| کد مطلب: ۱۰۸۴۳۴۸
لینک کوتاه کپی شد

دولت برای برقراری روابط با آمریکا مشکلی ندارد

«بدها» دولت روحانی در دولت رئیسی «خوب‌ها» شد

آرمان ملی– مطهره شفیعی: اخیرا مصطفی کواکبیان، نماینده سابق مجلس و فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفته است:«چند وقت پیش یک بنده‌خدایی به من می‌گفت می‌دانی چقدر خوب است ما داریم با عربستان رابطه برقرار می‌کنیم؟ گفتم دست‌تان درد نکند، ما واقعا طرفدار این هستیم که هر چه بیشتر رابطه برقرار شود اما به دو نکته توجه کنید؛

«بدها» دولت روحانی در دولت رئیسی «خوب‌ها» شد

در اثر این ارتباطات تا چه اندازه مبادلات اقتصادی‌مان زیاد می‌شود؟ ثانیا فراموش نکنید چه باعث شد که رابطه ما در دولت قبل با عربستان قطع شود؟ بحث شیخ نمر که پیش آمد یک عده‌ای آمدند، اگر بخواهم نام ببرم، فردی که طرفدار قالیباف بود، دو، سه اتوبوس از کرج به سفارت عربستان آوردند و از دیوار بالا رفتند و بعد قطع رابطه شد، آنها باعث این اتفاق شدند والا دولت قبل هم می‌خواست ما با عربستان رابطه داشته باشیم و از خدایشان بود، الان هم واقعا هر ارتباط برای عربستان باشد من استقبال می‌کنم چون به نفع منطقه و کشورهای اسلامی است، اما ما باید واقعیت‌ها را در نظر بگیریم که الان این دولت با این حاکمیت یکدستی که دارد، به‌نظرم هیچ بهانه‌ای برای اینکه به نفع منافع ملی تتوانند روابط را درست کند، ندارد.» وی بیان داشت:«این دولت حتی برای برقراری روابط با آمریکا هیچ مشکلی ندارد. حالا ممکن است این بحث را پیش بیاورند که ما غیرمستقیم مذاکره می‌کنیم و مذاکره مستقیم نداریم ولی به‌نظر بنده دست اینها باز  است حتی مذاکره مستقیم هم اگر یک جایی احساس کردند که با منافع ملی سنخیت دارد، جلو بروند ولی واقعیت این است که بعضا همان تفکر افراطی که گفتم وجود دارد، در این موضوعات مرتبط با سیاست خارجی و دیپلماسی هم ردپایش وجود دارد.» کواکبیان خاطرنشان کرد: «می‌گویند نکند یک وقتی باز بگویند برجام احیا می‌شود، نکند یک وقتی بگویند مثلا حرف ظریف شد! این خوب نیست! این کار را نکنید! من می‌شناسم این افراد را دیگر. بنده رئیس فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی مجلس دهم بودم، ۱۲۰ عضو داشتیم، فکر می‌کنم بزرگ‌ترین فراکسیون تاریخ مجلس بود که از مجتبی ذالنور تا محمود صادقی همه عضوش بودند و جلسات ۸۰- ۷۰ نفره داشتیم.» وی افزود: «منظورم این است که امروز در لایه‌های کنونی هم دستگاه سیاست خارجی، هم کل دولت و هم مجلس، افرادی هستند که ظاهرا به‌خاطر اینکه یک روزی برجام را آتش زدند و اگر الان یکدفعه بگویند احیای برجام، برایشان ممکن است بد بشود، می‌گویند این موضوع درست نیست.» اکنون 9 سال از حمله به سفارت عربستان در تهران می‌گذرد و روابط برقرار شده است اما گویی ناگفته‌های آن روز هنوز تمام نشده است. شنبه ۱۲ دی ۹۴، روزی بود که جریانات  تندرو در اعتراض به اعدام روحانی شیعه شیخ باقر النمر توسط حکام آل‌سعود شبانه به سفارت عربستان حمله و ساختمان این سفارتخانه را با کوکتل مولوتوف به آتش کشیده و اموال موجود در سفارتخانه را تخریب کردند. به‌خاطر این حمله بود که تمام روابط دیپلماتیک ایران و عربستان قطع شد. دوشنبه 28 دیماه 94 جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب وقت تهران از شناسایی و دستگیری سه متهم اصلی و کلیدی تعرض به سفارت عربستان خبر داد و گفت: تاکنون تحقیقات مفصلی از این متهمان انجام شده است و در هفته‌های اخیر دستگیری‌ها هدفمندتر شده و فهرست‌هایی در این رابطه نیز شناسایی شدند. سرانجام تعداد بازداشتی‌ها به ۲۱ نفر رسید که پرونده یکی از این افراد به‌دلیل روحانی بودن، به دادگاه ویژه روحانیت ارجاع شد.

آیا قالیباف نقشی داشت؟

در ماجرای حمله به سفارت عربستان برخی به یک نام آشنا اشاره کردند: «محمد باقر قالیباف» البته او نقشی نداشت بلکه برخی مدعی هستند یکی از سران حمله‌کننده به سفارت ارتباط نزدیکی با قالیباف داشته است. «کردمیهن» نام این فرد بود که گفته شد از نزدیکان قالیباف است. برخی سایت‌ها نوشتند حدود ۲۰ روز پس از حمله به سفارت عربستان بود که حسن ذوالفقاری، معاون امنیتی- انتظامی وقت وزارت کشور گفته بود که «شخص بیرونی که لیدری این ماجرا را برعهده داشت، به داخل منتقل شده و تحت‌بازجویی قرار گرفته است.» بعدها اما مشخص شد که کشور خارجی مورد اشاره ذوالفقاری، «سوریه» بوده و شخص مورد اشاره «حسن کردمیهن.» نکته جالب اینجاست که بحث به انتخابات هم کشیده شد و اسحاق جهانگیری در مناظره انتخاباتی با قالیباف این سوال را مطرح کرد که چه کسانی به سفارت عربستان حمله کردند؟ پس از آن هم تصویری از قالیباف با «کردمیهن» منتشر شد. برخی رسانه‌ها نوشتند که کردمیهن یک روحانی ورزشکار بوده که برای آموزش جودو از یکی از سوله‌های شهرداری استفاده می‌کرده است و او را از حامیان قالیباف دانستند. برخی نیز خبر دادند که کردمیهن از اعضای ستاد انتخاباتی قالیباف و همچنین رئیس ستاد انتخابات قالیباف در کرج بوده است.

*ارتباط با آمریکا برقرار است؟

اما درباره مخالفان برجام که کواکبیان به آنها اشاره کرد، نمی‌توان منکر تبدیل آنها به موافق در دولت رئیسی شد. واضح‌ترین فرد ذوالنور بود که برجام را در دولت روحانی به آتش کشید و در دولت رئیسی از موافقان برجام شد. اظهارات مخالف سابق برجام بعد موافق شدنش هم جالب بود. او در مصاحبه‌ای ضمن اشاره به بدعهدی آمریکایی‌ها گفته است: «ما در بحث غنی‌سازی کار خودمان را داریم می‌کنیم یک ابزاری است که آن‌ها به تعهداتشان برگردند که این هم «خلاف برجام» نبوده که ما مرتکب شدیم. یقینا جمهوری اسلامی نه سر جنگ و ستیز و شاخ به شاخ شدن با این‌ها دارد، نه اینکه از «برجام» کوتاه می‌آید که چیزی کم و زیاد بشود از برجام، نه «میز مذاکره» را ترک می‌کند و نه کارهایش را معلق به این‌ها می‌کند.» در شهریور سال‌جاری عصرایران نوشت: «دولتی‌ها و حامیان آنها می‌گویند: دیدید بدون برجام هم توانستیم نفت بفروشیم و پول‌هایمان را آزاد کنیم؟ آنها راست می‌گویند ولی نمی‌گویند همین گشایش اندکی که درباره فروش نفت و آزادسازی پول‌های ایران انجام شده،  به علت مذاکره، آن هم با همان آمریکایی است که اگر وزیر خارجه قبلی- ظریف- می‌خواست با مقاماتش حرفی بزند، روزگارش را سیاه می‌کردند.»

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار