| کد مطلب: ۱۰۷۱۳۱۲
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» با نگاهی به وعده‌های مرادصحرایی در خصوص کمبود نیروی انسانی به فراخوان بازنشسته‌ها اشاره کرده؛

بازنشسته‌ها برپا

قول‌ها و وعده‌های مسئولان در خصوص کاهش و رفع مشکل کمبود معلم در مدارس کشور از موعد مقرر خود عبور می‌کنند و هنوز هم برخی مدارس در کشور بدون معلم هستند؛ مشخص نیست دانش‌آموزان به کلاس‌های درس می‌روند و به در و دیوار نگاه می‌کنند یا اصلا کلاس نمی‌روند، آیا راهکارهایی نظیر همین شبکه شاد که برای بچه مدرسه‌ای‌ها در دوره کرونا راه‌اندازی شد برای این کودکان و نوجوانان هم در نظر گرفته شده است تا از طریق مجازی و مادامی که معلم ندارند، از درس خواندن باز نمانند؟ به نظر این اتفاق نیفتاده و نخواهد افتاد چرا که عمده این مدارس بدون معلم در مناطق محروم هستند و طبیعی است این کودکان اگر قرار باشد به طور مجازی به تحصیل بپردازند، مثل همان دوره کرونا و تعطیلی مدارس از امکانات و ابزار لازم برای رفتن به فضای (از آن‌ها بهتران)؛ همان فضای مجازی، برخوردار نخواهند بود.

 بازنشسته‌ها برپا

به نظر آموزش و پرورشی که همیشه با چالش‌ها و گرفتاری‌هایی از جمله کمبود و نبود مدرسه برای مناطق محروم و نیز مواردی مثل باز ماندن از تحصیل و... مواجه بوده، حالا در حل و رفع این مشکل جدید خود مانده است و مهر ماه (ماه خاطره انگیز آغاز سال تحصیلی) به پایان رسیده اما  برخی مدارس هنوز معلم ندارند. این آموزش و پرورش جدید به ریاست رضامرادصحرایی که بر کرسی وزارت نشسته، از همان آغاز با چالش‌هایی مواجه بود. با استعفای یوسف نوری، وزیر سابق، مرادصحرایی سر کار آمد؛ او هم با وعده‌هایی هم برای معلمان و بحث رتبه بندی آن‌ها و هم برای دانش‌آموزان.

یکی از وعده‌های مرادصحرایی در خصوص کمبود معلم بود که با آغاز مهر و خالی ماندن مدارس، صدای آن بیشتر در بوق ناکارآمدی‌ها و نابسانی‌های حوزه آموزش و پرورش پیچید و همزمان با اخباری نظیر اینکه 23 هزار کلاس درس در ایران معلم ندارد و خبرهای ریز و درشت دیگر از چهارگوشه ایران، موعد قول مرادصحرایی هم مبنی بر اینکه تا نیمه مهر ماه مشکل حل خواهد شد، گذشت. همزمان اخباری از عدم تمایل  برخی معلمان برای رفتن به مناطق بسیار محروم، عدم صلاحیت سربازمعلم‌ها و کلاس‌های درس با نزدیک به 50 دانش‌آموز منتشر شد و کارشناسان و وزرا و معاون وزرای پیشین شروع به انتقاد کردند که بازی با سلامت روح و روان دانش‌آموز است و این نوع جدیدی از بازماندن از تحصیل است .

اما همزمان با این اتفاقات، نماینده‌های مجلس و ازجمله خود محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس هم تذکرات و دستوراتی صادر کردند که ظاهرا آن‌ها هم به جایی نرسیده چراکه روز گذشته جلسه‌ای غیر علنی در مجلس در خصوص وضعیت مدارس برگزار شد. مثل اینکه نمایندگان، ساعت 6 و 45 دقیقه صبح پیش از آغاز جلسه علنی برای بررسی وضعیت مدارس جلسه گذاشتند که با توجه به خالی بودن برخی از کلاس‌های درس از معلم، زمینه بررسی وضعیت نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش هم فراهم شود.

آنچه از فحوای این جلسه برمی‌آید که در ادامه گزارش آن را بازخوانی خواهیم کرد، به وعده دولت رئیسی برای رفع کمبود معلم در مدارس اشاره کرده و طرح این سوال برای خوانندگان و شنوندگان که آیا بازنشستگان دوباره استخدام می‌شوند؟

بازنشسته‌ها برپا

اما در این جلسه که در صحن مجلس برگزار شد، گویا رضا مرادصحرایی وزیر آموزش و پرورش، میثم لطیفی رئیس سازمان اداری و استخدامی و داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور حضور داشته‌اند. بعد از جلسه غیر علنی برای کمبود نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرورش، محمدرضا میرتاج‌الدینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگویی که با مهر داشت، توضیح داد که موضوع مطالبات بازنشستگان و شاغلان آموزش و پرورش و همچنین مشکلات این وزارتخانه در تأمین معلم در سال جدید تحصیلی مدارس مورد بررسی قرار گرفته. به گفته او: در این جلسه بر این موضوع تاکید شد که باید برای سال‌های آینده از الان برنامه‌ریزی جدی شود و نسبت به بهره‌مندی از تجارب بازنشستگان آموزش و پرورش برنامه‌ریزی مفصل شود و نه فقط برای امسال، بلکه برای چند سال با آنان قرارداد بسته و از تجارب بازنشستگان آموزش و پرورش استفاده شود.

میرتاج‌الدینی تاکید کرد که قرار است نسبت به جذب معلم و تقویت دانشگاه فرهنگیان اقدام شود. وزیر آموزش و پرورش هم مباحثی را درباره کاستی‌ها و مشکلات وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد و مجلس هم تاکید کرد که نسبت به تأمین منابع لازم و کمک برای جذب معلمان جدید از طریق دانشگاه فرهنگیان و سایر موارد کمک خواهد کرد.

در ادامه اظهارات نماینده‌های حاضر در جلسه مذکور، احمدحسین فلاحی، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم به تسنیم گفته که با توجه به کم‌کاری‌های دولت گذشته در حوزه تربیت معلم با استفاده از ظرفیت دانشگاه فرهنگیان این انتظار از دولت سیزدهم بود که از ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان استفاده کند تا بحران کمبود معلم که امروز آموزش و پرورش را تحت شعاع خود قرار داده به شکل مقطعی برطرف شود.

به گفته او: بر اساس ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان در صورتی که نظام آموزش کشور به شکل اضطراری با کمبود معلم روبه‌رو شده باشد، این وزارت آموزش و پرورش می‌تواند به جذب رسمی فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های دیگر در رشته‌های خاص علوم انسانی اقدام کند. البته پیش زمینه جذب این فارغ‌التحصیلان باید گذراندن یک دوره فشرده یک ساله باشد.

فلاحی گفته: متاسفانه دولت سیزدهم علاوه بر اینکه از این ظرفیت استفاده نکرد، در حوزه به کارگیری معلمان بازنشسته برای گذراندن وضعیت بحران نظام آموزشی نیز اهمال کرد.

او توضیح داده که وزارت آموزش و پرورش باید به جای بستن قراردادهای یکساله با معلمان بازنشسته، ابتدا ضمن طی مراحل بازنشستگی آنها، تمام حق و حقوق بازنشستگی‌شان را هم پرداخت می‌کرد و پس از آن فراخوانی را صادر می‌کرد تا معلمانی که تمایل به ادامه همکاری دارند، به مدت ۵ سال همکاری خود با آموزش و پرورش را ادامه دهند اما متاسفانه این مسئله در دو سال گذشته با عدم اهتمام مسئولان وزارت آموزش و پرورش و همچنین عدم همکاری سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی برای تخصیص اعتبارات مورد نیاز، روی زمین مانده است.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس همچنین گفته: وزیر آموزش و پرورش و روسای سازمان‌های اداری و استخدامی و برنامه و بودجه در پایان نشست غیرعلنی این وعده را دادند تا با توجه به آغاز سال تحصیلی، هرچه زودتر مشکل حق التدریسی معلمان بازنشسته و خرید خدمت حل شود تا این افراد با دلگرمی به کار خود ادامه دهند. همچنین رئیس مجلس نیز به کمیسیون آموزش دستور داد تا این مسئله به طور ویژه از سوی کمیسیون پیگیری شود.

با پای پیاده

اگر سری به مدارس دولتی زده باشید خصوصا در مناطق محروم، خواهید دید که دانش‌آموزان دیگر مثل گذشته شوق رفتن به مدارس را ندارند؛ شوقی که آنها را ترغیب می‌کرد حتی کیلومترها پای پیاده راه بروند تا به مدارسی برسند که در محل زندگی‌شان از وجود آنها محرومند، مثل کوکان و نوجوانان بلوچ سوار بر ماشین‌های سوخت‌بر اگر سر راهشان سبز شود وگرنه همان پای پیاده که گفتیم...

حسابش را کنید با همین پاهای پیاده خود را به مدرسه‌ای برسانید که آن هم معلم ندارد؛ چه حسی به شما دست می‌دهد؟

 مشخص نیست که آیا راهکار جدید برای رفع کمبود نیروی انسانی در مدارس همیشه محروم ایران موثر واقع خواهد شد یا نه! به هر صورت دانش‌آموزان منتظر می‌نشینند تا ببینند نتیجه جلسات علنی و غیر علنی مجلس چه می‌شود؟

 

 

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار