| کد مطلب: ۱۰۶۴۷۱۶
لینک کوتاه کپی شد

مطالبه خواسته‌ها در مجلس؛ نه در کف خیابان

اولین مرحله انتخابات مجلس شورای اسلامی به نام پیش ثبت نام رو به اتمام است و با این روش تاریخ ثبت نام عملا سه ماه جلو افتاد و احزابی که از قبل به منظور شرکت در انتخابات برنامه ریزی نکرده بودند، یکباره خود را در آستانه انتخابات دیدند. هیچ حزب اصلاح طلبی نیز تا کنون به صورت جدی در مورد شرکت یا عدم شرکت در انتخابات موضع نگرفته است.

مطالبه خواسته‌ها در مجلس؛  نه در کف خیابان

به گزارش آرمان ملی آنلاین، علی‌محمد نمازی، عضو شورای مرکزی کارگزاران سازندگی نوشت: هرچند آقای مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران در نشست با دبیران استان‌ها اعلام کردند  اگر افرادی علاقه مند به ثبت نام در انتخابات مجلس  هستند، با اتخاذ موضع روشن اقدام به ثبت نام کنند.  پیش ثبت نام شرط اول و اصلی برای ثبت نام در انتخابات مجلس است اما ظاهرا چهره های شاخص کمتری این مرحله  اعلام حضور کردند و افراد ناشناخته و غیر مشهور زیادی به منظور  شرکت در انتخابات در سامانه وزارت کشور اقدام به نام نویسی کردند.

مشخص نیست با مکانیزم پیش ثبت نام به دنبال چه بودند آیا بالا بردن آمار ثبت نام ها منهای حضور شهروندان برای  دست اندرکاران مهم است یا اینکه مکانیزیمی طراحی شود تا  افراد شناخته شده دلسوز و با تجربه در انتخابات شرکت کرده و مردم با مشاهده نام آنها پای صندوق رای بیاند؟ به نظر  نباید به دنبال حضور افراد تازه وارد به مجلس بود چرا که فقدان تجربه نمایندگان می تواند شرایط بدی را برای دولت و برخی دستگاه‌های دیگر را به وجود آورد. چرا با گذشته  حدود نیم قرن از انقلاب اسلامی  برخی به دنبال روش های اداره کشور و برگزاری انتخابات به صورت قدیمی هستند؟

در بسیاری از کشورهای در حال توسعه و  حتی کشوری مانند عراق شیوه های جدیدی  برای حضور مردم در پای صندوق ها  در حال اجراست و امروز افرادی در  همین کشورهای منطقه در انتخابات ثبت نام می کنند که حزبی هستند و کارکرد حزبی برای آنها مهم است و افراد از طریق احزاب به صحنه انتخابات کشانده شده و فرصت کافی هم برای تبلیغ و اعلام برنامه‌ها وجود دارد و رای دهندگان نیز از قبل به منظور شرکت در انتخابات ثبت نام کرده و در بررسی برنامه‌های مختلف نامزدها با حوصله اقدام به  نوشته آرا کرده و حتی  آرای خود را پست می کنند اما در ایران هنوز فقط یک بخش از تجربه دیگران را در انتخابات اجرایی می‌کنند.

اینکه فقط به دنبال آن باشیم که از صبح افراد را به حوزه‌های اخذ رای بکشیم و لیستی را جلوی آنها قرار دهیم تا مردم به آنها رای دهند، درست نیست. این گونه رای دادن  کیفیت لازم  را  در مجلس ایجاد  نمی‌کند. ضمن اینکه باید برای حضور همه قشرها  در انتخابات موقعیت ایجاد شود تا در انتخابات کاندیدا شده رای آورده و حرف خود را در مجلس بزنند. در این صورت مردم به مجلس و نه کف خیابان برای  رساندن  خواسته‌ها و مطالبات خود متوسل خواهند شد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار