| کد مطلب: ۱۰۷۸۶۹۰
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان‌ملی» از آغاز آتش‌بس چهار روزه در غزه گزارش می‌دهد

بازگشت به خانه زیرسایه جنگ

آرمان ملی-‌احسان اسقایی: نام آتش‌بس که می‌آید، ذهن‌ها به سمت آسایش و فراغت خاطر از جنگ می‌رود.

بازگشت به خانه زیرسایه جنگ

این روزها صلح‌طلبان عالم در آرزوی آتش‌بس در اوکراین و غزه روز شماری می‌کنند. با این وجود اما برای مسلمانان آتش‌بس در غزه خبری خوب و مسرت بخشی است. هرچند از قرار معلوم این آتش بس تنها چهار روز طول خواهدکشید. البته موعد آتش‌بس در غزه ابتدا پنج‌شنبه بود اما به علت نیاز به هماهنگی‌های بیشتر برای جابجایی اسرا به جمعه موکل شد. جمعه‌ای که البته آمدن آن هم برای فلسطینیان  خوش یمن نبود. چرا که فلسطینیانی که به علت ترس از بمباران صهیونیست‌ها خانه و کاشانه خود را ترک کرده بودند، چون فرصت کردن به شهر و دیدار محله خود بازگردند در مسیر بازگشت مورد حمله سربازان اسرائیلی قرارگرفتند. موردی که البته با واکنش جهاد اسلامی هم روبه‌رو شد و اعلام کرد در صورت نقض آتش بس به جنگ علیه صهیونیست‌ها باز می‌گردند. با این وجود رسانه‌ها در ارتباط با تبادل اسرا نوشتند: مقامات زندان‌های رژیم صهیونیستی فرآیند آزادی ۳۹ اسیر فلسطینی از جمله ۲۴ زن را تکمیل کرده‌اند. روزنامه عبری«یدیعوت آحارانوت» گزارش داد که ۲۴ اسیر زن از زندان «دامون» و ۱۵ کودک اسیر فلسطینی از زندان «مجدو»، به زندان عوفر انتقال داده شدند تا در چارچوب توافق مبادله اسرا بین حماس و اسرائیل آزاد شوند.

*واکنش هنیه به آغاز آتش‌بس

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در یک نطق تلویزیونی گفت که مجاهدان مقاومت زخم‌های عمیقی بر تن دشمن وارد کردند. هنیه با بیان اینکه مردم غزه حماسه ایستادگی و پایداری به رشته تحریر درآوردند؛ افزود: «با افتخار و عزت توانستیم با دشمن اشغالگر مقابله کرده و اراده و خواسته‌اش را از بین ببریم و طرح‌هایش را بی‌اثر کنیم. او تأکید کرد: «شهدا بهای آزادی، رهایی و استقلال هستند؛ دشمن بر روی آزادی اسرایش از طریق لوله تفنگ و قتل و کشتار دسته‌جمعی حساب باز کرده بود؛ اما در برابر شروط مقاومت سر فرود آورد و این اراده مردم بزرگوار ما بود که منجر به توافق آتش‌بس شد. رئیس دفتر سیاسی گفت: دشمن صهیونیستی در قبال شروط مقاومت مجبور شد کوتاه بیاید و این اراده مردم غزه بود که منجر به آتش‌بس شد.

*اسرائیل به دنبال نبرد طولانی

 هرچند به نظر می‌رسد صهیونیست‌ها احتمالا باتوجه به پالس‌هایی که قطری‌ها به عنوان میانجی در آتش‌بس بین حماس و اسرائیل مبنی بر اینکه شرایط جدید می‌تواند تمدید شود، از ادامه تمدید آتش بس استقبال خواهند کرد اما این گونه نیست چرا که با توجه به حضور سه وزیر افراطی درکابینه نتانیاهو و خبرهای رسمی که از مقامات نظامی و امنیتی این رژیم در رسانه‌های مختلف جهان مخابره کردند، اتفاقا اسرائیل تنها به دنبال آن است که اسرای خود را به سرزمین‌های اشغالی منتفل‌کرده تا از این طریق از زیر بار فشار روانی مردم خود خارج شود و دوباره شاهد اعتراضات رسمی مردم در اوج نبرد با حماس نباشد و از سوی دیگر با نمایشی بشر دوستانه در این مدت، اجازه دهد که مقداری آب و غذا و دارو به غزه سرازیر شود تا از منظر بین‌المللی تحت فشار قرار نگیرد و بعد از آن مجددا آنچه خود جنگ برای نابودی توان نظامی حماس است را در دستور کار قرار دهد. خبرگزاری فارس در این ارتباط نوشت: یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل گفت ارتش این رژیم دست‌کم دو ماه بعد از«اتمام وقفه کوتاه‌مدت و موقت» جنگ با حماس را «با شدت» ادامه خواهد داد. گالانت در جمع نظامیان عملیات ویژه نیروی دریایی اسرائیل صحبت می‌کرد گفت: «چیزی که در روزهای آینده خواهید دید مرحله اول آزادی گروگان‌هاست. این وقفه کوتاه‌مدت خواهد بود.» او از نظامیان اسرائیل خواست در مدت این وقفه تاکتیکی اقدام به«سازمان‌دهی، تحقیق، تجدید قوای تسلیحاتی» کنند و برای ادامه جنگ آماده باشند. وی مدعی شد: «جنگ ادامه خواهد یافت چون لازم خواهد بود ما پیروزی‌مان را تکمیل کنیم و برای گروه بعدی گروگان‌ها که تنها در نتیجه فشار آزاد خواهند شد شرایط را فراهم کنیم.» وزیرجنگ اسرائیل گفت: «دست‌کم دو ماه دیگر درگیری مورد انتظار است.»

*پایان محاصره بیمارستان شفا بعد از انفجار ژنراتور

بعد از اینکه رسما طرفین وارد آتش‌بس شدند. ساعاتی بعد خبرنگار الجزیره اعلام کرد که نظامیان اسرائیلی از بیمارستان شفا در شهر غزه عقب‌نشینی کردند. بر اساس این گزارش، صهیونیست‌ها قبل از عقب‌نشینی از این بیمارستان، تأسیسات بیمارستانی از جمله ژنراتورهای برق، پمپ‌های اکسیژن و دستگاه‌های اشعه ایکس را منفجر کردند. بر اساس این خبر درخواست‌هایی برای انتقال بیماران و مجروحان باقی‌مانده در بیمارستان به بیمارستان‌های دیگر وجود دارد. همچنین سازمان کمک‌رسانی به کودکان جنگ اعلام کرد: آتش‌بس 4 روزه برای سازمان‌های امدادی کافی نیست تا 1. 1 میلیون کودک نیازمند به کمک‌های فوری دست یابند.

*دوشهید و ده‌ها زخمی در ابتدای آتش‌بس

همانطور که در ابتدای گزارش آورده شد اسرائیلی‌ها در ابتدای آتش‌بس تلاش کردند با تیراندازی علیه مردمی که قصد داشتند به محل زندگی خود بازگردند اولین نقض آتش‌بس را انجام داد. بر اساس این گزارش فارس نوشت: منابع خبری از شهادت دو فلسطینی و زخمی شدن چند نفر دیگر در تیراندازی رژیم صهیونیستی به سمت فلسطینی‌هایی که در تلاش برای بازگشت به منازلشان در شمال نوار غزه بودند خبر دادند. همچنین برخی منابع خبری از زخمی شدن 7 پناهنده فلسطینی در این تیراندازی خبر داده بودند. هزاران فلسطینی امروز بعد از برقراری آتش بس موقت و با وجود تهدیدات رژیم صهیونیستی بازگشت به سمت خانه‌هایشان در شمال نوار غزه را آغاز کرده‌اند. روزنامه صهیونیستی معاریو نیز گزارش داد با وجود هشدارهای ارتش رژیم اسرائیل، مردم غزه بازگشت به خانه‌های خود در شمال نوار غزه را آغاز کرده‌اند. ارتش رژیم اسرائیل با پرتاب اعلامیه‌هایی به ساکنان غزه هشدار داده که جنگ هنوز به اتمام نرسیده و از بازگشت به مناطق شمالی خودداری کنند.

*مقاومت عراق آتش‌بس برای ما مفهوم ندارد

 از سوی دیگر آنچه در پس این آتش‌بس مورد سوال قرار می‌گیرد، این است که آیا سایر گروه‌های مقاومت که رسما علیه اسرائیل  در دفاع از مردم مظلوم غزه وارد نبرد شده‌اند به این آتش‌بس پایبند هستند یا نه چرا که قبل از آتش‌بس منابع خبری اعلام کردند که کشتی‌های نظامی آمریکا در دریای سرخ پهپاد و موشک‌های ارسالی  ارتش یمن که به سمت اسرائیل روانه شده بود را منهدم کردند. به نظر می‌رسد این تنها حماس است که خود را موظف به عدم شلیک گلوله و موشک به سرزمین‌های اشغالی دانسته است چرا که مقاومت عراق اعلام کرده: آتش‌بس حماس و رژیم صهیونیستی شامل ما نمی‌شود کاظم الفرطوسی، سخنگوی گردان‌های سیدالشهدا عراق گفت که آتش‌بس بین حماس و رژیم اشغالگر قدس شامل «مقاومت عراق» نمی‌شود. او تاکید کرد که وضعیت بین دو طرف متفاوت است و خون‌هایی وجود دارد که باید انتقام آن‌ها گرفته شود

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار