| کد مطلب: ۱۰۷۱۳۱۷
لینک کوتاه کپی شد

نگاهی به عملکرد شهرداری از بالن‌های خطرناک قرمز تا «فروغ»ی‌ که حجاب نداشت؛

​سهرابی که سپهری نبود

ماه‌ها و هفته‌های اخیر خبرهایی از شهرداری تهران منتشر شد و به گوش رسید که به همین سادگی نمی‌توان از کنار آن عبور کرد. اخباری که بعضا طنز به نظر می‌آیند یا با سیاست‌ها و خط مشی قبلی مدیران شهری و بعضا مدیران کل و مسئولان رده بالای کشوری در تناقض بوده‌اند و در مواردی به شهروندان ازجمله کودکان آسیب زده‌اند.

​سهرابی که سپهری نبود

بالن‌های قرمز و جذابی که شهرداری بر آسمان بخش‌هایی از تهران رها کرد تا نشانی تبلیغاتی درباره پروژه‌های در حال احداث باشد که به خاطر گاز هلیومی که درون آن بود باعث سوختگی 6 کودک شد! حتما تابلوهای تبلیغاتی جدید را با عکس‌هایی از مفاخر ادب و فرهنگ ایران در گوشه‌هایی از شهر تهران دیده‌اید و حتما عکس بدون روسری فروغ فرخزاد شاعر بنام ایران هم به چشمتان خورده آن هم در شرایطی که بحث حجاب یکی از خط قرمزهای مقرراتی است. از طرفی عکسی از سهراب سپهری که در واقع سهراب نیست و بازیگری در یک فیلم در نقش اوست و این سوال که این همه بی‌دقتی در نصب و توزیع بنر‌ها از کجا می‌آید؟

در کنار همه این موارد که همراه با توضیح اعضای شورا در جلسه دیروز به آن خواهیم پرداخت، بحث‌های دیگری هم از بی‌مبالاتی مدیریت شهری در دوره ریاست علیرضا زاکانی بر شهرداری تهران دیده و رسانه‌ای شده از جمله حادثه خلازیر، استفاده از غیراصولی‌ترین روش برای تخریب ساختمان‌ها و فوت ۵ نفر در مرداد ۱۴۰۲و چندین  مورد حادثه که منجر به قطع عضو کودکان وآسیب به شهروندان در پله برقی‌ها شد عدم صدور هشدار و تخلیه به‌موقع مردم از منطقه؛ قبل از سیل امامزاده داوود در مرداد ۱۴۰۱ و ماجرای ترمیم مزار نیما یوشیج در بهمن ۱۴۰۰ با حک کردن نام علیرضا زاکانی!

در کنار آن صحبت‌های عجیبی از زاکانی هم مورد توجه قرار گرفته از جمله اینکه: تا ۲ ماه آینده معتاد متجاهر در تهران نخواهیم دید در آذر ۱۴۰۰، انتصاب سه نفر در یک پست، مهر 1402، اعتراض عضو شورای شهر به دخالت پدرِ داماد زاکانی، فیش حقوقی ۴۶ میلیونی حراست شورای شهر در فروردین ۱۴۰۲، خودزنی یکی از شهرداران مناطق که با نامه پزشک قانونی برملا شد در اردیبهشت ۱۴۰۱ و انتصاب داماد در سمت دستیار ویژه شهردار تهران در آبان ۱۴۰۰ را هم اضافه کنید.

 

کودکانی که در تبلیغات شهرداری سوختند

در توضیح بالن‌های قرمز و تبلیغاتی شهرداری تهران، خبرآنلاین در گزارشی که به گاف‌های شهرداری تهران در ماه‌های اخیر پرداخته، نوشت: طبق اعلام شهرداری تهران، وجود هر کدام از بالن‌های قرمزرنگ در سطح شهر و در تمام مناطق تهران، نماد یک «کارگاه عمرانی» برای یکی از پروژه‌های در دست ساخت است و شهروندان مناطق مختلف با دیدن این بالن‌ها متوجه می‌شوند که یک خدمت و امکان جدیدی به شهر تهران و به منطقه آنها اضافه می‌شود. اما به‌تازگی، ترکیدن یکی از بالن‌های قرمز در محله چیتگر تهران باعث سوختگی ۶ نوجوان شده است.

 کو سهراب واقعی؟

اخیراً شهرداری تهران بیلبوردهایی را از تصاویر شاعران همراه با شعرهایشان در محدوده خانه- موزه نیما یوشیج نصب کرد که برخی از آنها دچار خطا و اشکال بودند؛ از جمله: استفاده از تصویر «علی‌ قوی‌تن»، کارگردان سینما، به‌جای سهراب سپهری، استفاده از عکس بدون حجاب فروغ فرخزاد و.... این رخداد واکنش‌های زیادی را در فضای حقیقی و مجازی در بر داشت که سازمان زیباسازی شهر تهران را برانگیخت تا در رابطه با اشتباه صورت‌گرفته در مورد تصویر سهراب سپهری و فروغ فرخزاد توضیحاتی را ارائه کند: «در کمپین شهر شعر با نظارت جمعی از شاعران کشور از حدود ۱۲۰ شاعر برجسته معاصر، اشعاری انتخاب و اکران شد که مورد استقبال قرار گرفت، لازم است توضیح بدهیم که عکس فروغ فرخزاد با حجاب و تصویر سهراب سپهری به اشتباه از بازیگر نقش این شاعر انتخاب شده بود.»

توضیح برای حواشی عکس فروغ و سایر موارد

علیرضا نادعلی، عضو شورای شهر تهران در حاشیه یکصد و هشتاد و پنجمین جلسه علنی شورا که روز گذشته برگزار شد در جمع خبرنگاران با اشاره به تبلیغات سازمان زیباسازی در سطح شهر تهران گفت: به عنوان کسی که در ادوار مختلف در حوزه فرهنگی فعالیت کردم هیچ‌گاه چنین تولیدات و تنوع تولیدی را در بخش فرهنگی در سطح شهر ندیده‌ایم. البته وقتی حجم کار بالا می‌رود ممکن است اشتباهاتی نیز رخ دهد.

او که سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران هم هست با بیان اینکه برخی می‌گویند چرا تمام سلایق را پوشش نمی‌دهیم و همان‌ها چرا نمی‌گویند که اشعار فروغ فرخزاد در سطح شهر به نمایش گذاشته شده است؟ تأکید کرد: عده‌ای چوب لای چرخ می‌گذارند که سیستم خسته شود. اینکه از تمام خطوط قرمز عبور نکنیم کار سختی است.

نادعلی با اشاره به  مصدومیت شش نفر در منطقه ۲۱ به دلیل نصب بالن‌های قرمز رنگ ویژه کارگاه‌های عمرانی در سطح شهر تهران هم گفت: نصب بالن‌ها در سطح شهر کار خلاقانه‌ای بود تا مردم بدانند کار در حال انجام است؛ اما نوع گاز در این بالن‌ها اشتعال پذیر بود و باید ضریب ایمنی در آن لحاظ می‌شد. در یک نقطه محصور کودکان از فنس‌ها عبور کردند و چون گاز بالن کاهش یافته بود سقوط می‌کند و منجر به سوختگی کودکان می‌شود که بلافاصله به مراکز درمانی منتقل و پیگیری‌های لازم صورت می‌گیرد.

وعده‌های احمدی نژاد

گزارش را با یکی از وعده‌های عجیب زاکانی که تداعی کننده برخی وعده‌های محمود احمدی‌نژاد مثل پر کردن یک شبه چاله چوله‌های شهر است، به پایان می‌بریم؛ که تا ۲ ماه آینده معتاد متجاهر در تهران نخواهیم دید و این گفته مربوط به آذر ۱۴۰۰ است.

 

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار