| کد مطلب: ۱۰۶۴۱۴۳
لینک کوتاه کپی شد

مجید رضائیان، استاد ارتباطات و روزنامه‌نگاری مطرح کرد:

روز خبرنگار، بهانه‌ای برای تقویت مرجعیت رسانه‌های داخلی

​امروز 17 مرداد در تقویم کشورمان روز خبرنگار نام‌گذاری شده. در این روز تجلیل و تقدیرهایی به فراخور نوع رسانه و وضعیت مالی آن از خبرنگارها صورت می‌گیرد. به بهانه این روز و فارغ از تجلیل‌هایی که گفتیم با مجید رضائیان، استاد ارتباطات و روزنامه‌نگاری تماس گرفتیم تا از او بپرسیم که در این روز، ‌وضعیت خبرنگاری در ایران را چگونه می‌بینند؟ نگاهی کلی که البته زمینه گفت‌وگوهای جامع‌تر و بیشتر همراه با راهکارهایی مناسب شرایط روز جامعه خبرنگاری و روزنامه‌نگاری خواهد بود. از او پرسیده‌ایم وضعیت امروز روزنامه‌نگاری ایران چیست؟

روز خبرنگار، بهانه‌ای برای تقویت مرجعیت رسانه‌های داخلی

به گزارش آرمان ملی آنلاین، مجید رضائیان، استاد ارتباطات و روزنامه‌نگاری در این زمینه به «آرمان ملی» می‌گوید: 

واقعیت این است که در روزنامه‌نگاری ایران به دو مساله باید توجه کنیم یکی اینکه روزنامه‌نگار وقتی می‌خواهد کارش را انجام دهد باید به منابع اطلاعاتی خود از حوزه‌ها و دستگاه‌های مختلف دسترسی داشته باشد و هرقدر که خبرنگار دسترسی‌اش به منابع خبری بیشتر باشد، بحثی به نام گردش آزاد اطلاعات واقعیت پیدا می‌کند و کار روزنامه‌نگاری هم جدی‌تر می‌شود؛ هرچه قدر این موانع بیشتر باشد طبیعتا کار برای روزنامه‌نگاران سخت‌تر خواهد شد. 

در دنیا برای این موضوع، اصلی به نام مصونیت حقوقی روزنامه‌نگار دارند که توسط فدراسیون روزنامه‌نگاری که در آن کشور است، تامین می‌شود؛ آن‌ها میثاق‌نامه دارند. بر اساس میثاق‌نامه فدراسیون جهانی روزنامه‌نگاری، خبرنگار هم باید مسئولیت داشته باشد؛ یعنی مصونیت در برابر مسئولیت است؛ ما نمی‌توانیم بگوییم خبرنگار! تو پاسخگو باش اما مصونیت هم نداشته باش، ضمن اینکه دسترسی تو را برای دستگاه‌های مختلف کسب اطلاعات خبرنویسی هم کامل برقرار نمی‌کنیم. 

به باور من، ما هرقدر در این دو مسیر، عمل کنیم و جلو برویم موانع روزنامه‌نگاری کم می‌شود و نتیجه مثبت آن این خواهد شد که مرجعیت رسانه‌ای و مرجعیت خبری که از رسانه‌های ما گرفته شده بازمی‌گردد. در حال حاضر رسانه‌های ما مرجعیت خود را تا حدودی از دست داده‌اند و در اختیار رسانه‌های خارج از ایران قرار گرفته ؛ اگر این مرجعیت رسانه‌ای به داخل کشور برگردد، به نفع همه خواهد بود؛ هم حاکمیت هر سه قوه و هم مردم و مخاطبان و همچنین ضلع دیگر یعنی روزنامه‌نگاران. 

این چیزی است که ما باید دنبال کنیم و روز خبرنگار می‌تواند بهانه‌ای باشد برای طرح این بحث و بعد از آن هم باید این مساله را جدی گرفت و راه‌حل این مشکل، تقویت مرجعیت رسانه‌ای رسانه‌های داخلی ماست. در غیر این صورت، اینکه ما روز خبرنگار داشته باشیم و به صورت سمبلیک از آن یاد کنیم و حرمت بگذاریم به خبرنگار و رسانه در یک روز این مشکلی را حل نمی‌کند و موانع اصلی همچنان وجود خواهند داشت.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار