| کد مطلب: ۱۰۷۹۷۲۷
لینک کوتاه کپی شد

خطرناک‌تر از مازوت؛ هشدار استفاده از گازوئیل در اتوبوس‌ها!

شهر بوی گوگرد گرفته؛ مسئولان فقط حرف می‌زنند!

آرمان ملی: روزهای آلوده تهران بالاخره بعد از چند روز تیرگی، اندکی کمرنگ شد، آبی آسمان و کوه‌ها بیرون زدند، بارانی گرفت، رنگین کمانی نقش بست و تهران نفسی کشید.

شهر بوی گوگرد گرفته؛ مسئولان فقط حرف می‌زنند!

رسانه‌ها اما تا حدی در پوشش اخبار آلودگی هوا ناهماهنگ بودند به این ترتیب که برخی گفتند هوا همچنان آلوده است و برخی از سالم بودن آن خبر دادند. به نظر می‌رسید که متاسفانه هوای تهران هم به موضوعی سیاسی بدل شده و اصحاب رسانه پیش از آنکه پیگیر عملی شدن وعده‌های مسئولان در راستای اجرای قانون هوای پاک و برطرف کردن موانع آلودگی هوا باشند تا زندگی برای شهروندان اندکی هم که شده راحت‌تر باشد در جست‌وجوی رجزخوانی برای هم‌اند!

از سوی دیگر مدیران شهری اعم از اعضای شورای شهر، شهردار و سایرین از دیرباز تاکنون در نقش خبرنگار ظاهر شده و فقط با ایراد کم و کاستی‌ها می‌خواهند در این زمینه اول باشند. و این اتفاقی است که اخیرا یکی از اعضای فعلی شورا هم به آن اذعان کرد و به نظر می‌رسد این اعضا یعنی اعضای ششمین دوره شورای شهر تهران حال به دلیل همسویی با سیاست‌های کلی حاکم بر جامعه در انتقادات بی‌پرواتر شده‌اند و با مذاکراتی که خودشان با کشورهایی نظیر چین انجام داده‌اند و با یاری گرفتن از کارشناسان آن‌ها می‌خواهند قدم‌هایی در راستای برقی کردن خودروها و یا گازسوز کردن ناوگان حمل و نقل عمومی و افزایش و ساخت واگن‌های مترو در رفع آلودگی بردارند!

به هر صورت یکی از عوامل اصلی آلودگی هوای تهران که از دیرباز مورد بحث بوده؛ گاهی انکار و در مواردی هم تایید شده، مازوت است و اعضای شورای شهر علی الخصوص سوده نجفی روز گذشته تایید کردند که یکی از عوامل (والبته آنطور که از فحوای کلام او برمی‌آمد، اصلی‌ترین عامل) آلودگی هوای تهران در 6 ماه نخست دوم سال سوزاندن مازوت بوده! رسانه‌ها از این صحبت تحت عنوان افشاگری نام بردند. چمران هم در خصوص مازوت صحبت‌هایی داشت و گفت که امیدوار است در تهران از مازوت استفاده نشود همچنین بابت آلودگی هوا و مشکلات تنفسی شهروندان اظهار شرمندگی کرد!

از طرفی هشداری هم داد که خطرناک‌تر از مازوت برای شهر و شهروندان است؛ استفاده از گازوئیل در اتوبوس‌ها؛ ‌گازوئیلی که خیلی بیشتر از مازوت سوزی می‌تواند هوا را از طریق تولید گوگرد بیشتر آلوده کند.

«آرمان ملی» امیدوار است که این تذکرات در صحن شورا، احساس خطر کردن‌ها و هشدارها کارساز باشد و مسئولان بالاخره چاره‌ای بیندیشند و منتظر باد و باران نمانند تا هوا اندکی رو به بهبود بگذارد.

شهروندان بدانند!

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست هفته گذشته گفته قول نمی‌دهد در فصل زمستان مازوت‌سوزی انجام نشود. عضو شورای شهر با استناد به این جمله شهروندان را خطاب قرار داده با این مضمون که «شهروندان بدانند که یکی از دلایل آلودگی هوای شهر تهران در ۶ ماه دوم سال مازوت‌سوزی و موارد اینگونه است.»

رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و نود و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران ادامه داده است که این موضوع به نوعی شفاف سازی است، اما سوال من این است که وظیفه رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست چیست؟ اجرای قانون هوای پاک چه می‌شود؟ این اظهارات شانه خالی کردن از اجرای قانون و عدم انجام مسئولیت‌های اصلی سازمان است.

او توضیح داد که «وقتی کسی که مسئولیت اصلی در زمینه آلودگی هوا دارد، چنین اظهاراتی را مطرح می‌کند، چه انتظاری از دیگر مسئولان باقی می‌ماند؟ شهروندان بدانند که یکی از دلایل آلودگی هوای شهر تهران در ۶ ماه دوم سال مازوت سوزی و موارد اینگونه است، اما متاسفانه به دلیل عملکرد بد شهرداری تهران به ویژه مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی در تبیین این موضوع، اولین نهادی که در این روز‌های آلودگی هوا مورد انتقاد است مدیریت شهری است و شهروندان خواستار حل این موضوع از سوی مدیریت شهری هستند.»

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست هفته گذشته گفته؛ قول نمی‌دهد در فصل زمستان مازوت‌سوزی انجام نشود. عضو شورای شهر با استناد به این جمله شهروندان را خطاب قرار داده با این مضمون که «شهروندان بدانند که یکی از دلایل آلودگی هوای شهر تهران در ۶ ماه دوم سال مازوت‌سوزی و موارد اینگونه است»

اظهار امیدواری چمران

اما مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، هم در این جلسه شورا، آلودگی هوای تهران را حاصل مجموعه‌ای از اقدامات انجام نشده در این باره دانسته و خواستار توضیح مسئولان ذیربط در این باره شد و اظهار امیدواری کرد همان‌طور که می‌گویند در تهران از مازوت استفاده نشود.

مهدی چمران در خصوص استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌های تهران اینطور افزوده که «گفته می‌شود که شاید در نقاط دیگر کشور از سوخت مازوت استفاده شود، اما در تهران چنین چیزی نیست، امیدواریم که همان گونه باشد که می‌گویند و رئیس سازمان محیط زیست هم قول دهد که در تهران از مازوت استفاده نشود.»

مازوت را رها کنید و گازوئیل را بچسبید!

رئیس شورای شهر در ادامه، بحث مازوت را رها کرده و به استفاده از گازوئیل در اتوبوس‌ها پرداخته و گفته: استفاده از گازوئیل در اتوبوس‌ها خطرناک‌تر از مازوت است.

او هشدار داده: گازوئیل استاندارد در حال حاضر در اروپا ۲۵ پی‌پی‌ام است و حداکثر این استاندارد ۵۰ پی‌پی‌ام است، برای اتوبوسرانی تهران هم گازوئیل ۵۰۰ پی‌پی‌ام پیش بینی شده است که البته با این استاندارد به اتوبوس‌های تهران ارائه نمی‌شود، شنیده‌ها هم حاکی از آن است که گازوئیل مورد استفاده اتوبوس‌ها در حد ۵۰۰۰ پی‌پی‌ام بوده و این مسئله در خصوص سایر نقاط کشور نیز صادق است که تصفیه آن کار بسیار مشکلی است.

چمران توضیح داده که «نمی‌گوییم که این مسئله همه مشکل آلودگی هوای تهران است؛ اما بدون شک یکی از مهم‌ترین آن‌ها بوده و آلودگی را تشدید می‌کند، همان‌گونه که قرار بود موتورخانه‌ها هم تعمیر، بازسازی و استانداردسازی شود که این اقدام هم انجام نمی‌شود. در خصوص بنزین هم پیشنهادهایی ارائه شده که آن هم بی‌نتیجه بوده و اقدام موثری در این باره نیز انجام نشده است.»

رئیس شورای شهر تهران از مسئولان ذیربط درخواست کرده که در این باره توضیح دهند که آیا گازوئیل ۵۰۰ پی‌پی‌ام را به شرکت واحد ارائه می‌دهند؟ و اگر خیر. باید میزان گوگرد اندازه‌گیری شده و توضیح دهند چرا این خدمات به صورت استاندارد به شرکت واحد ارائه نمی‌شود.

او با تأکید مجدد بر این نکته که دلیل آلودگی هوای تهران تنها این موارد نیست، گفت: آلودگی هوا نتیجه مجموعه اقدامات انجام نشده در این باره است و مسئله گازوئیل نیز می‌تواند یکی از همین موارد باشد که باید حل شود.

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار