| کد مطلب: ۱۰۷۹۹۴۴
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان‌ملی» اثرگذاری جنگ برآینده سیاسی نتانیاهو را بررسی می‌کند

«نسیم» آتش‌بس «طوفانی» علیه نتانیاهو

آرمان ملی- احسان اسقایی: برنده و بازنده نبرد غزه در همین فاصله چند روزه آتش‌بس، مشخص شده است.

«نسیم» آتش‌بس «طوفانی» علیه نتانیاهو

آنان که از ابتدای‌ آتش‌بس سواره و پیاده با وجود تهدید نظامی به سمت خانه و کاشانه خود بازگشتند، فلسطینیان بودند و آنان که به رغم اینکه آتش‌بس شده و احتمال تمدید روز به روز آن نیز وجود دارد اما بیانیه می‌دهندکه فعلا به شهرک‌ها باز نمی‌گردیم چون احتمال وقوع حادثه‌ای مانند 7 اکتبر مجددا وجود دارد، شهرک نشینان اسرائیل هستند. حاکمان تل‌آویو که اعلام کرده بودند فلسطینیان باید از غزه کوچ کنند اکنون با این سوال از سوی افکار عمومی خود روبه‌رو شده‌اند که با بازگشت اهالی غزه به خانه‌های خود، چه کنند؟ چرا که دولت حاکم برتل‌آویو از یک سو به علت دست نیافتن به اهدافش در کوچاندن و حتی نابودی حماس زیر فشار است و از طرف دیگر بحث ایجاد آتش بس دائم را زیر فشار آمریکا مرور می‌کند اما افراطیون اسرائیل این مورد را نپذیرفته‌اند هیچ، حتی تهدیدهم می‌کنند که از طرق قانونی کابینه نتانیاهو را منحل خواهند کرد.

* بحران برای نتانیاهو

ابتدای جنگ و با شلیک موشک‌های الاقصی به فلسطین اشغالی برخی رسانه‌ها نوشتند که این عملیات به نفع نتانیاهو تمام خواهد شد. چرا که او ماه‌ها بود به خاطر اصلاحات قضائی زیر فشار قرار داشت. به طوری که هر روز در کف خیابان‌های تل‌آویو تظاهرات ضد دولتی برگزار می‌شد و آنقدر تظاهرکنندگان به اقدامات نخست وزیر معترض بودند که حتی در برابر خانه بی‌بی هم اعتراض‌های خود را ابراز می‌داشتند. اما با طوفان الاقصی البته تمام مخالفان نتانیاهو با او دیدار کردند و صف اعتراضات نیز از کف خیابان‌ها جمع شد اما این یک روی ماجرا بود. این روزها تلاش‌ها برای زمین زدن نتانیاهو با وزش چند روزه باد آتش بس دوباره و از سوی موافقان و مخالفان و حتی اعضای کابینه نتانیاهو در حال مشاهده است. به طوری که این نسیم اگر به آتش بس دائمی منجر شود به طوفانی علیه نتانیاهو تبدیل خواهد شد. چرا که اولا رقبای نتانیاهو در احزاب دیگر در تلاشند با بهانه عدم توفیق او در برابر حماس و همچنین آسیب‌های اسرائیل از جنگ غزه او را به پارکینگ سیاست هدایت کنند و از سوی دیگر افراطیون درکابینه و حتی احزاب دینی اسرائیل علیه نتانیاهو بسیج شده‌اند که چرا نتوانسته‌ حماس را در هم بکوید. نتایج یک نظرسنجی جدید در سرزمین‌های اشغالی نشان می‌دهد که بیش از ۷۰ درصد صهیونیست‌ها، مخالف ادامه کار کابینه حاکم بر رژیم صهیونیستی به ریاست «بنیامین نتانیاهو» هستند.

*احتمال تمدید آتش‌بس

 آخرین تمدید آتش‌بس پایان روز چهارشنبه به اتمام می‌رسد. دو احتمال در مورد تمدید آن وجود دارد. یکی اینکه طرفین به سمت تبادل اسرا با تمامی زندانیان حرکت کرده و در پایان آخرین اسیر در برابر آخرین زندانی فلسطینی طرفین به سمت یک آتش بس طولانی مدت حرکت کنند که این مورد کاملا به نفع فلسطین است و دیگر اینکه اسرائیل نبرد را علیه غزه و حماس آغاز کند که با توجه به اینکه نتانیاهو نه دستاوردی درکوچاندن فلسطینیان نه در نابودی حماس داشته و نه اینکه توانسته غزه را دو نیم کند، به تنهایی در برابر جهانیان قرار گرفته که در نقطه نقطه جهان علیه‌اش تظاهرات برگزار می‌شود. لذا اگر او آتش‌بس را نقض کند این بار هم نه تنها دستاوردی نخواهد داشت بلکه بیش از گذشته و حتی در آمریکا و اروپا حمایت‌های خود را از دست می‌دهد. شبکه القاهره الاخباریه مصر روز چهارشنبه گزارش داد، جنبش حماس «آزادی نظامیان اسیر رژیم صهیونیستی» را منوط به موافقت تل‌آویو با آتش‌بس دائمی کرده است. خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع نزدیک به جنبش مقاومت اسلامی حماس از آمادگی این گروه برای تمدید آتش بس به مدت 4 روز دیگر خبر داد. این منبع مقاومت افزود: حماس به میانجی‌ها و مذاکره کنندگان اطلاع داده است که مایل به تمدید توافق آتش بس برای 4 روز دیگر است که طی آن این گروه قادر است  اسیران صهیونیستی که در اسارت خود و دیگر گروه‌ها و جنبش‌های مقاومت هستند، را طبق توافقات آتش‌بس کنونی آزاد کند. حال باید دید چه خواهد شد و آیا آتش‌بس تمدید می‌شود یا نه در هر صورت چه این آتش بس تمدید شود و چه نه؛ بازنده نه حماس بلکه اسرائیل و شخص نتانیاهو است. چرا که در این مدت به هیچ دستاوردی دست نیافته‌اند.

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار