| کد مطلب: ۱۰۶۴۸۶۱
لینک کوتاه کپی شد

دو دولت و نیاز مشترک به برجام

تجربه موفقی که اخیرا در مذاکرات مستقیم و غیرمستقیم بین ایران و آمریکا صورت گرفت این گمانه‌زنی را تقویت می‌کند که برجام در طول یک سال آینده به یک فرجام مناسبی برسد. باتوجه به اینکه تیم جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و خصوصا دموکرات‌ها به دنبال آن هستند که در انتخابات 2024 ایالات متحده یک برگ برنده خوب برای پیروزی مجدد بایدن ایجاد کنند لذا در صدد توافق با ایران هستند و گزارش‌ها نشان می‌دهد یک سری اشارات مستقیم از سوی تیم جو بایدن به ایران ارسال شده که بر مبنای آن قرار است بعد از تجربه آزادی زندانیان آمریکایی و آزاد سازی پول‌های بلوکه شده ایران مساله برجام هم به نوعی در دستور کار قرار گیرد.

دو دولت و نیاز مشترک به برجام

به گزارش آرمان ملی آنلاین، حسن هانی‌زاده، کارشناس روابط بین‌الملل نوشت: در طول یک سال اخیر  یک سری گفت‌وگو به صورت مستقیم و غیر مستقیم با واسطه قطر  و پادشاهی عمان بین ایران و آمریکا شکل گرفته و همین مذاکرات موفقیت‌هایی به دنبال داشته است از جمله این موفقیت‌ها مساله آزادی زندانیان آمریکایی و  پول‌های بلوکه شده ایران است. به نظر می‌رسد گام بعدی جدی‌تر خواهد بود و آن اینکه آمریکایی‌ها تا قبل از 2024 به توافقنامه برجام باز خواهند گشت و بخشی از تحریم‌هایی که از سال 2018 علیه ایران اعمال شده لغو خواهد شد و مذاکرات شروع می‌شود . در عین حال این روند می‌تواند یک تجربه دیپلماتیک با چراغ خاموش تلقی شود.

این  نوع از دیپلماسی می‌تواند در حوزه برجام هم مشکل گشا باشد و شرایطی را فراهم آورد که روند گفت‌وگوهای متوقف شده بین ایران و کشورهای 4+1 آغاز شود. به نظر می‌رسد که هم دولت سیزدهم نیازمند یک برگ برنده است و هم دموکرات‌های آمریکایی به پیروزی نیاز دارند از این رو طی شش ماه آینده شاهد اتفاقات خوبی در حوزه برجام خواهیم بود.

آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیدند که اعمال تحریم علیه ایران تاثیر گذار نیست و تهران به سیاست‌های منطقه‌ای خود ادامه خواهد داد از این رو سیاست‌های انعطاف پذیری را در قبال ایران در آینده پیش خواهند گرفت به ویژه دموکرات‌ها که نسبت به ایران همچون جمهوری‌خواهان نمی‌نگرند. هم کنگره آمریکا و هم کاخ سفید و هم وزارت خارجه آمریکا به عنوان نهادهای تصمیم گیرنده در صدد تغییر رفتار خود  با ایران هستند و یک مرحله جدید از کاهش تنش‌ها با ایران را دنبال خواهند کرد به ویژه اینکه عملکرد  بنیامین نتانیاهو نخست وزیر  صهیونیست‌ها کاملا تهاجمی بوده و این شیوه‌های تهاجمی هزینه حیثیتی بالایی برای تیم بایدن همراه  داشته. لذا دموکرات‌ها در دولت و کنگره به این نتیجه رسیده‌اند که با توجه به شرایط اوکراین این بار ایران را به سمت خود کشیده و برخی مشکلات را حل کنند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار