| کد مطلب: ۱۰۶۵۸۳۵
لینک کوتاه کپی شد

اسماعیل گرامی مقدم در گفت‌وگو با «آرمان ملی»:

انتخابات آینده آبستن ائتلاف‌های تعیین کننده خواهد بود | اگر اصلاح‌طلبان را رد صلاحیت کنند از کسی حمایت نمی‌کنیم

اصلاح‌طلبان در معرض یک تصمیم سخت سیاسی قرار گرفته‌اند. از یک طرف رویکرد نهادهای نظارتی نسبت به این جریان در دو انتخابات اخیر به شکلی بوده که این جریان نتوانسته از ظرفیت‌های خود در انتخابات استفاده کند و از سوی دیگر پایگاه اجتماعی این جریان با واگرایی مواجه شده و رو به افول است. به همین دلیل نیز در شرایط کنونی برخی از اصلاح‌طلبان از استراتژی«نه تحریم نه مشارکت» در انتخابات صحبت می‌کنند و در مقابل نیز برخی به صراحت عنوان می‌کنند جریان اصلاحات ورود تشکیلاتی به انتخابات نخواهد داشت.«آرمان ملی» برای تحلیل و بررسی رویکرد اصلاح طلبان نسبت به انتخابات مجلس دوازدهم با دکتر اسماعیل گرامی مقدم، قائم مقام حزب اعتماد ملی گفت‌وگو کرده است.

انتخابات آینده آبستن ائتلاف‌های تعیین کننده خواهد بود | اگر اصلاح‌طلبان را رد صلاحیت کنند از کسی حمایت نمی‌کنیم

به گزارش آرمان ملی آنلاین، گرامی‌مقدم معتقد است: «در صورتی که نهادهای نظارتی تغییری در روند دو انتخابات گذشته ایجاد نکنند چاره‌ای برای اصلاح‌طلبان باقی نمی‌ماند. در چنین شرایطی سوال این است که اصلاح طلبان باید از چه کسانی در انتخابات حمایت کنند؟آیا باید از اصولگرایان حمایت کنند؟ چنین چیزی امکان پذیر نیست. به همین دلیل نیز در صورتی که چهره‌های اصلاح طلب درشهرهای بزرگ و همچنین در شهرستان ها حضور نداشته باشند جریان اصلاحات لیست انتخاباتی نخواهد داد. این وضعیت که چهره هایی جسته و گریخته نیز از اصلاح طلبان در انتخابات حضور داشته باشند برای ما قابل قبول نیست و در چنین شرایطی نیز لیست انتخاباتی نخواهیم داد».در ادامه ماحصل این گفت وگو را می‌خوانید. 

 

درباره رویکرد اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات مجلس اظهارات متفاوتی وجود دارد. با توجه به شرایط موجود به نظر شما بهترین راه کنشگری اصلاح‌طلبان برای انتخابات آینده چه خواهد بود؟ 

واقعیت این است که من نمی توانم از طرف اصلاح‌طلبان صحبت کنم و بلکه آنچه سخنگوی جبهه اصلاحات در زمینه انتخابات مطرح کرده موضع رسمی جبهه اصلاح طلبان به شمار می رود. نکته دیگر اینکه در شرایط کنونی ما اطلاعات کمی درباره انتخابات آینده داریم.در کمیته سیاسی جبهه اصلاحات که بنده نیز عضو آن هستم مصوب شده که آمار و ارقامی از استان‌های مختلف گرفته شود که از بین کسانی که در انتخابات ثبت نام کرده اند چه میزان اصلاح طلب وجود دارد.

هدف ما این است که ما یک تحلیل آماری و دقیق از وضعیت اصلاح طلبان ثبت نام کرده در انتخابات و میزان تأیید صلاحیت های آنها به دست بیاوریم و پس از آن درباره نحوه حضور در انتخابات به یک جمع بندی برسیم. در شرایط کنونی ما اطلاعات دقیقی نداریم و به همین دلیل نمی توان به صورت قاطع عنوان کرد که رویکرد اصلاح طلبان در انتخابات آینده چه خواهد بود. آنچه امروز مسجل است موضعی است که سخنگوی جبهه اصلاحات درباره انتخابات عنوان کرده که جبهه اصلاحات هیچ توصیه ای برای کسانی که قصد ثبت نام در انتخابات دارند نکرده است.باید منتظر ماند که از بین48هزار نفری که در انتخابات ثبت نام کرده‌اند به چه میزان اصلاح طلب وجود دارد و در نهایت چه تعداد از آنها در صحنه باقی خواهندماند. در چنین شرایطی است که اصلاح طلبان تصمیم نهایی خود را برای حضور در انتخابات خواهند گرفت. 

در چنین شرایطی چه آرایش سیاسی برای انتخابات آینده متصور هستید؟ 

آرایش سیاسی انتخابات مجلس دوازدهم هنوز به روشنی مشخص نیست که آیا جریان اصلاح طلبی با لیست مستقل و با تابلوی اصلاح طلبی در کلانشهر ها وارد انتخابات خواهد شد.این وضعیت در شهرستان ها و در حوزه‌های انتخابی دارای یک کرسی و یا دو کرسی نیز وجود خواهد داشت.نکته دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که این احتمال وجود دارد که اصلاح طلبان با راست میانه ائتلاف کنند و به صورت ائتلافی در انتخابات حضور پیدا کنند.نکته دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که در جریان اصولگرایی آیا اتحادی شکل خواهد گرفت یا خیر.هنوز مشخص نیست که جبهه پایداری که در منتهی‌الیه جریان راست قرار دارد در نهایت با طیف منتسب به آقای قالیباف به یک اجماع خواهند رسید و یا اینکه این دو پارگی و یا چندپارگی که در جریان اصولگرایی وجود دارد در نهایت اجازه نمی دهد این جریان به صورت واحد در انتخابات حضور داشته باشند.

اینها سوالات مهمی است که درباره انتخابات مجلس دوازدهم وجود دارد که در شرایط کنونی نیز نمی توان پاسخ روشنی به آنها داد. با این وجود پاسخ به این سوالات می تواند بسیاری از ابهامات را برطرف کند.آنچه مشخص است این است که ترکیب48 هزار نفری که در انتخابات ثبت نام کرده اند که از نظر کمی عدد قابل توجهی است. هنوز مشخص نیست که به کدام جریان سیاسی تعلق دارند. از سوی دیگر زودهنگامی ثبت نام در انتخابات که با تصمیم دولت صورت گرفته نیز باعث شده جریان های سیاسی نتوانند به خوبی درباره شرایط آینده تصمیم گیری کنند.نکته دیگری که در این زمینه وجود دارد رویکردی است که شورای نگهبان و نهادهای نظارتی نسبت به انتخابات خواهند داشت. اگر قرار است شاهد یک انتخابات رقابتی در انتخابات مجلس دوازدهم باشیم باید جریان های سیاسی با ظرفیت‌هایی که در اختیار دارند در انتخابات حضور پیدا کنند.

ادامه روندی که نهادهای نظارتی در انتخابات اخیر در پیش گرفته اند می‌تواند باعث به صحنه نیامدن جریان های سیاسی و در نتیجه مشارکت پایین مردم در انتخابات آینده شود.در صورتی که پس از اعلام نتایج تأیید صلاحیت ها چهره های ملی و متعهد در فضای انتخاباتی حضور داشته باشند احزاب و جریان های سیاسی با توجه به نظرسنجی‌هایی که وجود خواهد داشت درباره نحوه ورود به فضای انتخاباتی تصمیم گیری خواهند کرد. 

احتمال اتئلاف اصلاح طلبان با میانه رو ها به چه میزان جدی است؟ 

اگر رویکرد نهادهای نظارتی به شکلی باشد که چهره های ملی و متعهد در صخنه حضور داشته باشند این احتمال وجود دارد که جریان های سیاسی و به خصوص جریان اصلاحات از ظرفیت های موجود در فضای انتخابات بهره ببرد و دست به ائتلاف بزند.در چنین شرایطی این احتمال وجود دارد که اصلاح طلبان با اصولگرایان میانه رو ائتلاف کنند و در مقابل اصولگرایان قرار بگیرند. با این وجود اگر شرایط به این سمت حرکت نکند و فضا برای حضور چهره های ملی و متعهد فراهم نشود و روند انتخابات اخیر ادامه پیدا کند و همه رقابت ها در درون جریان اصولگرایی رخ بدهد همه فرضیه هایی که وجود دارد باطل خواهد شد و رقابت به یک جریان سیاسی محدود خواهد شد. 

آیا از بین48 هزار نفری که در انتخابات ثبت نام کرده‌اند کسانی به توصیه جبهه اصلاح طلبان در انتخابات ثبت نام کرده است؟ 

جبهه اصلاحات در این زمینه بیانیه خود را صادر کرده و چنین نبوده که به کسانی توصیه کند در انتخابات ثبت نام کنند.البته برخی از احزاب اصلاح طلب در درون خود توصیه هایی را برای ثبت نام انجام داده اند اما جبهه اصلاحات به صورت کلی توصیه ای به کسی نکرده است. در این زمینه بیانیه جبهه اصلاحات نیز منتشر شد که به خوبی مواضع این جریان را مشخص می کند.سخنگوی جبهه اصلاحات نیز از مصاحبه خود به صراحت عنوان کرد که جبهه اصلاحات توصیه ای به افراد برای ثبت نام در انتخابات ندارد. 

با توجه به شرایط موجود و رویکردی که دولت و مجلس در پیش گرفته احتمال اینکه تغییرات مهمی در رویکرد نهادهای نظارتی نسبت به دو انتخابات گذشته به وجود بیاید بعید به نظر می رسد.در چنین شرایطی موضع اصلاح طلبان نسبت به انتخابات چه خواهد بود؟ 

در صورتی که نهادهای نظارتی تغییری در روند دو انتخابات گذشته ایجاد نکنند چاره ای برای اصلاح طلبان باقی نمی‌ماند. در چنین شرایطی سوال این است که اصلاح‌طلبان باید از چه کسانی در انتخابات حمایت کنند؟آیا باید از اصولگرایان حمایت کنند؟ چنین چیزی امکان‌پذیر نیست. به همین دلیل نیز در صورتی که چهره‌های اصلاح طلب درشهرهای بزرگ و همچنین در شهرستان ها حضور نداشته باشند جریان اصلاحات لیست انتخاباتی نخواهد داد. این وضعیت که چهره هایی جسته و گریخته نیز از اصلاح طلبان در انتخابات حضور داشته باشند برای ما قابل قبول نیست و در چنین شرایطی نیز لیست انتخاباتی نخواهیم داد.

جریان اصلاحات تنها در شرایطی لیست انتخاباتی می دهد که چهره های اصلاح طلب در صحنه انتخابات حضور داشته باشند و در راستای رویکرد اصلاح طلبی حرکت کنند.هنگامی که یک جریان سیاسی لیست انتخاباتی نداشته باشد توصیه ای نیز برای حمایت از جریان رقیب نخواهد داشت. در کجای دنیا هنگامی که اجازه داده نمی شود یک جریان سیاسی در انتخابات مشارکت کند آن جریان از رقیب سیاسی خود حمایت خواهد کرد؟ چنین اتفاقی در هیچ کشوری رخ نمی دهد و برای اصلاح طلبان نیز رخ نخواهد داد.البته من بعید می دانم تغییری در روند تأیید صلاحیت ها صورت نگیرد.با توجه به میزان مشارکت در انتخابات گذشته که49 درصد در کل کشور و25 درصد در تهران بود بعید می دانم نهادهای نظارتی دوباره از همان رویکرد استفاده کنند.هنوز مشخص نیست که رویکرد شورای نگهبان در این زمینه چه خواهد بود و به همین دلیل نمی توان به صورت دقیق در این زمینه اظهار نظر کرد. 

در هفته های اخیر گمانه زنی ها درباره نقش آفرینی افرادی مانند حسن روحانی و علی لاریجانی در انتخابات افزایش پیدا کرده است. به چه میزان این افراد می توانند به محور ائتلاف در انتخابات آینده تبدیل شوند؟ 

همه جریان ها و چهره های سیاسی می توانند در ائتلاف آینده نقش آفرینی کنند. افرادی مانند آقای خاتمی،روحانی و لاریجانی نیز از جمله افرادی هستند که می توانند در محوریت این ائتلاف قرار بگیرند.با این وجود چون هنوز شرایط انتخابات آینده مشخص نیست نمی توان درباره آن اظهار نظر کرد. در شرایط کنونی تنها چیزی که مشخص است این است که48 هزار نفر در انتخابات ثبت نام کرده اند. تا زمانی که مشخص نشود از بین این افراد چه میزان اصلاح طلب وجود دارد و شرایط برای تحلیل فضای انتخاباتی فراهم شود نمی توان درباره آن صحبت کرد.

نویسنده : احسان انصاری

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار