| کد مطلب: ۱۰۶۵۳۸۳
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» ضرورت توسعه گازسوز کردن خودروها را بررسی می کند

حل مشکل بنزین با دوگانه‌سوز کردن خودروها | ال ان جی گزینه دوم سوخت جایگزین بنزین

چالش‌های بنزینی در روزهای اخیر ضرورت توسعه طرح گازسوز کردن خودرو را بیش از پیش مشهود ساخته در حالی که این طرح بنا به دلایلی با کندی محسوس مواجه شده است. این در حالی است که کاهش آلایندگی، افزایش صادرات و ارزانی سوخت گاز در مقایسه با بنزین در داخل کشور همگی از جمله شاخص‌های مثبت سوخت گاز در مقایسه با بنزین و دلیلی برای استمرار طرح دوگانه سوز کردن خودروهاست که در سال‌های اخیر مورد بی مهری مسئولان واقع شد و درنهایت به ورشکستگی صاحبان کارگاه‌های تبدیل خودروها بنزینی به گازسوز منجر شده است.

حل مشکل بنزین با دوگانه‌سوز کردن خودروها | ال ان جی گزینه دوم سوخت جایگزین بنزین

به گزارش آرمان ملی آنلاین، حسن مرادی، نماینده ادوار مجلس در این خصوص به آرمان ملی گفت: افزایش مصرف گاز و کمبود بنزین زمزمه‌های واردات بنزین به رغم فقدان منابع ارزی و چالش های احتمالی را بیش از پیش ملموس ساخته است و دولت نیز بنا به دلایل فراوان قصد افزایش قیمت بنزین را نیز ندارد لذا توسعه گازسوز کردن خودرو یا تولید خودروهای پایه گازسوز باید در اولویت مسئولان قرار گیرد چرا که علاوه بر ضرورت دنبال کردن طرح هایی با هدف کاهش آلودگی هوا، کاهش و بهینه سازی مصرف بنزین را به دنبال خواهد داشت و تامین بنزین برای مالکان خودرو بسیار روند مطلوب‌تری خواهد یافت و حتی شاید مجدداً تبدیل به صادرکننده بنزین تبدیل شویم و بتوان راه جدیدی برای کسب درآمدهای ارزی نیز بیابیم. 

این کارشناس انرژی ادامه داد: کاهش آلودگی هوا نیز یکی دیگر از چالش‌هایی به شمار می‌آید که استفاده از سوخت نسبتاً پاک‌ترِ گاز را در صدر برنامه‌های خود قرار دهیم و بدیهی است این امر با دوگانه سوز کردن خودروها محقق خواهد شد.

ورشکستگی فعالان ساخت مخازن گاز

مرادی اضافه کرد: احداث کارخانه های تولید مخازن گاز در کشور به دنبال تصویب قانون صرفه جویی و تامین هوای پاک در کشور سال ها پیش مصوب شد و افراد زیادی در این بخش مشغول به کار شدند که با استقبال مردم نیز در راستای سیاست های تشویقی برای کاربران مواجه شد اما به تدریج این طرح با بی مهری دولت مواجه و بسیار کند شد و کارگاه های  فعال در این زمینه با وجود سرمایه گذاری های بسیار با ورشکستگی روبه‌رو شدند. 

او دوگانه سوز کردن خودرو در شرایط فعلی را ضروری اعلام و بیان کرد: توسعه گازسوز کردن خودروها امری واجب است و اجرای آن در ناوگان تاکسیرانی کشور به ویژه می تواند صرفه جویی ریالی بسیاری را نیز به دنبال داشته باشد و اگر مسائل ایمنی هم رعایت شود هیچ خطری خودرو و راکبان آن را تهدید نمی کند و علاوه بر آن چون امکان صادرات گاز سی ان جی وجود ندارد یا به سختی ممکن است افزایش خودروهای گازسوز علاوه بر تثبیت هوای پاک موجب صرفه جویی در این مسیر نیز خواهد شد لذا باید به سرعت دلایل اصلی توقف طرح گازسوز کردن خودروها با وجود هزینه کردهای بسیار توسط بخش خصوصی و دولت بررسی و استمرار آن در دستور کار دولت قرار گیرد. 

ال ان جی گزینه دوم سوخت جایگزین بنزین

مرادی اضافه کرد: استفاده از گاز ال ان جی همچنین یکی از گزینه‌های دیگری به شمار می آید که به مراتب خطرات کمتری را در مقایسه با سوخت بنزین دارد و مناسب است دولت در شهرهایی مانند اراک، قم و شهرهایی که شرایط مطلوبی برای تولید و توزیع دارند از گاز ال پی جی استفاده کند چون این سوخت امتحان خود را در اکثر کشورها مانند آمریکا با پوشش دهی 90 درصدی در ناوگان حمل و نقل پس داده و ایران نیز با توجه به برخورداری از منابع موجود در گاز ال ان جی علاوه بر صرفه جویی ریالی، امکان سرد کردن و تبدیل کردن آن به مایع شرایط مناسب‌تری برای صادرات آن را فراهم کرده و جایگزین خوبی برای مصرف داخلی و صادرات فراهم کند. مرادی با تاکید بر توسعه جایگاه‌های سوختگیری CNG در کشور گفت: صف‌های طولانی جایگاه‌های سوخت‌گیری موضوعی است که صاحبان خودروهای گازسوز از آن ابراز ناراحتی می کنند این درحالی است که ایران دومین رتبه بعد از کشور چین در دنیا را در بخش گازسوز بودن خودروها دارد البته مقامات مسئول عنوان کرده اند که قرار است جایگاه ها افزایش یافته اما این اقدام نیاز به ایجاد مشوق‌هایی دارد که از جمله آن می توان به توسعه خط گازسوز کردن خودروها و ترسیم چشم انداز روشن آن اشاره کرد و روند کاهشی گازسوز شدن خودروها را تسهیل و تسریع کرد. 

صرفه‌جویی قابل‌توجه در جایگزینی CNG با بنزین

خلیل علی عسگری عضو انجمن وسایط نقلیه گازسوز دراین خصوص معتقد است: از سال ۹۸ تاکنون حدود ۲۶۵ هزار خودرو توسط پیمانکاران به دوگانه‌سوز تبدیل شده که با تبدیل این خودروها و صرفه‌جویی در مصرف بنزین یا جلوگیری از واردات بنزین، تقریبا ۱۶۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ایجاد شده است. و با  با اخذ مصوبه شورای اقتصاد برای هدفمندسازی یارانه حامل‌های انرژی، پروژه تبدیل رایگان خودروهای عمومی کلید خورد.

او ادامه داد: پیرو طرح ارائه شده از سوی وزارت نفت مبنی بر حمایت از تولید و تبدیل کارخانه‌ای و کارگاهی یک میلیون و چهارصد و شصت و چهار هزار دستگاه خودروی تاکسی ، ون، وانت و مسافربر شخصی بنزین سوز به CNG سوز، اعضای شورای عالی اقتصاد در آذرماه سال 1398 به استناد ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، این طرح را بررسی و مورد تصویب قرار داد و اجرای این طرح توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران آغاز شد.

عسگری بیان کرد: در این طرح 6 پیمانکار توسط شرکت ملی پخش انتخاب شد و قرار شد در فاز اول طرح، 650 هزار خودروی عمومی دوگانه‌سوز شوند که پس از فراهم کردن بسترهای لازم برای اجرا، پیمانکاران از خردادماه سال 1399 انجام فرآیند تبدیل را آغاز کردند و با تبدیل این خودروها و صرفه‌جویی در مصرف بنزین یا جلوگیری از واردات بنزین، تقریبا 160 میلیون دلار صرفه‌جویی ایجاد شده است.

 مزایای طرح تبدیل خودروهای بنزین‌سوز به دوگانه‌سوز

این کارشناس افزود: این طرح را می توان یکی از موفق‌ترین طرح‌هایی دانست که قانون رفع موانع تولید به شکل اثربخش به کار گرفته شده است و ایجاد اشتغال برای بیش از 30 هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم و کمک به کاهش آلودگی هوا به ویژه در کلانشهرها را درپی دارد همچنین به ایجاد فضای لازم برای مدیریت بهینه و کاهش میزان مصرف بنزین به ویژه در شرایط فعلی که متأسفانه کشورمان واردکننده بنزین شده است کمک زیادی می کند. از سوی دیگر به رفع مشکلات و تهدیدات امنیتی ناشی از وابستگی به یک نوع سوخت ، استفاده از مزیت نسبی که دارنده ذخایر عظیم گازی است، صرفه‌جویی بیش از 160 میلیون دلاری را درپی خواهد داشت .

او مزایای این طرح را اینگونه خواند و گفت: از مزایای اجرای این طرح می‌توان به استمرار جایگزینی مصرف گاز طبیعی با بنزین، صرفه‌جویی حداقل در 10 سال آینده که ادامه داشته و جزء درآمدهای دولت خواهد بود ، خودگردان‌ بودن طرح و نیاز نداشتن به تخصیص بودجه، ایجاد بستر مناسب برای اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، ایجاد بسترهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری لازم برای ارتقای تبدیل کارگاهی از نسل یک به نسل 4 اشاره کرد. 

او ادامه داد: با وجود مزایای این طرح اما این پروژه با  کم ‌توجهی مسئولین مواجه شده و تلاش موثری برای رفع مشکلات آن انجام نمی گیرد و به همین دلیل اغلب پیمانکاران با مشکلات زیادی در تأمین نقدینگی مورد نیاز مواجه شده‌اند و بیم آن می‌رود که با ادامه شرایط فعلی، پروژه متوقف شود.

علی‌عسگری با بیان اینکه اختیارات کافی و کامل برای متولی طرح در نظر گرفته نشده گفت: حدود اختیارات متولی باید در حدی باشد که بتواند به سرعت و با قدرت تمام، مرتبطین و ذی‌نفعان را ملزم به همکاری کند .

سیاست‌های تشویقی برای گازسوز کردن خودرو

عضو انجمن وسایط نقلیه گازسوز گفت: باید قیمت گازطبیعی معادل 30درصد قیمت حامل‌های رقیب در نظر گرفته شود تا اختلاف قیمت معنادار شده و برای مصرف کننده جذابیت ایجاد شود همچنین قیمت حامل‌ها با شیب منطقی و بر اساس سرعت تبدیل سیستم سوخت خودروها افزایش یابد تا اختلاف قیمت مورد نظر حاصل شود.

عضو انجمن وسایط نقلیه گازسوز بیان کرد: جایگاه‌های سوخت‌گیری فعلی هرچند از نظر حجم توزیع، می‌تواند پاسخگوی نیاز مصرف باشد اما در بعضی از مناطق، تراکم مراجعه به آنها زیاد است و صفوف طولانی برای سوخت‌گیری ایجاد می‌شود که این امر موجب شده فرآیند سوخت‌گیری برای مصرف‌کننده گازطبیعی زمان‌بر باشد و جذابیت کافی در مصرف‌کننده برای استفاده از این سوخت پاک کاهش یابد.

او افزود: نبود طرح‌های حمایتی و تشویقی برای تولیدکنندگان مجموعه‌ها و قطعات CNG یکی از عواملی است که باعث بروز مشکلات برای تولیدکنندگان شده و عملا انگیزه‌های ایشان را در تلاش برای بهبود مستمر کاهش داده که در نتیجه سطحی کیفی مجموعه‌ها و قطعات از سطح کیفی مطلوب فاصله گرفته و همین موضوع نارضایتی نسبی را در سطوح مصرف در پی داشته که می‌توان طرح‌هایی چون ایجاد قوانین تخفیف یا معافیت‌های مالیاتی برای تولیدکنندگان حوزه CNG و کاهش یا رفع محدودیت‌های وارداتی و تعرفه‌های گمرکی برای تولیدکنندگان را از طرح‌های مشوق در این زمینه برشمرد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار