| کد مطلب: ۱۰۸۰۳۹۸
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان‌ملی»تحولات‌ منطقه در پرتوی طوفان الاقصی را بررسی می‌کند؛

دست خالی اسرائیل و آغاز جنگ در غزه

آرمان‌ملی- احسان اسقایی: بازهم صدای ناقوس جنگ در غزه شنیده‌شد.

دست خالی اسرائیل و آغاز جنگ در غزه

با پایان یافتن آتش‌بس بین حماس و رژیم صهیونیستی تلاش‌ کشورهای مختلف از جمله قطر و حتی مصر ناکام ماند چرا که هرچند حماس اعلام کرده بود حاضر است آتش‌بس را تمدید کند اما این پیشنهاد مورد موافقت قرارنگرفت. به طوری که روزگذشته اخبار مختلفی از شلیک توپخانه‌ صهیونیست‌ها به غزه و  پرواز هوایپماهای برفراز این باریکه شنیده شدکه نشان می‌دهد حالا حالا باید اخبار شوم جنگ را مورد پیگیری قرار داد و تحولات جنگی در غزه ادامه دارد.

*آغاز دوباره جنگ توسط اسرائیل

براساس اخبار منتشر شده در سایت‌ها به نقل از الجزیره، این رسانه در ارتباط با آغاز مجدد جنگ در غزه نوشت: توپخانه اسرائیل جنوب نوار غزه را گلوله باران کرده است همچنین درگیری‌ها در بیش از یک محور در شهر غزه و شمال نوار غزه، در جریان است. همچنین رادیوی ارتش اسرائیل نیز اعلام کرد که هواپیما‌های نظامی اسرائیل در حال بمباران تمام نقاط نوار غزه هستند. رادیو ارتش اسرائیل به نقل از یک منبع سیاسی ارشد آورده که با تمام قدرت به نبرد بازگشته‌ایم. وی افزود: هیچ مذاکره‌ای برای آزادی گروگان‌ها انجام نمی‌شود. به گفته این رادیو، اسرائیل اندکی پیش از پایان آتش‌بس هفت روزه، راکتی را که از غزه شلیک شده بود، ساقط کرده است.

*آمریکا به دنبال چیست؟

هرچندکشورهای اسلامی و صلح‌طلب به دنبال آن هستند. از هرگونه ادامه درگیری در غزه جلوگیری کنند اما این مورد برای آمریکا و رای دادن به جنگ و عدم جنگ در غزه با نگاه به منافع ملی و حتی منافع حزبی دموکرات‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. دموکرات‌ها و بایدن‌که این روزها با نگاه انتخاباتی به حمایت از اسرائیل می‌پردازند چرا که همراهی لابی اسرائیل در انتخابات را با سبد رای خود را می‌خواهند اما با ادامه جنگ منافع آمریکا را در خطر می‌بینند. چرا که ادامه جنگ اسرائیل در غزه  و افزایش آمار تلفات انسانی و خرابی‌ها در این باریکه و حتی آواره شدن ساکنان غزه؛ برای جایگاه آمریکا در جهان خصوصا در بین مسلمانان هزینه افزاست. از این روست که این روزها حتی شنیده می‌شود که آمریکایی‌ها به دنبال آن هستند که درنهایت اسرائیل را به همراهی با آتش بس طولانی مدت؛ مجاب کنند.

*هشدارآمریکا به اسرائیل

با آغاز مجدد جنگ اما رسانه اکسیوس نوشت: بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا هشدار داد که هر چه حمله اسرائیل طولانی‌تر شود، فشار بین المللی برآمریکا و تل‌آویو بیشتر خواهد شد. به گفته ژنرال هرزی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، به تونی بلینکن وزیر امور خارجه گفت که انتظار می‌رود عملیات نظامی اسرائیل در غزه، از جمله در بخش جنوبی «بیش از چند هفته دیگر» طول بکشد.  در ادامه این مطلب آمده است: کاخ سفید به طور فزاینده‌ای نگران است که عملیات اسرائیل در جنوب نوار غزه - جایی که 2 میلیون فلسطینی در آن متمرکز هستند - منجر به تلفات غیرنظامی به میزان قابل توجهی و عمیق تر کردن بحران انسانی در این منطقه شود. اکسیوس قبلا گزارش داده بود که رئیس جمهور آمریکا به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل هشدار داد که شیوه عملیات اسرائیل در شمال غزه، که شامل یک حمله گسترده و سه لشکر زرهی و پیاده نظام است، نمی تواند در بخش جنوبی این منطقه تکرار شود. همچنین در سفر بلینکن به غزه و در دیدار با نتانیاهو، بلینکن از نتانیاهو خواست تا در مورد برنامه‌های ارتش اسرائیل برای جنوب غزه مطلع شود و از او پرسید که اسرائیل فکر می‌کند تا چه زمانی عملیات نظامی در محدوده فعلی خود ادامه خواهد داشت.یک منبع گفت بلینکن از اسرائیل نخواست که عملیات را متوقف کند، اما ابراز نگرانی کرد و گفت که هرچه این کارزار نظامی شدید ادامه یابد، فشار بین‌المللی بر آمریکا و اسرائیل برای توقف آن بیشتر خواهد شد.

واقعیت آن است که به رغم اینکه غزه هنوز در خون و آتش قرار دارد اما همان طور که تحلیلگران حوزه بین‌الملل اعلام کردند منطقه بعد از حادثه طوفان الاقصی وارد دوران جدیدی شده است. دورانی که ظاهرا کشورهای منطقه از دست برتری در معادلات آن برخوردارند و کشورهای فرامنطقه‌ای چندان هم در آن نقشی ندارند. این روزها نماینده آمریکایی‌ها در منطقه یعنی صهیونیست‌ها حتی نمی‌توانند از خود در برابر حماس دفاع کنند چه رسد به اینکه بخواهند آن را نابود کنند و در نهایت نیز  زیر فشار آمریکایی‌ها یک توافق طولانی مدت تن خواهند داد

* شرط آمریکا برای ادامه جنگ

از سوی دیگر بلینکن خطاب به اسرائیل گفته اگر قرار است جنگ غزه از سرگرفته شود مرگ و میر فلسطینیان بی‌گناه باید به حداقل برسد. همچنین بلینکن خواهان ایجاد مناطق «امن» برای غیرنظامیان در جنوب و مرکز غزه در صورت از سرگیری جنگ است. وی در یک کنفرانس مطبوعاتی در تل‌آویو گفت: برنامه‌هایی برای حفاظت بشردوستانه از غیرنظامیان باید اجرا شود تا مرگ و میر فلسطینیان بی‌گناه به حداقل برسد. این مورد نشان می‌دهد آمریکایی ها اکنون دریافته اند که حمایت آنها از اسرائیل در غزه حتی موجب شده به رغم اینکه در ابتدا توانستند اسرائیل را مدافع امنیت خود در حمله به غزه معرفی کنند اما اکنون ورق برگشته است و در صورت ادامه این نبرد منافع ملی آمریکا در جهان اسلام آسیب خواهد دید.

*این سوی جهان؛ عربستان و ایران

 این سوی جهان اما به نظر می رسد به رغم اینکه کشورهای اسلامی  از جمله ایران و عربستان تلاش‌هایی را برای حمایت از مردم فلسطین اما با دو دیدگاه متفاوت دنبال کرده اند اما کوشش‌های ایران برای تبادل اسرا، کاهش آلام مردم فلسطین و خصوصا عدم گسترش جنگ در منطقه موجب شده عربستان نگاهی متفاوت هم به ایران پیدا کند. عربستان که مشاهده کرده ایران هم دخالت در جنگ در غزه را رد کرده و هم اینکه صراحتا اعلام کرده تنها حامی معنوی مقاومت در منطقه است و هیچ فرمانی از تهران به گروه‌های منطقه در ارتباط با افزایش ابعاد جنگ به  ارتش یمن، گروه‌های محور مقاومت در عراق و لبنان ارسال نشده  به طوری که عملا جنگی که پیش بینی می‌شد با ورود گروه‌های مقاومت از عراق گرفته تا یمن و لبنان و سوریه به جنگ غزه،  شعله ور شود و منطقه را به کام نبودی بکشانند رخ نداده. از این رو به نظر این موارد باعث شده عربستان با نگاهی دیگر به ایران بنگرد و نقش سازنده تهران در حفظ ثبات و امنیت در منطقه را مورد تکریم قرار دهد. به طوری که این رسانه ‌ها  آورده اند  عربستان ضمن اذعان به نقش ضد جنگ ایران به آن اعتراف کرده است.

*پیشنهاد اقتصادی عربستان به ایران

بلومبرگ در این ارتباط نوشت: عربستان سعودی پیشنهادی برای تقویت همکاری‌ها و سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران را در صورتی که تهران از تبدیل جنگ اسرائیل و حماس به یک درگیری گسترده‌تر جلوگیری کند؛ داده است . به گزارش انتخاب در ادامه این مطلب آمده است: به گفته مقامات عربی و غربی، این پیشنهاد از زمان حمله ماه گذشته حماس به اسرائیل و جنگ متعاقب آن در غزه به طور مستقیم و از طرق مختلف ارائه شده است. این منابع که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند که احتمال تعامل عمیق‌تر در دیدار ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در جریان نشست ماه جاری در ریاض برای رسیدگی به جنگ نیز مطرح شد. از سوی دیگرالبته باربارا لیف، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا، گفت که واشنگتن با عربستان سعودی و دیگر متحدان عربش همکاری می‌کند تا از اینکه تهران این جنگ را به ابزاری برای تقویت محور مقاومت تبدیل کند، جلوگیری کند.

*همکاری نظامی ایران و عربستان

به نظر می‌رسد نقش تهران درکنترل جنگ  در غزه و عدم گسترش آن به کل منطقه موجب شده عربستان به صورت جدی روی نقش ایران در امنیت آینده منطقه حساب باز کند چرا که در گذشته نیز تلاش‌هایی ایران در پاک کردن منطقه از گروه‌های افراطی از جمله داعش را درک کرده‌اند. از این رو تهران این بار در تماس به عربستان اعلام کرده از آمادگی لازم برای برقراری  ارتقای روابط نظامی با عربستان برخوردار است. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تماس تلفنی با وزیر دفاع عربستان آمادگی نیروهای مسلح ایران را برای ارتقای روابط نظامی بین دو کشور اعلام کرد. سرلشکر باقری در این گفت‌وگو با اظهار خرسندی از توسعه‌ روابط دوستانه بین دو کشور و قدردانی از دولت عربستان سعودی برای میزبانی اجلاس فوق‌العاده سران کشورهای اسلامی، آمادگی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را برای ارتقای روابط نظامی بین دو کشور اعلام کرد. وزیر دفاع عربستان نیز از ارتقای سطح همکاری‌های نیروهای مسلح دو کشور استقبال کرد. همچنین مسائل مهم جهان اسلام از دیگر محورهای مباحث مطرح شده بین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و وزیر دفاع عربستان بود و دوطرف در پایان از یکدیگر برای سفر به کشور متبوع‌شان دعوت به عمل آوردند.

 در نهایت

 واقعیت آن است که به رغم اینکه غزه هنوز در خون و آتش قرار دارد اما همان طور که تحلیلگران حوزه بین‌الملل اعلام کردند منطقه بعد از حادثه طوفان الاقصی وارد دوران جدیدی شده است. دورانی که ظاهرا کشورهای منطقه از دست برتری در معادلات آن برخودارند و کشورهای فرامنطقه‌ای چندان هم در آن نقشی ندارند. این روزها نماینده آمریکایی‌ها در منطقه یعنی صهیونیست‌ها حتی نمی‌توانند از خود در برابر حماس دفاع کنند چه رسد به اینکه بخواهند آن را نابود کنند و در نهایت نیز  زیر فشار آمریکایی‌ها یک توافق طولانی مدت تن خواهند داد. احتمال اینکه تا سه هفته آینده یک آتش بس طولانی مدت در غزه به وجودآید دور از ذهن نیست اما طوفان الاقصی  به نسیمی  برای  نوازش فضای دوستی بین ایران و عربستان و کشورهای منطقه تبدیل شده است. به طوری که کشورهای منطقه حال که می‌بینند که یک گروه نظامی آنقدر توانایی یافته که  توانسته  معادلات روی میز را تغییر دهد اکنون با غروری بیشتر به درون زا کردن امنیت خود خواهند نگریست. همراهی ایران و عربستان در بسیاری از معادلات امنیتی و سیاسی منطقه و حتی هم گامی اقتصادی می تواند این مورد را تقویت کند. به طوری که دیگر  نیازی به فرا منطقه‌ای‌ها برای حفظ امنیت کنار خواهد رفت. در گذشته حتی زمزمه‌های یک نیروهای مشترک نظامی بین کشورهای خلیج فارس با حضور ایران شنیده شده. موردی که با توجه به توان یک گروه نظامی در منطقه به نام حماس با این سطح از توانایی در نقطه‌ای دیگر تقویت خواهد شد. چرا که به اثبات رسیده است که گروه‌های نظامی منطقه در کنار دولت ها می‌توانند شرایط ویژه امنیتی را در منطقه ایجاد کنند. آنچه در اینجا مشخص است آن است که طرح آبراهام بین اعراب و اسرائیل هم تحت تاثیر اقدامات حماس قرار گرفته است. به طوری که این روزها تشکیل کشور مستقل  فلسطین و یا طرح اعراب در این ارتباط برای پایان دادن به تنش در منطقه حول محور اسرائیل و فلسطین عملا از اولویت بالاتری  از هر طرحی قرار گرفته است. از این رو باید با پایان یافتن جنگ در غزه در انتظار تحولات عمیق امنیتی، نظامی و حتی اقتصادی در منطقه باشیم.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار