| کد مطلب: ۱۰۶۴۱۴۹
لینک کوتاه کپی شد

بحران اوکراین و نشست جده

نشست جده عربستان با حضور نمایندگان بیش از 30 کشور مختلف جهان برای دستیابی به یک راه‌حل عملیاتی در راستای پایان دادن به بحران اوکراین بدون نتیجه به کار خود پایان داد. در این نشست نمایندگان برزیل، چین، انگلیس آمریکا، ترکیه، آفریقای جنوبی و برخی کشورهای اتحادیه اروپا شرکت داشتند در حالی که طرف اصلی یعنی روسیه در این نشست حضور نداشت.

بحران اوکراین و نشست جده

به گزارش آرمان ملی آنلاین، حسن هانی‌زاده، تحلیلگر مسائل بین‌الملل نوشت: تنها نقطه قوت و خروجی قابل قبول نشست جده، تصمیم شرکت کنندگان برای تشکیل گروه‌های کاری و تداوم تلاش‌ها برای دستیابی به راه‌حل‌های صلح آمیز بود. با اینکه جدول کاری نشست جده موضوع جنگ اوکراین وضرورت پایان دادن به این جنگ بود اما بیانیه پایانی نشان داد که بازیگران بحران اوکراین اراده جدی برای پایان دادن به جنگ این کشور ندارند.

ناتو، امریکا و اتحادیه اروپا به عنوان بازیگران بحران تلاش دارند تا جنگ روسیه و اوکراین ادامه یابد تا ارتش روسیه دچار فرسایش وفروپاشی شود. علت این امر این است که نماینده چین طرح 12 ماده‌ای برای پایان دادن به بحران اوکراین ارائه داد اما مورد توجه شرکت کنندگان در نشست جده قرار نگرفت. ارسال انواع سلاح‌های پیشرفته از سوی آمریکا و ناتو به اوکراین با هدف ایجاد توازن در عرصه‌های میدانی جنگ است زیرا هدف نهایی غرب این است تا هیچ یک از طرفین جنگ به یک پیروزی نظامی دست پیدا نکنند.

از سوی دیگر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان با برگزاری نشست جده تلاش دارد تا از خود یک چهره صلح طلب در معادلات بین‌المللی ترسیم کند. ولیعهد عربستان طی ماه‌های اخیر از رهگذر تشکیل نشست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تلاش می‌کند تا خود را به عنوان بازیگر مهم منطقه مطرح کند. لذا نشست اخیر جده یک نشست فاقد ابزار و رهیافت‌های لازم برای حل عادلانه و ریشه‌ای بحران اوکراین بود و شاید این آخرین نشست مربوط به بحران اوکراین خواهد بود.

قطعا این بحران وارد چرخه فرسایشی شده و به یک جنگ نیابتی تبدیل خواهد شد که در نهایت برنده‌ای نخواهد داشت. راه‌حل بحران اوکراین گفت‌وگوهای صریح و رودرو بین رهبران دو کشور و در یک کشور ثالث مورد قبول طرفین است در غیر این صورت این جنگ برای مدتی طولانی ادامه خواهد یافت و مردم هر دو کشور اوکراین و روسیه هزینه‌های این جنگ خانمانسوز را پرداخت خواهند کرد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار