری برخوردار است. به‌طوری‌که در انتخابات خبرگان گذشته حضور بیشتر مردم در رای به لیست‌های خبرگان نشانه آشکار این ادعاست. در انتخابات مجلس خبرگان پنجم در تهران نفر اول علی اکبر هاشمی 2300000  رای آورد و محمدرضا عارف در انتخابات مجلس شورای اسلامی که همزمان با انتخابات خبرگان برگزار شد 1600000 رای آورد که نشان‌دهنده اهمیت جایگاه خبرگان برای مردم است. از این منظر اگر بتوان نوعی رقابت بیشتر بر سرلیست‌ها در انتخابات خبرگان ایجاد کرد در مجموع آمار شرکت مردم در انتخابات افزایش می‌یابد.

*روحانی و افزایش مشارکت در انتخابات

به‌نظر می‌رسد در این دوره و به‌خصوص در تهران تنها فردی که می‌تواند بازی لیست‌ها در انتخابات را راه انداخته و مردم را ترغیب به حضور در انتخابات کند؛ لیست بازی حسن روحانی و رقبایش در انتخابات خبرگان رهبری است. نه اینکه روحانی به‌دنبال دوقطبی‌سازی باشد چرا که عموما علما  هیچ دوقطبی‌ای را برنمی‌تابند. به‌خصوص عالمانی در حد خبرگان که حتی از بحث‌های طلبگی هم عبور کردند. البته نه اینکه روحانی صددرصد آرای قبلی خود در انتخابات خبرگان را داشته باشد قطعا آرای او ریزش خواهد داشت و دیگر آن 2 میلیون نفر حاضر به رای دادن به روحانی نیستند اما هستند افرادی که معتقدند چون روحانی آمده باید در انتخابات به رقبای او رای داد. از این‌رو مشارکت در انتخابات تقویت می‌شود. البته بازی انتخابات خبرگان پیچیده‌تر از این حرف‌هاست چرا که این روزها و با اعلام کاندیداتوری روحانی مخالفان او به‌صورت علنی علیه او  سخن می‌گویند و حتی از فقدان درجه اجتهاد روحانی خبر می‌دهند تا اگر شده شورای نگهبان را مجاب به ردصلاحیت او کند. موردی که حسن روحانی روز گذشته در مورد آن چنان شفافیت کرد که دیگر مخالفانش نمی‌توانند در مورد  اجتهاد او حرفی بزنند.

*روحانی با لیست 16 نفره می‌آید

نوبخت، دبیرکل حزب اعتدال و توسعه درباره کاندیداتوری روحانی در انتخابات مجلس خبرگان گفت: ایشان الان از تهران آمدند و تهران هم اگر اشتباه نکنم حدود ۱۶ نفر است و آقای روحانی هم در تلاش هستند که ۱۶ نفر را آماده کنند و یک لیستی بدهند.  نوبخت افزود: آقای روحانی بعد از مسئولیتی که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم داشتند و به اعتبار آن مسئولیت، حضور فعالی هم در عرصه سیاسی داشتند خب بعدا که دیگر آن مأموریت به اتمام رسید برمی‌گشت به حضور ایشان و مأموریت ایشان در مجلس خبرگان. مجلس خبرگان هم ایجاب نمی‌کرد که خیلی ظهور و بروز و یا اظهارنظر و مواضع سیاسی مطرح شود و ایشان با توجه به اینکه یک عنصر تشکیلاتی و حزبی نیستند و یک فردی هستند با یک پیشینه خدمتی و مسئولیت‌های فعلی، مواجه شدند با اتفاقی که باید برای ۱۱ اسفندماه در خصوص مجلس خبرگان باشد پا به عرصه گذاشتند.

*روحانی به واکنش‌ها بی‌توجه است

 نوبخت در مورد داوری‌هایی که در مورد ثبت‌نام روحانی می‌شود؛ اظهارکرد: افرادی که در بیرون هستند که ممکن است بر اساس ذهنیت‌هایی که دارند داوری‌هایی بکنند منتها ایشان خودشان معتقد هستند بالاخره یک شخصیت درون این نظام هستند و هر جایی‌که وجودشان مؤثر برای خدمت است باید حضور داشته باشند؛ الان هم احساس کردند که با توجه به سوابق قبلی خدمتی‌شان می‌توانند در مجلس خبرگان حضور پیدا بکنند و به همین جهت خیلی توجهی به اینکه ممکن است عده‌ای مثبت یا منفی بگویند، ندارند. خودشان می‌گفتند که قطعا باید خودم را مطرح بکنم و بیایم و همان کار قبلی خودم را حداقل اگر در حوزه سیاسی نیست در حوزه مجلس خبرگان ادامه بدهم.

در نهایت..

 به‌نظر می‌رسد از اکنون می‌توان پیش‌بینی کرد که تمام زمینه چینی‌ها برای ردصلاحیت روحانی در انتخابات خبرگان رهبری با مانع جدی روبه‌رو شده است و حتی با کاندیداشدن ابراهیم رئیسی از خراسان جنوبی یعنی فردی که به نوعی رقیب او در انتخابات خبرگان در تهران بود، می‌توان پیش‌بینی کرد که  حسن روحانی در انتخابات خبرگان می‌تواند یکه‌تاز باشد اما به یک شرط و آن اینکه مردم بیش از پیش‌بینی‌ها در انتخابات شرکت کنند.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار