| کد مطلب: ۱۰۸۱۲۰۷
لینک کوتاه کپی شد

در ادامه روزهای آلوده، از دو نفر نماینده مجلس، یکی مازوت را تلویحا انکار کرد و دیگری مورد تایید قرار داد!

کاری از دست کسی ساخته نیست

آرمان ملی: روز گذشته شهری باقی نمانده بود که رسانه‌ها نامش را در زمره آلوده‌ها قرار نداده و نگویند که برای کدام گروه‌ها ناسالم و زیان‌آور است و بعد هم خبری از تعطیلی و غیرحضوری شدن مدارس را پشت بندش نکنند.

کاری از دست کسی ساخته نیست

از تهران و اصفهان و شیراز و تبریز تا خوزستان و البرز و شهرها و استان‌های دیگر. امروز هم بی‌شک هوای این مناطق آالوده هستند و شاید بر شمارشان اضافه هم شده باشد. در مورد تهران که گفته شد هوای آن تا چهارشنبه آلوده است و حتی پیش بینی شد آخر هفته باران به صورت رگبار هم ببارد.

روز یکشنبه که هوا مثل روز گذشته و روزهای پیش از آن در آلودگی افسارگسیخته‌ای به سر می‌برد یکی از اعضای شورای شهر تهران، در واکنش به انکارهای مازوت سوزی که مسبب آلودگی هوا هستند، گفت که دو نیروگاه در تهران مازوت سوزی می‌کنند و روز گذشته از دو نفر نماینده مجلس، یکی تلویحا انکار کرد و گفت اگر هم مازوت نباشد، گازوئیل هست و ضرر سوختنش بیشتر از مازوت نباشد، کمتر از آن نیست. یکی دیگر هم مازوت سوزی را تایید کرد و گفت مسئولان خودشان می‌دانند دارند مازوت می‌سوزانند و از بی‌نقشی خودشان حرف زد و اینکه تنها کاری که از دست نماینده‌های مجلس در خصوص آلودگی هوا برمی‌آید، همین تذکر به رئیسی و طرح سوال است و بس!

به صحبت‌های این دو نماینده خواهیم پرداخت اما این سوال هم مطرح می‌شود که آیا میزان تاثیرگذاری نمایندگان مجلس و کارایی آن‌ها در امور مملکتی و مملکت داری تا این حد است؟

و یک اشاره دیگر اینکه در روز گذشته و روزهایی که هوا آلوده است، انتظار برای انجام کاری از سوی مسئولان و اقدامی که به صورت ضرب‌الاجل جواب بدهد، ساخته نیست چراکه حتی سیستم‌های سنجش آلودگی هوا با خرابی و قطعی‌هایی مواجه شده‌اند! در واقع ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای تهران برخی ساعات از چرخه خارج شده‌اند و شهرداری، دلیلش را تعمیرات برخی قطعات برای بهبود وضعیت کارکرد دانسته. محمدمهدی میرزایی قمی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا شهرداری تهران، گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر نسبت به سال‌های گذشته تعداد ایستگاه‌ها افزایش یافته و پوشش مناسبی را برای پایش آلودگی هوای شهر تهران فراهم ساخته است.

مازوت نباشد، گازوئیل است

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس روز گذشته به ایلنا گفته: شاید آن مازوت‌سوزی که می‌گویند نیست، واقعا هم نباشد اما گازوئیل یا سوختی که الان دارد استفاده می‌شود آن استاندارد لازم را ندارد و تقریبا معادل همان مازوت است.

علیرضا عباسی در رابطه با «مطرح شدن مساله مازوت‌سوزی با توجه به شدت آلودگی هوا و اینکه برخی مسئولان می‌گویند مازوت سوزی در تهران نداریم»، توضیح داده: دو سال قبل چنین بحثی درخصوص نیروگاه شهید منتظرقائم فردیس نیز مطرح شده بود، گزارش‌ها و بحث‌ها کاملا با اطمینان و متقن بود که در آنجا مازوت‌سوزی می‌شود ولی ما رفتیم آنجا بازدید کردیم، مازوت بود اما مخازن مازوت پلمب بود، پلمب دستگاه قضائی هم بود که تقریبا دو سالی از انجام آن می‌گذشت ولی یک تصمیمی را همان موقع‌ها گرفتند که این مازوت بالاخره در این مخازن آمده و دارد نگهداری می‌شود درنتیجه در روزهایی که آلودگی هوا نیست یا کمتر است یک مقداری مصرف کنند تا به مرور زمان این مازوت‌های مخازن تمام شود.

نماینده مردم کرج در مجلس اینطور ادامه داده که «من می‌خواهم این را عرض کنم که گازوئیلی هم که الان در نیروگاه‌ها دارد استفاده می‌شود این گازوئیل هم چندان استاندارد نیست، یعنی شاید بتوانیم بگوییم معادل مازوت است و بعضی وقت‌ها گوگرد آن چند ده برابر حد استاندارد است. بنابراین شاید آن مازوت‌سوزی که می‌گویند نیست واقعا هم نباشد اما گازوئیل یا سوختی که الان دارد استفاده می‌شود آن سوخت استاندارد لازم را ندارد و تقریبا همان کار مازوت را می‌کند.»

عباسی در پاسخ به سوالی درخصوص راهکارهای حل این معضل، گفته: ما باید به سمت سوخت استاندارد برویم، حالا ممکن است یک زمانی کمبود داشته باشیم اما برای آن زمان باید برنامه‌ریزی کنیم و به سمت آن حرکت کنیم، یک وقتی ممکن است بگوییم چون کمبود سوخت داریم هر سوختی را استفاده کنیم خب این مقطعی است و یک زمانی شاید به اجبار این کار را بکنیم اما نه اینکه یک رویه شود و همیشه این کار را بکنند.

عضو مجمع نمایندگان البرز در مجلس در پاسخ به سوالی درخصوص جا‌به‌جایی نیروگاه‌های مازوت سوز، گفت: قاعدتا یک راه همین انتقال است اما راه دیگر این است که این‌ها سیکل نیروگاه را تغییر دهند یعنی منبع سوخت را عوض کنند. یک زمانی ممکن است انتقال نیروگاه از شهر به خارج از شهر هزینه بالایی داشته باشد خب در چنین شرایطی با استاندارد کردن سوخت آن و جایگزینی سوخت می‌توانند آن را تغییر دهند، ولی بعضی از نیروگاه‌ها که دیگر هیچ راهی نداشته باشد تنها راه حل مشکل آن جابه‌جایی است.

 

غیر از تذکر و سوال، کاری نمی‌توانیم بکنیم

محمدحسن آصفری، نماینده مجلس هم درباره مازوت سوزی و انکار برخی مسئولین گفته: کسانی که انکار کردند خودشان می‌دانند که بیش‌ترین آلودگی را در کشور مازوت سوزی ایجاد می‌کند. وقتی نیروگاه‌های ما از مازوت استفاده می‌کنند آلودگی راتشدید می‌کنند و بعد از خودرو‌ها مازوت سوزی بیش‌ترین تاثیر را در آلودگی هوا دارد. بایدیک اقدام جدی در اینباره صورت بگیرد، چون این مسئله مهم است و نمی‌توان به سادگی ازکنار آن رد شد. اینکه کسی بخواهد مازوت سوزی را انکار کند، بهترین داور مردم هستندکه از کنار نیروگاه‌ها عبور می‌کنند.

او در ادامه درباره تذکر مجلس نسبت به ترک فعل در حوزه آلودگی هوا اشاره کرده: ما غیر از تذکر به رئیس‌جمهور و سوال از وی کاری نمی‌توانیم انجام دهیم. در برنامه هفتم آوردیم که دولت نسبت به استاندارد کردن سوخت‌ها ملزم شود و شاهد کم شدن آلودگی باشیم. درباره ترک فعل‌ها نیز تذکر دادیم.

به گفته آصفری: اخیرا و یک هفته پیش چند باری به دولت تذکر دادیم. باید سازمان محیط زیست نسبت به این مسئله پاسخگو باشد و اقدام حقوقی در این قضیه انجام دهند و نسبت به برخورد با مجموعه‌های متخلف صورت بگیرد تا تکلیف مازوت سوزی مشخص شود.

امروز بسیاری از مدارس کشور، تعطیل و غیر حضوری هستند، ادارات هم که بنا شده به تصمیم مدیران تعطیل باشند یا نباشند که در اکثر مواقع یا تقریبا همه موارد، تعطیل نبودند. مشخص نیست این راه قرار است به کجا ختم شود در حال حاضر، مردم در حال تحمل شرایطند تا تقدیر چه رقم بزند برای آن‌ها و برای شهر و استان محل سکونت‌شان.

 

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار